Låt oss säga att jag har ett bygglov där huset ligger 7m från tomtgräns och höjden på färdigt golv är X. Om man nu upptäcker under schaktningen att det blir inte bra så som det är ritat i bygglovet av diverse anledningar,(fall på uppfart, fall på avlopp, brant slänt mot grannen mm). Anses en flyttning av huset till 8m från tomtgräns och en höjning av höjden på färdigt golv till X+30cm som en ringa avvikelse?

Mikael_L
Det låter ju inte så allvarligt...
Men framförallt höjningen kan ju gå över detaljplanens krav eller någon policy.

Men är det inte lättast och bäst att slå en signal till stadsbyggnadskontoret och fråga, så har man det på det torra. Be dom gärna maila en bekräftelse också, så det finns något lite dokumenterat också.
Annars anteckna namn på vem du ringde och tidpunkt åtminståne.

Problemet är att de kräver in nya ritningar med markhöjder (dessa har de fått mailade till sig)osv för att sedan dra igenom ett beslut, ingen vill/vågar ta ngt innan dess. Grävarn står och väntar på besked!

Jag hade bara ställt huset på den plats ni önskar samt satt golvhöjden + 30cm. De hade till 99,99999999% gått igenom om det skulle blivit lägeskontroller på ditt hus. Det hade då tagits som en ringa avvikelse. Jag hade absolut inte blandat in kommuen... Fast det är min uppfattning. Själv satte jag mitt hus + 40 cm på färdigt golv och jag fick överklagan från en granne. Det togs som en mindre avvikelse utan anmärkning...

Fick OK på +10cm +/-10cm så då e vi ju hemma :)

Vi satte ingen plushöjd alls. Å andra sidan hade nybyggnadskartan inga höjdmått.

patrik659 skrev:
Fick OK på +10cm +/-10cm så då e vi ju hemma :)
:confused: Men det är ju max +20, du pratade ju nyss om 30?

Det problem som kan uppstå om du höjer + höjden på FG är att Medel marknivån kan öka och då kan du eventuellt inte klara dom byggnadshöjd eller nockhöjds krav som ställs!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.