Vi fick vårt bygglov av kommunen i augusti och i och med att det ansågs planenligt började vi bygga då vi förstått att detaljplanen är bindande. En granne överklagade omedelbart och länstyrelsen hävde vårt bygglov då det visade sig att det var på 126.6 kvm istället för 125 och den mindre avvikelse som kommunen konstaterat inte var hörd med grannarna. Vi ritade då om vårt hus till 125 prick och fick nytt bygglov och fortsatte bygga. Nu har samma granne kommit in med en 3cm tjock lunta som en advokat skrivit ihop och yrkar på inhibition. Han anser bland annat att den kulturhistoriska miljön är känslig och att vårt hus avviker väldigt mycket vilket inte är sant, detta är ju oerhört subjektivt. Han säger också att han kommer att drabbas av betydande olägenheter då han tappar ett par timmars eftermiddagssol och känner att vårt hus blir högt. Dock bygger vi helt enligt detaljplanen och känner att risken borde vara minimal att det kan stoppas. Känner mig mycket orolig trots detta och funderar över att ta hjälp av advokat för att kunna svara upp till hans tjocka lunta. Undrar hur mottagliga länstyrelsen är för dessa attacker med hjälp av advokater?

Kommer vi verkligen vara tvugna att riva om han vinner?

JPF skrev:
Vi fick vårt bygglov av kommunen i augusti och i och med att det ansågs planenligt började vi bygga då vi förstått att detaljplanen är bindande. En granne överklagade omedelbart och länstyrelsen hävde vårt bygglov då det visade sig att det var på 126.6 kvm istället för 125 och den mindre avvikelse som kommunen konstaterat inte var hörd med grannarna. Vi ritade då om vårt hus till 125 prick och fick nytt bygglov och fortsatte bygga. Nu har samma granne kommit in med en 3cm tjock lunta som en advokat skrivit ihop och yrkar på inhibition. Han anser bland annat att den kulturhistoriska miljön är känslig och att vårt hus avviker väldigt mycket vilket inte är sant, detta är ju oerhört subjektivt. Han säger också att han kommer att drabbas av betydande olägenheter då han tappar ett par timmars eftermiddagssol och känner att vårt hus blir högt. Dock bygger vi helt enligt detaljplanen och känner att risken borde vara minimal att det kan stoppas. Känner mig mycket orolig trots detta och funderar över att ta hjälp av advokat för att kunna svara upp till hans tjocka lunta. Undrar hur mottagliga länstyrelsen är för dessa attacker med hjälp av advokater?

Kommer vi verkligen vara tvugna att riva om han vinner?
Känner verkligen med er. Mitt i allt elände är det bra att han begärt byggstopp. Då får ni ett grovt besked åt vart det lutar. Blir det inte byggstopp är risken mindre att ni får ett nekande besked ett år senare. Då kan ni om ni vågar bygga på egen risk.
I vilket fall om helst så hoppas jag att ni ger grannen vad han tål, (och lite till). :-X

mvh
David

RoTe
Förstår inte vad folk tänker på. Om ni nu bygger klart kommer ni ju vara fiender så länge som båda bor där. Hur kul är det att gå ut och se sin fiende nummer ett hela tiden?

Själv har jag sett Uppsala närma sig sakta men säkert i 10 år, jag vet att om 10-15 år bor jag mitt i storstaden tyvärr. Inget jag kan göra åt, Uppsala måste expandera, man får ju inte bygga på höjden här.

Trist med sådana grannar >:(
Observera att även om grannen yrkar på inhibition och länsstyrelsen nekar detta så är det INTE ett förhandsbesked på hur utfallet kommer att bli. Om du däremot bygger helt enligt detaljplanen så ska det _mycket_ till för att han ska få rätt.

Så länge bygglovet är under prövning så bygger du på egen risk. Om grannen får rätt så kan ni överklaga det beslutet. Om ni måste riva eller göra andra förändringar beror på vad han får rätt om.

Lycka till!

Svårt att uttala sig om vem som har rätt eller fel. Har grannen fel är det trist för er del, men om grannen har rätt....

Även om ett beslut i inhibitionsfrågan inte är ett formellt förhandsbesked som man till fullo kan lita på är det ändå en bra indikation på hur ärendet kommer att bedömas i den instansen.

Har ni alternativa placeringar på er byggnation som inte innebär men för er måste ni välja den lösning som inte skapar problem för grannen även om detaljplanen medger den ursprungliga lösningen.

En advokat är ingen garanti att få rätt, en bygglovsjurist är ett bättre val.

Lycka till!  :) :) :)

Vi har samma problem. Folk är inte kloka! Tycker synd om er. Detaljplanen är dock gällande och ngn jurist el ej spelar inte så stor roll (bra att han slänger bort sina pengar m andra ord.
Har det inte "tillkommit ngt nytt" i ärendet kommer han sannolikt inte att vinna ändå.
Själva saknar vi en detaljplan för området, där vi skall bygga och jag vet inte hur det påverkar frågan?

MVH
Molberg

Ja, medaljen har två sidor.

Vad tror ni att klaganden tycker om motparten? ;)

Lycka till! :) :) :)

Familjen_Bygg skrev:
Ja, medaljen har två sidor.

Vad tror ni att klaganden tycker om motparten?  ;)

Lycka till!  :) :) :)
Du menar hur grannen känner sig inför att någon faktiskt tänkt bygga på tomten denne köpt. Är det egentligen något man ska behöva bry sig om? Jag anser att grannen inte har någon egentlig rätt att bry sig om annans egendom. Nu är lagen sådan att alla har vetorätt på varandra men det behöver inte betyda att det är rätt.

mvh
David

Om jag vore grannen (och skulle haft mage att känna mig störd), så skulle jag nog tänka mig för ett par gånger innan jag okynnesöverklagade.

Min nya granne skulle ju ex. kunna få för sig att avbryta all grannkontakt med hjälp av en snabbväxande tuja häck eller så.

Finns en annan tråd här om en som drabbats av liknande su granne.

Okynnesklagomål är en sak; då har man inget att oroa sig över....

En annan sak är om grannen faktiskt har en poäng i sin talan....

Vem är det då som har fel; byggaren eller grannen?

Som så många gånger innan, inför ditt bygge tala med grannen och om denne protesterar be om ett förslag...

Lycka till! :) :) :)

Nu har jag fått besked från länstyrelsen att de inte kommer att bifalla inhibitionen och att det hela ser grönt ut för min del och det slutgiltiga beskedet tas snarast. Jag fick rekommendationen att inte bemöta överklagandet då det endast skulle fördröja processen och framför allt då det hela ser ut att gå min väg. Han kommer naturligtvis att omgående överklaga till länsrätten med fortsatt inhibitionsyrkande. Finns det någon uppskattning kring hur lång tid detta kan ta och kommer jag att ha möjlighet att bemöta hans överklagande i den instansen? Hur vanligt är det att länsrätten kör över kommunens och länstyrelsens beslut i ett detaljplanerat område?

Länsrätten var betydligt snabbare i vårt fall, tog ca 3 månader jämfört med ett år hos Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Stockholm tar c:a 1 år.

mvh
David

I er situation med ett detaljplanelagt område så är risken för att länsstyrelsen häver bygglovet, sannolikt minimal, förutsatt att ert bygglov följer detaljplanen. Er situation är nog inte såå ovanlig. Grannar som bott länge i "orörda", t ex gamla sommarstugeområden, och som nyligen fått detalplan har säkert stora svårigheter att acceptera förändringen. Istället slåss de med näbbar och klår och agerare i alla avseende som en rättshaverist. 0,1% farligt men 99,9% obehagligt. Jag har en god vän på Stockholms stadsbyggnadskontor. Om du ger mig lite mer uppgifter så kanske jag kan be henne göra en bedömning. Mvh // Kenneth

Någon som vet en bra bygglovsjurist i Göteborg?

(Eller någon annanstans i Sverige. Det går ju att ringa och maila handlingar)

PS JPF - hur har det gått för er i länsrätten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.