B
b8q: En "frimärksplan" är en detaljplan över ett mycket litet område, ofta bara 1-2 fastigheter. Det är vanligt om man t.ex. har en äldre fastighet på säg 2000 kvadratmeter i ett område där detaljplanen kräver tomter på minst 1200 kvadratmeter. Isåfall skulle man inte kunna stycka sin tomt i två. Då kan man ansöka om en detaljplaneändring och kanske få till stånd en "frimärksplan"
1 svar · 12,4k läst
Z
Zeke81: Vi har själva haft precis samma problem. Och tyvärr är bruttoarean ju ganska mycket större än boarean. Även om man aldrig kan säga hur mycket större den är generellt har vi alltid fått mellan 30-40 kvm större bruttoarea på ett hus i jämförelse med boarean på de hus vi frågat efter. Vilket är ganska många nu:) Om jag förstod dig rätt är boarean 100 kvm på vån 1 och
4 svar · 11,5k läst
E
Eld: Jag skulle definitivt inte köpa huset. Det enda raka är att nuvarande ägaren söker bygglov för utbyggnaden innan försäljning.
9 svar · 5,3k läst
D
drainsniffer: [citat] Jepp, dom brukar vara rätt vana att svara på frågor om tillstånd, vibrationer och ev. skador.
2 svar · 4,2k läst
T
Troberg: En sak är säker, du får absolut inte ha samma, däremot finns det en risk att du måste ha likadana. :) Jag tror det där varierar från kommun till kommun och område till område. Mitt råd är att gå ner på kommunen och prata med dem ansikte mot ansikte, då brukar man kunna få rätt bra råd och få deras syn på saken innan man börjar krångla med pappren.
1 svar · 1,3k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: tack för alla svar! Vi väljer att inte söka bygglov för garaget och istället smälla upp en friggebod som löser alla mina problem..
6 svar · 5,2k läst
Immobil
Immobil: Ritfabriken känner jag inte till trots att vi huserar i samma stad. :o Deras referensobjekt passerar jag dagligen och det ser bra ut i verkligheten också. Annars finns ju: http://www.byggteknikcentrum.se/
1 svar · 2,6k läst
S
surfarn: Det är möjligt att loft officiellt inte finns definierat. Men jag har fått information från stadsbyggnadskontoret på orten med just de måtten som definition på "loft". Så det kanske skiljer sig lokalt vad som är ett "loft" och vad som är "inredd vind". Citerat från konversationen med stadsbyggnadskontoret "Inredd vind är inte detsamma som loft"
4 svar · 12,9k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: Ok, låter rimligt.
27 svar · 16,2k läst
·
fresve
fresve: 15 m2 är det ju, inte 10.
5 svar · 1,7k läst
Bloink
Bloink: [citat] Jag behöver alltså bara skicka in en bygganmälan och inte bygglov (Utsidan ska inte ändras)? Men samtidigt ändrar jag användningsområde som "snickarboden" säger och då behövs bygglov. Vilket av dessa påstående är korrekta? (Har fortfarande inte fått några generella svar från byggnadsnämnden)
3 svar · 4,0k läst
lasseseger
lasseseger: Prata med de på kommunen som har hand om bygglov etc. Hur du än bär dig åt så kommer du dit ändå! De är säkerligen trevliga och har minst sagt bra koll på vad som gäller! Läser här & var om frågor typ: Vad säger kommunen om ditt & datt tex. Gå direkt till de som kollar sånt här direkt. Har byggt till och höjt taket på mitt rivna hus och aldrig blivit illa bemött! Nu har jag
7 svar · 5,0k läst
P
puffalina: Tack för svaren. Ska kolla en extra gång med kommunen ang. garaget då....
5 svar · 1,6k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Låter fint. Hoppas det funkar så här också.
4 svar · 1,4k läst
P
Postman: Hej, Jag har 2 funderingar: 1) Hur beräknas byggytan om man bygger ett garage med loft? Loftet är ju under 1.90 i höjd där det är som högst.Betyder det att loft-ytan är "inte räknas" i bygglovsberäkningen? 2) I 1.5-plans hus mäter man ju ytan på övervåningen genom att mäta ytan 60 cm utanför där höjden är 190 cm alt from väggen om en sådan står mellan 190-stället och bort
0 svar · 2,3k läst
F
frjo7205: [citat] I ett enskilt fall kan kommunen mycket väl ha gjort ett handläggningsfel eller ett processfel i förhållande till gällande förutsättningar i ÖP, DP etc. Men generellt sett har en kommun juridiska möjligheter att skapa sådana restriktioner i detaljplaner.
14 svar · 2,4k läst
volvo
volvo: Ett bygge påbörjas vid första spadtaget på tomten.
3 svar · 4,2k läst
S
Suus: Bra, sa problem 2 löst. Jag har letat vidare och fatt reda pa att det skiljer pa sig om byggreglerna är rad/rekommendationer eller byggnorm i alla fall. Sa fragan begränsas: vad händer med försäkring och kan man fa andra problem om man inte byggt enligt byggnorm? Jag kan tänka mig att försäkringen inte täcker da? Nagon som har erfarenhet?
2 svar · 3,2k läst
snickarboden
snickarboden: Kort svar troligen inte men det beror på hur skyddat området är, kolla med byggnadskontoret. I korthet så är det i vissa områden rätt noga så att inte byggnadens eller områdets prägel försvinner. Detta är dock oftast aktuellt i typ gamla fiskarbyar etc. Bor du liksom i ett normalt villaområde så hade jag bytt fönster med karmar och allt utan att tjafsa om de är i samma storlek.
3 svar · 4,0k läst
A
AoA: Vad krävs för att ett plan ska räknas som souterängplan?
0 svar · 1,8k läst
P
Postman: Vi hoppas också på att få in vår ansökan med kupor. Hoppas bara dom blir godkända. Jag tror grannarna går med på det, men man kan ju aldrig veta. Det sjuka är ju att det bara är en av grannarna som kommer att kunna se kupan från sin tomt så om nån annan säger nej så vet man ju var man har dom. I synnerhet med tanke på att hela området är proppfyllt med "stora takkupor" som gått
13 svar · 12,1k läst
E
Eld: Det brukar stå i bygglovet om bygganmälan krävs.
1 svar · 2,1k läst
B
billy_baver: Som sagt .... fast bygglovsmyndigheten brukar i förekommande fall tvingas lägga ner en hel del energi. :)
3 svar · 12,0k läst
B
billy_baver: Bygglovsmyndigheterna brukar ha en "lathund" hur bygglovshandlingarna ska se ut. Som underlag kan du använda bygglovsritning för befintligt hus. Även om det handlar om "bara ett par stolpar och ett plasttak" så ska du redovisa förändringarna, både på fasadritningar, planritning och situationsplan (den lilla tomtkartan). Du MÅSTE inte arbeta digitalt. Bygglovsritningen kan mycket väl
2 svar · 2,2k läst
C
carinpeter: Jag är mycket intresserad av att veta hur det gick, vi är i samma situation
18 svar · 13,4k läst
H
hempularen: Anmärkningsvärt att inte tjänstemännen på kommunen visste det.
10 svar · 7,5k läst
M
ModestyBlaise: Om det finns en altan ovanpå carport+förråd och som dessutom är ihopbyggt med huvudbyggnaden - räknas det fortarande som carport/ då?
2 svar · 8,2k läst
P
Panos: Jodå, jag frågade varför de ganska nyligen godkänt ett bygglov/avstyckning och nu avslår vår förfrågan. Svaret blev att det ibland fattas beslut som man i efterhand inser är mindre bra och då vill man inte göra om misstaget. Känns väldigt orättvist... vilket livet ju är ibland... men ändå...
5 svar · 7,3k läst
T
Troberg: Låt dig inte avskräckas av problemen som folk ventilerar här. Kom ihåg, man frågar inte "Nu har allt funkat jättebra, och jag är helnöjd. Hjälp mig, bad ska jag göra?". Som andra sagt, sikta på en tomt utanför detaljplanen. Du kan ju också prova i Skåne, där hus baserade på liknande koncept är tradition. Sådant kan få stadsbyggnadskontoret att hoppa jämfota av glädje när
13 svar · 10,4k läst
C
cibbe: lånar tråden. Jag söker också efter en konstruktör i Stockholm för att riva en bärande vägg i lyan. Hoppas att ni kan tipsa mig om några konstruktör via mail eller den här tråden. Tack
1 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.