Bygglov
putte82: Pratade med kommunen idag. Fanns inga plushöjder på landet sade dom. Behöver bara en ritning som visar husets placering på tomten samt visar placering på grannars hus. Angående risk för vatten och snö från vägen så behöver jag inte anstränga mig för att få upp huset, marken vid huset är redan ca 8 meter högre än vägen :)
Sara_B: Förresten; skilj också noga på bygglov och tillstånd enligt lagen om kulturminnen m.m. Det sistnämnda är ett besult som Länsstyrelsen fattar. Rent teoretiskt kan du få det ena, men inte det andra (även om det inte längre borde vara möjligt) och då kan du ändå inte göra något.
jimata: Vid placering av ett bostadshus gäller i regel alltid minst 4,5m från tomtgräns. Speciellt om det finns en detaljplan. Om 4,5m gäller och grannen vill avvika från detta måste kommunen ha ditt skriftliga godkännande. Om grannen tycker att du redan godkännt spelar ingen roll för kommunen. Vid placeringen av det nya huset måste man också ta hänsyn till 3kap 2§ i PBL. Där står det
Elenita: Tack för alla svar. Känns ju inte speciellt betryggande,Så vi har nu valt att söka förhandsbesked på en ny tomt,där vi slipper surtanten som granne. Nu handlar det bara om avstånd till lantbruk och kraftledningar,Så vi hoppas verkligen att det kommer att gå igenom :) Tack igen.
swecul: [citat] så from juli 2007 kommer detta gälla fritidshus också??? Då måste jag söka bygglov NU!!! :o
swecul: hmm.... jo ärlighet varar längst heter det ju... så det får nog bli så. Pratade på nytt med en annan människa på samma kontor och enligt henne så lät allt inte så krångligt... Hon sa att stadsarkitekt kontoret inte bryr sig om jag väljer att ha det som fritidsbostad eller permanentboende, det finns ju fritidshus som är 150 kvm! Det är helt upp mig själv vad jag vill registrera
Faidros: Den där frågan har jag sett förr. Kolla här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
team31: Hejsan ByggaUppsala! Vi bygger åxå utanför uppsala och har precis genomlidit en väldigt lång process för att få vårt hus byggt. Vi har byggt via Götenehus och har slutbesiktning om bara 5 veckor. *jippi* Är du förstagångsbyggare liksom vi? Jag skulle dock rekommendera att du söker med hjälp av ett byggföretag, de har kontakter inom kommunen och kan med lite tur snabba på det lite
rolsie: Borgholm - tog runt två månader till beslut, främst för att min KA missade att skicka in handlingar i tid till nämndemötet och fick vänta till nästa möte. Sedan tog det 6 veckor att få det utskrivet, pga sjukdom på kontoret. Fick i alla fall muntligt besked dagen efter nämndemötet " det är positivt - du kan sätta igång"
hempularen: För mig låter det som ett avtalsbrott från husfirmans sida. Ingår det en KA i priset så gäller ju hans uppdrag allt som finns i kontrollplanen, vilket normalt är allt som finns i bygglovet. Jag tror iofs att det går att etappindela ett bygglov, då behöver man inte ha hela kontrollplanen med från början, i gengälld så behövs det nytt byggsamråd för de efterföljande etapperna, då
volvo: Varför vill inte husföretaget rita in det? De skall väl ta fram alla VA-ritningarna ändå?! Detta är inget som engångsbeställare brukar pula med själva.
fialottabus: Hej! Att föra en dialog med dem på bygglov är så mycket bättre än att bara lämna in! Att vänligt berätta varför ni valt det huset och vad ni vill åstadkomma med att placera huset på det sätt ni gör t ex - berätta om de positiva saker som just detta huset kommer att åstadkomma och lyssna sedan efter vad de tycker. Det klart att de kan säga att ni inte kommer att få bygglov
tobbee: okej, finns det något förslag på förhandsbesiktning, vad som bör besiktigas och vem som gör sådant?
volvo: Prickmark innebär att man inte får lov att bebygga marken. En väg är inte att betrakta som byggnad. Därför borde det inte vara några problem att få lov att anlägga väg på denna.
volvo: Man kan villkora köpet med att det annuleras om du inte lyckas få bygglov som du tänkt. På så sätt är både du och marksäljaren uppbundna gentemot varandra, men om kommunen säger blankt nej så slipper ni gå igenom med lagfarten.
byggnissa: [citat] Jag antar att det är en kompletteringsåtgärd utanför samladbebyggelse. Isåfall är det nog byggarean som får vara max 40 kvm, dvs tillbyggnaden får högt uppta 40 kvm av marken. Men som sagt hör med din kommun.
billy_baver: Ni ska alltså bilda ny fastighet genom att avstycka en bit mark från en större stamfastighet mellan två redan bebyggda fastigheter. Jag blir också förvånad över att kommunen motsatt sig detta. Kommunen skulle nämligen med största sannolikt inte alls ha protesterat om nuvarande ägarna (genom markreglering) överför den obebyggda "gluggen" från stamfastigheten till en av
byggnissa: [citat] Det räcker inte att ha en jordbruksfastighet enligt taxeringen, man måste också bedriva jordbruk på fastigheten för att utan bygglov få uppföra ekonomibyggnader som behövs för jordbrukets drift. Dock krävs det alltid bygglov för att bygga ett nytt bostadshus.
billy_baver: Med all respekt, volvo, men även om en bygglovsansökan blir avslagen utgår avgift.
byggnissa: [citat] Det är förmodligen olika förvaltningar som har hand om avlopp(miljökontoret) och förhandsbesked(byggnadskontoret), så skicka in dessa ansökningar samtidigt. (Ligger sen tomten mindre än 100(300 m i vissa fall) m från vattendrag måste ni ansöka om strandskyddsdispens)
byggnissa: [citat] Det är nog sällan mäklaren kolla upp sånt(iallfall där jag bor). Varför skall du anmäla köpet till kommunen? (Kommunen har ingen förköpsrätt om det är en bebyggd enbostadstomt på mindre areal än 3000 kvm.)
Titan123: [citat] Tack, det var lite denna infon jag var ute efter. men då kommunen varit lite oklara så får jag nog dubbelkolla med dem ang bygglov så vi inte gör ngt och att det sedan blir problem
byggnissa: [citat] Jo, bygganmälan för VA kan behövas för flytt av tvättstuga(ev. även bygglov om utrymmet får en väsentligt ändrad användning, tex om garage byggs om till tvättstuga).
Ojoj: Vem som helst som berörs kan klaga. Även de grannar som har hörts och skrivit på kan överklaga när bygglovsbeslutet kommer. Även om bygglovet följer detaljplanen "till punkt och pricka" så ska även bygglovet uppfylla kraven som ställs i Plan- och bygglagen.
billy_baver: Frågan har diskuterats i andra trådar. Bygglovstaxan är i alla kommuner subventionerad. Byggnadsnämnderna själva beslutar om subventionens storlek i samband med budget. Alltså varierar taxan våldsamt mellan olika kommuner.
volvo: Lägger dock in svaret här också eftersom det passar bättre under denna rubriken. Ur BBR 3:11: "Rumshöjden i bostads- och arbetsrum skall vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vindsvåning och suterrängvåning vara 2,30 meter. För delar av rum får de i första stycket angivna rumshöjderna underskridas. Rumshöjden får dock inte vara lägre än 2,10 meter under
LennartL: Jag har funderat mycket på detta, men lärt mig att aldrig fråga, för då ställer man bara till det för de kommuntjänstemännen som handlägger frågorna. Så jag vet inte svaren. Men gränserna tycks skifta från kommun till kommun, förmodligen därför att teori = bestämmelser och verklighet = beslutspraxis är två helt skilda saker. Har hört att 10% avvikelse på byggytor kan