Bygglov
petersson79: Tack, det var det svaret jag fick av kommunen när jag pratade med dom idag med.
hempularen: Enligt de mätregler som jag läst (nånstans här). Så skall fasadens yttermått räknas in. Däremot inte enstaka utskjutande detaljer. Som exempel så skall man tydligen inte räkna in "locket" om man har lockpanel, utan då utsidan på brädan (som säkert också heter något). jag vill minnas att samma mätregler räknar bort "normal" takfot ur byggytan.
grodis: [citat] Enligt Svensk Standard (SS) 02 10 53 är taksprång mätvärda om de är bredare än 0,50 m.
volvo: Kolla på Boverkets hemsida eller på SBR:s hemsida så kan du få fram vilka som finns i din närhet.
volvo: 1. Du får en straffavgift för att du underlåtit att göra bygganmälan. 2. Du kan riskera att få demontera kaminen om det inte är tillåtet att sätta in sådana i ditt område eller om kaminen saknar typgodkännande i sverige. 3. Om huset brinner ner och du har en illegal kamin (som inte sotaren provtryckt och godkänt och/eller som saknar typgodkännande i sverige) som kan vara orsaken så
Anders L: Du är så välkommen med dina frågeställningar, Barrington. Det har varit intressant att ges tillfälle att sätta sig in i ditt projekt. Det skall finnas handlingar av detta slaget arkiverade i kommunkontoret i din kommun. Bli dock inte överraskad om din kommun tillämpar egna regler som avviker från arkiveringsplikten, eller omständigheter som omöjliggjort det (t.ex. skadegörelse vid
Mb_Star: [citat] Hej! (lånar tråden lite) Jag har köpt ett hus som har varit en gammal affär och nu när deklarationen kom så står det i den att jag förväntas lämna in "N-Blankett" för att jag äger en näringsfastighet ? Är detta något jag kan dra nytta av eller ska man taxera om den? Mvh Martin
klaskarlsson: [citat] Du menar att du har byggt (eller ngn innan), och nu vill du ha bygglov i efterhand ? Ring kommunen och fråga. Risken är försåts att dom inser att det står ett svartbygge - så det beror ju på situtaionen i övrigt,m hur gammal, stort , bryter det mot ngt i detaljplkanen etc etc Din fråga är alltför snål för att kunna besvaras tror jag... /K
hempularen: Jag tror att du uppfattat det rätt, men man får så vitt jag förstår inte riva en byggnad och sedan bygga upp den lika igen utan byyglov. Riktigt var gränsen går mellan rivning och renovering tror jag är luddigt. Så i ditt fall tror jag att du måste gjuta din platta eller plintar med huset på plats. Ev. får du väl lyfta det lite med domkrafter.
billy_baver: Om tomten fortfarande varit bebyggd skulle du kunnat hävda "pågående markanvändning". Då skulle kommunen knappast kunnat hindra upprustning av befintlig byggnad eller att du ersatt den med annat lämpligt hus för samma användning. Men nu används marken INTE för "bostadsändamål". Därför står du på ruta noll, och måste övertyga byggnadsnämnden, som i sin tur frågar
volvo: [citat] Skitsnack! Om man kan bevisa att man tillgodoser svängradie och plats vid sidan om wc och dusch så kan man i princip rita hurdant badrum som helst.
solo_innova: Detta ämne skrev jag först under småhus/garage men jag får nog bäst svar här eftersom det gäller bygglov. Jag skall bygga en dubbelcarport och fått bygglov. Jag har tänkt mig att göra den 6,5m bred och 5 meter djup. Jag börjar inse nu att djupet är lite väl kort om jag i framtiden skall göra garage av det. Om jag vill öka djupet med låt oss säga 1meter, måste jag revidera
volvo: Reglerna om brandskyddsdokumentation för all nyproduktion trädde ikraft med den nya BBR 2006. Dock kan man få dispens och bygga enligt BBR 2002 om man har samråd innan 070701. Man måste vara överens med kvalitetsansvarig om att det är BBR 2002 som skall gälla. Har man samråd efter 070701 så skall brandskyddsdokumentation tas fram av sakkunig
volvo: Det finns inga restriktioner på fönster mot kallutrymme. Det enda de kan hänga upp sig på är det estetiska yttre utseendet.
hempularen: En tanke är ju att ni när ni sedan skall sälja in det till grannarna kanske lägger upp ett par alternativ, som de kan få se. Där ni då kan visa att ni väljer ett alternativ som ger mindre störning (om det nu överhuvudtaget går att styra plceringen på tomten). En sak som grannar tydligen ibland kan få framgång med vid ett överklagande, är just om ni väljer en placering på tomten
cian: Det var väl bra! Här har jag legat sömnlös på nättern i oro för den stackars familjen ;)
klaskarlsson: [citat] Som jag förstått det är en firggebod (< 10 kvm) inte bygglovspliktig OM man uppfyller villkoren max 3 m hög, minst 4.5 m från tomtgräns. Vill man översrida gränserna så kan man få det, men måste då ha bygglov... /K
johanr: [citat] Ja, har gått och funderat istort sett ändasedan vi flyttade in och har frågat olika snickare/byggare och det verkar tyvärr som att man ska inte mecka i garagen nuförtiden. Hursomhelst har avgett muntligt löfte om att bygga nytt och det känns så fruktansvärt spännande att få göra allt från början och som Vi vill ha det. Kommer nog posta en och annan fråga misstänker jag.Har
cian: Läste i nya Plaza Stora husguiden om en familj som började begära bygglov på strandskyddat område 5 år innan bygget efter mycket om och men stod klart. Det kan alltså löna sig att inte ge sig i första taget. Alla har ju inte den tiden och det är inte kul att ligga ute med pengar för en tomt man inte vet om man får bygga på så lång tid. Men väldigt fint blev det till slut. Hoppas
saturnus: Vänd Dig till kommunens byggavdelning i ditt eget intresse, finns kanske ritning på garage, hur det såg ut från början.
martin22sthlm: dessutom finns en tjusig klausul som talar om att när den "nya" byggnaden ligger bakom huvudbyggnaden på gården (räknat från stranden) behövs ingen dispens sökas (vi slapp helt p åvår går, har paragraferna i beslutet om du/ni behöver dem). Pm:a mig i så fall. //Martin
jonasjeanette: Tänkte höra efter om någon vet om det behövs bygglov till att dra in kommunalt avlopp och vatten i fritidshus som tidigare bara har haft sommarvatten indraget?
Totte_S: [citat] Vårt bygglov (som visserligen till 90% är genomfört) skulle löpt ut i början av mars -07. Vi justerade lite, la till ett par väggar för att få lite större yta på huset och ansökte om ändring och förlängning av lov. Vips, 5 nya år, nya förutsättningar att bygga på och 400 kr fattigare! :-D
hempularen: Men, finns det någon gråzon av tolkning då? Eller hur kan handläggaren tycka att den är för stor, om ni håller er till planens mått? Jag inser att det kanske är detta ni inte får svar på, men NÅGOT måste det ju finnas som han/hon hänger upp sitt påstående om att den inte följer plan.
volvo: Förr fanns det regler för hur hus skulle se ut för att man skulle kunna få subventionerade statliga lån. Det systemet är skrotat sedan många år.
volvo: OM det ändrar utseende på utsidan eller påverkar bärande konstruktioner så skall bygglov sökas. Om inte så skall ni göra en bygganmälan innna arbetena påbörjas. Viktigt att tänka på är att pannrum skall vara brandklassade.
volvo: Oftast måste man lämna in besked om vilka kulörer man tänkt använda på byggnaden utvändigt senast i samband med bygganmälan. Om inte kommunen haft något att erinra eller krävt att ni skall lämna in kulörval så kan ni måla i vilken kulör ni önskar. Vad kommunen sagt till andra i områden får kommunen stå för.
magtuc: Har fastnat lite i bygglovsjuridiken och behöver rådfråga och ta hjälp av någon sakkunnig kvalitetsansvarig, helst med bakgrund som arkitekt/ingenjör/handläggare som vet hur man skall bemöta och ta sig igenom svårigheterna och hålen hos kommunen för att få ev dispans mm. Mycket tacksam för snabba tips på kvalitetsansvarig med stor kunskap. Helst belägen i stockholm.