Hej är det någon som fått till en detaljplansändring "Bara för sin tomt" så kallad frimärkes plan bara undrar??
tydligen är det inte prioriterat enligt kommunenen men man kankse skulle prova?

Bekostar du planändringen själv och anlitar en planarkitekt blir det kanske andra ljud i skällan. Vad är det för fel på planen?

Har för mig att jag sett något om detta här någonstans. Som jag fattar det så är det ytterligt ovanligt, och dyrt och extremt tidskrävande.

Jag har hört talas om att någon lyckats i ett fall där kommunen hade gjort ett formellt fel och släppt igenom ett planvidrigt bygglov, när bygglovet upphävdes efter ett antal års överklagande från olika håll (huset var byggt sedan länge), så löste kommunen det med en planändring för just den tomten (kommunen kände sig väl skyldiga till soppan). De ursprungliga överklagarna försökte givetvis stoppa planändringen också, så det tog så vitt jag förstår minst lika lång tid att få igenom planen som den ursprunliga rundan för att upphäva bygglovet. Vill minnas att totaltiden var 12 år eller något sådant.

I ert fall har jag sett i någon annan tråd att ni har en ganska färsk plan (inte från början av förra seklet). Då tror jag att myndigheternas vilja att ompröva den är mycket begränsad.

viltfjall skrev:
Bekostar du planändringen själv och anlitar en planarkitekt blir det kanske andra ljud i skällan. Vad är det för fel på planen?
svar: har försökt att få bygglov men svårt att få ett dylikt..(se andra inlägg) har då anlitat en "före detta"
handläggare på byggnadsnämden se bifogat svar
som han fick från planenheten verkar inte som
kommunen tänker "prioritera"ett sådant ska man försöka ändå:8 ?? vad kostar en planarkitekt??

Citat:

förutsättningar/krav för en ev planändring (frimärkesplan för 2 tomter):
1- fungerande VA på egen tomt alt på annan tomt genom avtal
2- fungerande väg (även för brand och sopbil)
3- dagis i närhet
4- ej störande avvikelse från områdets fritidskaraktär
han ska kolla dessa krav med resp komm avdelning, sedan kan han ansöka om
planändring.
personligen tror jag att även om han får ett planbeslut kommer ärendet inte
prioriteras!
ring mig om du undrar om ngt mer.

slut citat

hempularen skrev:
citat:

I ert fall har jag sett i någon annan tråd att ni har en ganska färsk plan (inte från början av förra seklet). Då tror jag att myndigheternas vilja att ompröva den är mycket begränsad.
svar:här ett citat : en
detaljplan skall alltid ha en genoförandetid
den skall minst vara fem år och högst femton år
Efter genomförandetiden får en plan ändras eller upphävas utan att rättigheter som uppkommit genom planen beaktas.slut citat
kan det vara så att vår plan kan ändras då den fastslogs 1990??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.