Bygglov
Totti: Jag har fått beviljat bygglov men grannarna har inte tillfrågats trots att utbyggnaden hamnar närmare än 4,5m från tomtgränsen och jag vet att den regeln gäller. Så vad gör jag? kan jag lita på bygglovet alls?
Suhagg: [citat] Jo men jag tänkte vara steget före. Åka och prata med grannar som "äger" har servitut på vägen. Ser bättre ut när de vet vem som söker än att det kommer ett papper från Lantmäteriet/komunen. Bra att veta om man har några rättigheter eller om det bara är att gå ner på knä och be snällt.
volvo: [citat] Grannar skall ges information om vad som händer på en tomt som kan påverka dem. Altså ett granneyttrande är inget annat än en bekräftelse att man tagit del av information. Huruvida byggnaden ligger för nära etc. är det up till bygglovshandläggaren att bedöma. Endast om byggnationen fått bygglov i strid med gällande kommunala planer eller PBL kan grannar ha någon faktisk
jimata: Ett skärmtak som är större än 15 kvm räknas visst som byggnadsarea eller mer korrekt som öppenarea. Det räknas in i den totala byggnadsarean för fastigheten. Eftersom det är äldre än 10 år kan inte kommunen begära att du river men som andra skriver kan det stoppa eventuella andra till/ombyggnader du vill göra.
jimata: Regeringsrätten har fastslagit att altaner mellan 1,4 m upp till 3,2 m kräver bygglov. Över och under är tyvärr fortfarande oklart. Det vanligaste är att altaner som ligger mer än 60 cm ovan mark kräver bygglov. Fråga kommunen hur de ser på altaner.
Byggingenjören: En anledningen till att man inte vill utöka byggrätten i vissa fritidshusområden är det att då måste kommun ordna kommunalt vatten och avlopp! De som bor i dessa områden börjar gnälla om några år om att dom vill ha bussar, skolor, dagis etc. därför försöker man på det här sättet hindra folk från att flytta ut i dessa områden permanent och endast ha dessa som "landställe". Du
Byggingenjören: Beror på en massa omständigheter, t.ex. kan man gå in i förrådet innifrån eller finns det bara ingång till förrådet utifrån? Väldigt svårt för oss att hjälpa dig när du varken har en ritning eller förklara utförligare, ring kommunen och prata med en handläggare så kan dom hjälpa dig! MVH
Byggingenjören: Hej! Många som verkar ha liknande frågor, här finns en liten broschyr som man kan ögna igenom från boverket: "Behöver jag bygglov? Behöver jag göra bygganmälan? http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/behover _jag _bygglov_ upplaga 13.pdf Även ByggaHus.se har ju en utmärkt liten "guide" om detta: https://www.byggahus.se/bygga/allt-om-bygglov Även här finns lite "bra
Byggingenjören: När kommunen går igenom ditt bygglovsärende så räknar dom ut en medelmarknivå och sen räknar dom ut hur högt ditt hus är, man vill inte gärna att allt vatten från ditt hus ska rinna rätt ner mot grannen. Även om grannen säger nej till stödmuren kan kommunen säga ja. Du skrev även att erat hus ligger 4 meter från grannen, har de godkänt detta? Brukar vara 4,5 meter, kan gå om
Byggingenjören: i en detaljplan är det olika från fall till fall. Ibland får du bygga ett visst antal % av tomtytan. Exempel: Tomt 1000kvm, 20% får användas varav 60kvm skall användas till garage, d.v.s din byggnadsarea (Yta på marken bortsett från skärmtak, om alla skärmtak är max 15kvm) man räknar från ytterväggarnas utsida. Ibland står det hur mycket du får ha som byggnadsarea, t.ex. 180kvm
pbengtsson: Störst chans till bygglov fås genom att kolla upp vad som gäller och hålla sig till det, är det strandskydd, sök dispens. Ange tydligt i ansökan skälen bakom bygglovet. Många kommuner har rådgivning kring detta, kolla med byggavdelningen om du kan komma förbi och prata. Säger de nej gör det inte det för att trilskas utan för att det finns andra intressen som vägre tyngre.
Byggingenjören: Det problem som kan uppstå om du höjer + höjden på FG är att Medel marknivån kan öka och då kan du eventuellt inte klara dom byggnadshöjd eller nockhöjds krav som ställs!
fresve: Min kostade runt 2000 har jag för mig. Det räknas ju för övrigt som balkong, och som byggnadsyta. Så om detaljplanen har en angiven max byggnadsyta kan du få svårt att få bygglov om du med din balkong kommer överskrida denna maxyta.
KnockOnWood: Morgan, skönt när det löser sig så snabbt/enkelt. Grattis! Får vi se någon bild på hur det kommer att bli? //KoW
billy_baver: Man kan själv kontakta de "remissinstanser" bygglovsmyndigheten är skyldiga att höra. Om vi talar om ett bygge utanför kommunalt VA-område måste du ha en enskild VA-lösning som miljökontoret och dess inspektörer godtar. Kontakta dem själv i förväg! Då slipper du omvägen via bygglovsinspektören. På samma sätt kan du på egen hand kontakta grannar och andra sakägare för ett
Mittbygg: [citat] Jag kan bara beklaga. Det är inte klokt att det ska behöva ta sådan tid. Det stimulerar ju inte direkt nybyggnationen och tillväxten. :( Håll ut bara! Vänligen
Mowi300: Jag ska få det skrivna bygglovet imorgon men det lät som att markhöjningen, som redan skett, före samråd med kommunen, har skett med deras goda minne. Vad gäller Skanska så har jag pratat med dem flera gånger och det har varit ganska framgångslöst. När jag fick vår nysådda gräsmatta översvämmad av deras vatten sade en något högre chef att jag skulle anlägga en dränering på
billy_baver: http://www.byggahus.se/forum/arkitektritat-extern-design/107671-hjaelp-med-planloesning-pa-souterraenghus.html Tag fram skissen som jag bollade över tidigare (2009-01-27, 09:58) Den balkonglösningen torde passa inom ramen för gällande detaljplaneregler.
Vargklo: Tack för tips. Projektet är fortfarande en vild idé, men en rolig sådan. Vi får se...;-)
billy_baver: Om du begär bygglov för nytt bostadshus om 80 (alternativt 120 kvm) kommer bygglovsmyndigheten sannolikt att be dig låta ansökan omfatta också ändrad användning av befintliga lillstugan på 35 kvm. Detta betyder i praktiken bara att du gör en uppmätningsritning ( skala 1.100 med fasader och plan) av lillstugan och i dess rum skriver "förråd", "hobby" eller liknande som myndigheten
HEM2121: Det stod om spaljé också på deras hemsida men den var luddig formulerad tyckte jag. Frågan som ställes var pergola - behövs bygglov? Svar nedan Nej, för en öppen pergola eller spaljé behöver du inte söka bygglov. Det kan vara lämpligt att informera din granne om den ska placeras i eller nära tomtgräns. Är du osäker på var gränsen går, kan du vända dig till
Marcus_L: Man kan ju bifoga en kopia av första brevet tillsammans med det andra brevet också, "ifall du inte fick det första brevet så är det även bifogat en kopia i detta brev" ;-)
Plura: Hej Har en fråga om bygglovshandläggare i Lund i denna tråd. Moderator: Vet inte under vilken rubrik frågan ska ligga, flytta eller ändra om det inte är OK att göra så här. /Pär
Vargklo: Tack för snabba svar, det låter rimligt som ni säger. Vi får se hur vi går vidare. Jag har just anlitat en arkitekt som har god erfarenhet av kommunens bygglovshandläggare.
billy_baver: Bygglovsmyndigheten kommer att begära in synpunkter från berörda sakägare. Den som använder vägen BÖR vara en av dessa tillfrågade. Om inte bygglovsenheten själv inser detta bör du personligen kontakta ägarna av de fastigheter som betjänas av servitutet, och be om deras skriftliga godkännande av ditt tilltänkta bygglov.
volvo: [citat] Tja, en detaljplan är till för att efterlevas, så jag tror inte ni har något för att sparka er trötta där. Det finns bara två lägen. Antingen tänka om och bygga ett hus som uppfyller planens krav, eller leta efter ny tomt. Smålandsvillan borde dock hjälpt er att ta fram detaljplanen innan ni bestämde er för stil, placering och färger.