6 969 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Behövs bygglov för underjordisk vinkällare?
Jag har ett 1-plans hus med källare. Jag har en idé om att bygga ut källaren ut i trädgården, men bara under markytan, för att få en vinkällare. Tanken är att bygga en tre meter djup grop, i vilket jag gjuter en 2,5 meter hög betonglåda med tak. Ovanpå taket blir det återfyllnad av jord och sedan gräsmatta igen. Byggnationen ska inte kunna ses eller märkas ovan mark. Anslutningen till huset görs via en liten underjordisk trappa till en nyupptaget hål i källarväggen. Dränering är kanske inte så viktig, då det ju ska vara fuktigt i en vinkällare.
Behövs bygglov för detta?
Gör det skillnad om det dessutom är på prickad mark?
Om man är riktigt kreativ skulle man ju kunna gå ihop med några grannar om detta, och lägga källaren under ett hörne där tomterna går ihop. Sedan kan man ha låsbara skåp till vinet, anslutningstunnlar till allas källare och ett elektronisk bokningssystem. Fast det kan ju bli knepigt att dra fastighetsgränser mitt genom vinställen...men det kanske går att göra en samfällighet av källarbyggnaden med någon form av tredimensionell fastighetsbildning, så att inte tomtytorna ovanför berörs? Lite urspårad idé kanske, men också lite kul ;-)
Behövs bygglov för detta?
Gör det skillnad om det dessutom är på prickad mark?
Om man är riktigt kreativ skulle man ju kunna gå ihop med några grannar om detta, och lägga källaren under ett hörne där tomterna går ihop. Sedan kan man ha låsbara skåp till vinet, anslutningstunnlar till allas källare och ett elektronisk bokningssystem. Fast det kan ju bli knepigt att dra fastighetsgränser mitt genom vinställen...men det kanske går att göra en samfällighet av källarbyggnaden med någon form av tredimensionell fastighetsbildning, så att inte tomtytorna ovanför berörs? Lite urspårad idé kanske, men också lite kul ;-)
Jag skulle inte söka bygglov eller ens fråga om det behövs, ingen kommer ju att se att den finns, bara att bygga. Jag skulle inte dela den med grannarna, Du har ingen aning om vem dom säljer till och plötsligt så delar Du vinkällare med nån man absolut inte vill dela nåt alls med 
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Du säger inget om hur många kvadrat du tänkt bygga. Annars, vad är värsta scenariot? Att du får fylla igen lådan? När man säljer brukar man i allmänhet gå i god för att man har bygglov och tillstånd för allt som säljs (jag lägger åtminstone till det i kontraktet om det inte redan står så om jag är köpare), så där kan det ju eventuellt uppstå problem. Det där med fukten skall vara inom rimliga gränser.
Det absolut enklaste och säkraste sättet är att höra med berörd kommun. Tänk dock på brandskyddsbestämmelser. En tunnel till en vinkällare där man eventuellt kommer att provsmaka en och annan flaska, dessutom gemensamt med grannar, bäddar för hicka hos brandförsvaret.
Nu gällde visserligen frågan inte byggteknik. Men jag skulle ändå ge tipset att dränera bygget ordentligt och fuktisolera. Annars riskerar armering och betong att vittra samman inom överskådlig framtid...
Formellt är byggherren skyldig att göra åtminstone bygganmälan och sannolikt också begära marklov. Ha ryggen fri ifall nyfikna och företagsamma grannar slår larm till bygglovsmyndigheten. Det händer att man gör flygande besiktningar under byggets gång. Att schakta tre meter djupt och gjuta en "bunker" medför ganska stora kostnader, och det vore ju synd att kasta pengar i sjön.
Formellt är byggherren skyldig att göra åtminstone bygganmälan och sannolikt också begära marklov. Ha ryggen fri ifall nyfikna och företagsamma grannar slår larm till bygglovsmyndigheten. Det händer att man gör flygande besiktningar under byggets gång. Att schakta tre meter djupt och gjuta en "bunker" medför ganska stora kostnader, och det vore ju synd att kasta pengar i sjön.
Redigerat:
Klicka här för att svara