Bygglov
jimata: Du ska förutom ansökan bifoga: * Fasadritningar i skala 1:100 * Planritning i skala 1:100 som är måttsatt * Tomtkarta i skala 1:400 där garaget är inritat och avstånd till tomtgräns angivet Eventuellt vill de ha en sektion också. Tänk på att alla ritningar ska vara fackmannamässigt utförda. Många kommuner har exempel på hur en ritning ska se ut på hemsidan. Flytt av ett fönster
billy_baver: Bygglovstaxan varierar från kommun till kommun. Men som regel får du lite "rabatt" om du begär bygglov för flera projekt samtidigt.
saturnus: [citat] Det är nog inte alldeles enkelt alla gånger, att sätta sig in i hur andra tänker. Jag tycker det hade varit bättre om kummunerna från början såg till att reglerna vad klara och tydliga, och att de även efterlevdes av kommunen själv. Som det är nu, är det förvirrat. Att då övervältra hela bygglagstiftningen på den enskilde, leder till att folk överklagar. = kommunens
christi: Hempularen har rätt. Vi byggde enligt givet bygglov där kommunen mätt ut mindre än 4,5 m från tomtgräns. Bygglovet gavs utan grannars medgivande då kommunen menade att det var utan avvikelser - vilket det nu inte var. Det verkar som att det är samma sak - ett administrativt misstag som står oss dyrt nu. Till er fördel kan jag nämna att det gäller ett garage, i vårt fall gällde det
Kurry: Tackar för många råd och tips. Ska nog försöka ligga på kommunen lite mer så att det inte draggar ytterligare. :) Tacksam för fler erfarenheter och råd om så finnes.
pellerin: Har du kollat med eventuella grannar, annars kan det ta hur lång tid som helst tyvärr :-/ Kram P. P.s lycka till :P
pellerin: [citat] Jag e ledsen för din skull men måste hålla med föregående skribent, e det inte din tomt så får du gilla läget eller flytta ut i busken o köpa stor tomt runt om. :-*
jimata: I PBL står det att bygglov krävs för murar. Det finns inget som anger höjden, därför är det olika i kommunerna var de har satt gränsen för när bygglov krävs eller inte. Däremot tror jag att kommunen är kinkigare när det gäller murar i tomtgräns än inne på din tomt. I tomtgräns blir ju grannen också berörd. Ring och fråga.
Subarumannen: Nja, där blev nog begreppen sammanblandade ;). Man söker antingen bygglov direkt ELLER förhandsbesked. Förhandsbesked kan ibland vara lämpligt att börja med om man t.ex vill stycka av/bygga utanför detaljplanelagt område. En sådan ansökan kräver inte lika detaljerade ritningar och uppgifter som en bygglovsansökan. Får man avslag på förhandsbeskedet så kan man alltså överklaga
saturnus: En detaljplan är inte lätt att påverka som privatperson, såvida det inte finns direkta fel i den. En större grupp intill liggande villaägare, kan få sin röst hörd, om planen inverkar negativt på deras boende. T.ex - det nya området blir helt bilfritt, all biltrafik, parkeringsplatser, bussar m m är hänvisade till villaområdet i söder- ;D Det här med hur mycket man får bebygga
hempularen: Det måste väl innebära att om man bygger carport och garage, så behöver man inte göra så mycket åt rivningen av förrådet. Åtgärderr enligt lovet är ju påbörjade. Då borde man ha 5 år på sig att riva. Eller räknas rivningen som ett eget lov? I så fall får man väl slita ned nån planka från förrådet och hävda att rivning pågår om än i långsam takt.
hempularen: Vi fick samma uppgift av arkitekten vi anlitade för vår ombyggnad (var igentligen det enda hon bidrog med). Men att vi "frivilligt" hade ritat in en handikappstoa (med dusch) gav oss röda mattan vid bygglovshandläggningen. Jag förhandlade ex. bort kostnaden för byggfelsförsäkringen, handläggaren sa att vi säkert skulle hamna under 10 basbelopp i kostnad "och så är det ju så bra med
Toy: Är det mindre än ca 35-40 meter ifrån huvudhuset kan du hävda den personliga hemfriden gäller inom detta område. Kan man uppfatta marken som allmänt tillgänglig för du skriva något i stil med att "det inte avskräcker allmänheten från att vistas där", kan man uppfatta marken som privat så är det inga problem för då är redan allmänhetens tillgänglighet begränsad, skriv även
Thewhitehouse: Våra byggare är GULD värda!!! Vi bygger i Skåne, hör av dig om ni vill ha nummer till dem!
frokenb: Vi kompletterade med foton och inritat kommande bygge med hjälp av datorn. Så de såg hur det såg ut i området och igår fick vi brev om att det var BEVILJAT!! Härligt, nu skall det bara börjas byggas då ;-)
turborolle: Hej Kan jag vara Ka åt mig själv? hussäljaren påstod det och det vore inte fel då jag är installationschef för 17 montörer på ett el inst företag med ansvar för miljö och kvalitet är även väl kunnig i bygg processer bygama, abt94 etc det är i Sthlm som jag ska bygga Tyresö bestämt.
byggnissa: [citat] Ja det behövs bygglov men bor du utanför samlad bebyggelse krävs troligen inget bygglov(hör med din kommun och vilkar regler de har för byggnation utanför samlad bebyggelse.) OM det är planlagt område söker du bygglov för endast fasadändring(så blir bygglovet billigare). ;)
hempularen: Det var en mycket märklig tolkning dom gör. jag trodde att så länge man inte byggde altanen över den höjd som är bygglovspliktig så är det så att säga vanlig obearbetad mark. med den tolkningen så måste man ju vara försiktig med att låta trappan nudda marken, annars borde ju hela tomten räknas i i byggyta. Det måste vara någon form av missförstånd.' Prata själv med
slaskman: Det finns en anledning till att mkt av grävandet i Lundatrakten sker efter mörkrets inbrott ::)
cpalm: Aha, det är det som "Robin Hood-skatten" går till...
SWE_Monstro: Så skulle man kunna säga, men det handlar egentligen mest att vinna lite tid inför vintern då stallet även skall värmas upp, vilket kräver isolering och ny garageport (garaget ligger vägg i vägg i samma byggnad) och skall jag sätta upp garageporten så måste jag fixa taket innan osv... Det är just pga att jag inte vet vilka krav de kommer att ställa, som jag drämmer till med REI 60
billy_baver: Din grundfråga måste tyvärr besvaras med ja: Kommunen FÅR suveränt bestämma helt käpprätt inkonsekvent. Men varenda förtroendevald politiker och sakkunnig tjänsteman vet att missbrukad suveränitet fördärvar allmänhetens förtroende, och själva maktens legitimitet. Mellan skål och vägg snackar de - sig emellan - till och med högt om detta fenomen. Alltså: Även om tjänstemannen
jjoneil: Hej, Vi ska bygga hus utanför Kungsbacka, lämnade precis in bygglovsansökan förra veckan, och undrar om det finns någon i detta fantastiska forum som kan rekommendera en kvalitetsansvarig. Mvh Jenny