Bygglov
Mikael_L: Finns det lite valfrihet i vissa detaljer, t.ex. att carporten fungerar lika bra på bägge sidorna av huset och sånt, så kan man väl försöka göra det som stör minst, ja fråga grannarna vad dom tycker är bäst är ju också bra, "Vad tycker ni, ska vi ... eller ska vi.. så ..?" genom den gesten, som egentligen inte kostar en nåt, så kanske man säkrar en bättre framtida
Annananna: Tack för svaret. Tror att jag vet hur jag ska göra nu.
Anonymiserad 10051: 25% gäller för detaljplanen över vårt område, vi bygger inte så stort, 220 kvm i två plan, plus ett dubbelgarage på 50 kvm, det kan kanske se lite kul ut jämfört med grannens enplansvilla, men alla har ju rätt att få sitt drömhus, så länge de följer de regler som finns för området.
Benny_P: Lyfter denna tråd nu! Har idag pratat med bygglovshandläggare i Linköping om valmat tak 8km utanför Linköping. Det går inte för sig trotts att det redan finns två sådana hus i närheten. Det finns även ett gamalt nedlagt gatukök, bensinstation och några till anskrämliga byggnader 2 km därifrån, snacka om lantlig idyl. På vägen ut till min tomt passerar jag 6 1/2 hus med valmat
hempularen: Får man vara nyfiken och fråga om resultatet?
bonnier: Det är väl inte så konstigt att man försöker sympatisera med en trådskapares oro och problem, utan att för den skull ta dennes parti. Tycker nog att de flesta kommer med konstruktiva förslag om hur situationen kan lösas.
padde96: Det var grönt, jag kompletterar med nya ritningar som är på väg.
hempularen: Då tror jag att du jart lite problem, för bara för att han skriver på ritningen har ingen nämvärd juridisk effekt så vitt jag förstår. Det är bara input till byggnadsnömnden att han inte her något arr invända mot planerna. Men när beslutet om bygglov väl är fattat så fär han ändå överklaga beslutet, han kan säga ngt. i stil med att han inte insåg vidden av det hela. I
Faidros: Det där verkar kunna variera väldigt mycket mellan olika kommuner. Dessutom har de så komplicerade tabeller och formler för att beräkna avgiften (se länk nedan) så man kan nästan misstänka att de bara drar till med något som låter rimligt. En tusenlapp eller två blir det väl i ditt fall.
sillstryp: Det var tre spann med oisolerade ledningar som gick till huset bredvid. Merkostnaden för att Vattenfall skulle gräva ned dessa i förtid blev ca 12 tkr.
Anders L: Det är helt ursäkligt att du anför synpunkter på omständigheter som betydligt avviker från omständigheterna i det aktuella fallet och som är under prövning. Du har ju inte känt till omständigheterna och det rör sig inte om de berörda sakägarnas inbördes situation. Det som nu prövas är om det föreligger omständigheter där en byggnadsnämnd och förvaltning på ett
imported_Byggaren: Skulle tro att svaret blir följande om du frågar en jurist på Boverket. a) Om garaget till någon del delar vägg med huset räknas det som sammanbyggt. b) Om ytan mellan hus och garage utnyttjas tillkommer den ytan som byggyta utöver den yta som garage + hus nu upptar. c) Garaget under garaget ovan påverkar inte byggytan, däremot biutrymmesytan i taxeringen + tillkommande yta i b ovan..
ordain: [citat] Som andra påpekat så ska det till väldigt mycket för att kommunen ska ta till tvångsåtgärder - och det tycker jag personligen är bra. När kommunen inte ens har tid att ta hand om utsatta barn och knarkande tonåringar så känns en dåligt skött trädgård ganska irrelvant och dessutom måste man vara tolerant mot att olika människor vill leva sina liv olika och sköta sin egen
gaia: [citat] husägaren, så klart :) Bra med gratisreklam för den rosa frisörsalongen ;) gaia
klaskarlsson: [citat] Det jag har erfarit är att man får bygag ett 12 m2 skärmtak över utan bygglov. Bygger du in den helt så är det ju en ombyggnad och då är det nog bygglov/bygganmälan som gäller... /K
Frances Houseman: Det där med grannsämja är en knepig historia. Vissa personer retar sig på allt, det hela handlar ju om hänsynstagande. Jag tror precis som du att det är gott att tala med grannarna först. Om det hade varit jag hade jag innan funderat ut vilka eventuella invändningar som de skulle kunna ha och tänkt ut mina motargument. Som varför utbyggnaden måste ligga just där osv. Det är lätt att
volvo: Om de inte "duger" så kommer inte byggnadsinspektören att bevilja kontrollplanen.
Forsgren: Hej, Vi bygger också med några kvadratmeter av huset på prickmark, eller har ambitionen att göra så ska man väl säga. Så fort vi avvek från detaljplanen sa kommunen att de måste gå ut med ett granngodkännande. Initialt hade de sagt att de kan godkänna mindre avvikelser. I vårt fall har det här inneburit att processen tagit c.a 3 månader längre (med lite tur får vi vårt bygglov
klaskarlsson: [citat] Jag har svårt att tro att det inte behövs något bygglov ! Om du har en tomt i ett område som är detaljplanerat (tex ett fritidshusområde) så finns det klara regler för vad som gäller ( tex maxhöjder, loft etc), vilket innebär att ansöker du och ligger inom gränserna så skall ett bygglov gå igenom utan knorr, men det innebär inte att du inte behöver bygglov. Enklast är
jimata: Begär ett klart svar från kommunen, de måste ju veta vad de skriver. Finns den ansvarige för detaljplanen kvar på kommunen så be att få prata med denne.
jimata: Det vanligaste är 4,5m från tomtgräns för huvudbyggnad. Garage kan vara närmare. Du måste ringa kommunen och fråga vad som gäller för din tomt. Det är onödig tidspillan att planera något som troligtvis inte går att genomföra.
Hemmakatten: Oavsett om man bygger fritidshus eller hus för permanentboende så är reglerna och de hänsyn man måste ta till miljön desamma. Vad man inte vill är att avlopp från toa och tvätt skall förorena mark och grundvatten. Ett torrdass eller en mulltoa är ypperliga ur miljöhänsyn. En (minst) tvåkammarbrunn krävs för BDT (Bad, Dusch, Tvätt) avlopp oavsett om det är för fritids- eller
T&H: Fick tag i en kompis som bygger om just nu och han var av uppfattningen att "om man inte frågar så behöver man det inte". Så det verkar ju inget att bry sig om. Tar tillbaka frågan. :)
ornet: Låter bra att du kommer igång Du lämnar in en förhandsprövning vilkorat att du få den tilltänkta tomten, så har du mycket jobb klart till bygglovsansökan Prata med kommunen
Swetrot: Ja visst. Skriv till politikerna och försök förklara varför ditt förslag är bättre. Kan du få med dig några tjänstemän som tycker likadant går det lättare, likaså om ni är en grupp människor som har samma syn på att detaljplanen skall ändras.