Byggahus.se

Prel. bygglov, bygglov - hur funkar det?

1. M
    Medlem · 24 inlägg

medmera

Medlem
    Vi har en tomt på gång och väntar på att markägaren ska stycka av den. Vad jag har förstått så måste markägaren ha ett preliminärt bygglov för att få lov att stycka av? Sen ska då vi söka bygglov för att kunna bygga vårt drömhus. Detta känns ganska jobbigt eftersom jag vet att den kommun vi ska (förhoppningsvis) bygga i är en av de långsammaste i landet på att handlägga sådana här ärenden. Kan man inte snabba på det hela genom att söka det "riktiga" bygglovet med en gång? :cool:

2. B
    Medlem · 5 833 inlägg

Re: Prel. bygglov, bygglov - hur funkar det?

Jo, men du tar onödig risk. Om byggnadsnämnden säger nej får du ändå betala hela ansökningsavgiften. Förhandsbesked är mycket billigare.

Ett tips på vägen är att du själv begär förhandsbeskedet, och I FÖRVÄG upprättar SKRIFTLIGT köpavtal med säljaren. Sätt som villkor för köpet att förhandsbeskedet blir positivt. Muntliga avtal om överlåtelse av fast egendom är ALDRIG bindande.

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Om tomten inte är styckad så kan du inte få ett bygglov. Däremot kan du få ett förhandsbesked. Ett förhandsbesked är bindande i två år (om jag minns rätt).

Det här med att få nej (avslag) på ett bygglov: I vår kommun ger vi inte avslag om man inte tänker/vill överklaga beslutet. Att lämna in en ansökan är därför "riskfritt". Men alla kommuner gör väl olika. I de flesta fall krävs bara vissa justeringar eller kompletteringar innan man kan ge bygglov.

Men, som billy_baver säger: upprätta ett skriftligt avtal där köpet går igenom om ni får bygglov/förhandsbesked. Det bästa är väl att kontakta kommunen för att höra om det ens är någon idé att lämna in en ansökan. Vad gäller för tomten? Finns det en detaljplan? Kontakta kommunen.

4. M
    Medlem · 24 inlägg

medmera

Medlem

Tack för era svar.
    Jag har varit i kontakt med stadsarkitekten och han ser inga problem så länge tomten är tillräckligt stor (måste räknas som hästgård) samt att huset "smälter in i det skånska landskapet" vad det nu kan betyda :) förutom att det ska vara puts eller tegel på utsidan. Dessutom har en tomt nära den vi är intresserade av nu fått bygglov men det har tagit ett år. Det känns bara så oändligt tröstlöst att det ska ta sådan tid!

5. T
    Medlem · 7 inlägg

Totti

Medlem
    Jag har fått beviljat bygglov men grannarna har inte tillfrågats trots att utbyggnaden hamnar närmare än 4,5m från tomtgränsen och jag vet att den regeln gäller. Så vad gör jag? kan jag lita på bygglovet alls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.