M
Hej!

Jag har lämnat in om avstyckning av vår tomt. Nu undrar jag om lagfart, är det den som kommer köpa tomten sen som står för den eller måste jag lösa lagfart för att det ska bli en fastighet?

Mvh

Jag har köpte en avstyckad tomt i april i år, där står jag som köpare för lagfart. I köpeavtalet står det "Lagfarts-, intecknings och andra kostnader skall bäras av köparen".

Så jag antar att det är upp till dig som säljare.

Mvh / Enhörningen

M
Ok, tack. Men jag undrar också om lagfarten kan bli påförd två gånger om jag inte har sålt tomten innan avstyckningen. Dvs att jag måste teckna lagfart innan säljet för att det ska bildas en fastighet?

Nej, det behöver du inte. Köparen kan köpa en "del" av en fastighet (dvs ett markområde), för att sedan med köpeavtalet som stöd få en fastighet bildad och lagfart.

Normalt brukar man ta med en klausul om att köpet återgår om det inte går att stycka av.

M
-MH- skrev:
Nej, det behöver du inte. Köparen kan köpa en "del" av en fastighet (dvs ett markområde), för att sedan med köpeavtalet som stöd få en fastighet bildad och lagfart.

Normalt brukar man ta med en klausul om att köpet återgår om det inte går att stycka av.
Ok, tack. Men jag tänkte stycka av först, det är pågående, och göra klart säljet sen. Förändrar det läget för mig vad gäller ursprungsfrågan?

Mvh

Om jag minns rätt så är det så att när avstyckning sker så blir det så att ägaren till stamfastigheten även står som lagfaren ägare på avstyckningen. Och när tomten säljs (kan vara avstyckningen eller stamfastigheten) så blir det köparen som ska söka lagfart och inteckningar som vanligt.

M
Rosenbyggare skrev:
Om jag minns rätt så är det så att när avstyckning sker så blir det så att ägaren till stamfastigheten även står som lagfaren ägare på avstyckningen. Och när tomten säljs (kan vara avstyckningen eller stamfastigheten) så blir det köparen som ska söka lagfart och inteckningar som vanligt.

Tack Rosenbyggare! Det stämmer alldeles förträffligt. Exakt så förklarade också lantmäteriet och inskrivningsmyndigheten det när jag pratade med dom. Tack också inskrivningsmyndigheten för ett mycket trevligt bemötande och stor hjälpsamhet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.