Bygglov
volvo: De kan aldrig neka till att man tar en certifierad firma som gör utsättningen. Dock måste kommunen utföra lägeskontrollen efteråt.
hamnet: [citat] Är på väg att köpa ett hus i samma läge (taxerat som småhus, men handel/icke-störande industri i detaljplan), fick samma svar från stadsbyggnadskontoret, men attdet givetvis skulle gå att till exempel byta takmaterial om det var inom ramen för att hålla huset i skick.
hempularen: Som sagt det kan nog stämma, om din ombyggnad är i strid med detaljplanen. Har en släkting som äger ett hyreshus, huset brann ned och vid återuppbyggnaden så framkom det att detaljplanen bara tillät 2 våningshus, trots att hela området består av ganska lika 3 våningshus från 30- talet. Han var tvungen att få påskrivet av ca 100 hyresgäster innan han fick återuppbygga huset
volvo: [citat] Det finns krav på vad egenkontrollerna skall innehålla. Tydligen gav kommunen lite slappa tyglar eftersom det var ett litet bygglovsärende och du var lekman. Det finns däremot angivet i BKR (boverkets konstruktionsregler) vad som skall kontrolleras beträffande dimensioneringskontroll, mottagningskontroll och utförandekontroll samt hur detta skall dokumenteras. Kraven omfattar
JanneL: Hittade denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/bygglov/25778-registrera-om-via-skatteverket.html
LocTite: Hur gick det? Har du överklagat? //Loctite
volvo: [citat] Det borde inte innebära några problem för dig. Dock hade jag begärt att få det beskedet från kommunen skriftligt så att man undviker framtida förvirring.
cem77: Låter ju inte så farligt att bygga enligt kommunens förslag eftersom överklagandet gäller att utöka byggytan. Så det lär ju inte bli mindre i framtiden om överklagan vinner något gehör?
fialottabus: Att spara bara en vägg räcker inte för att det ska anses som en renovering.
KBJ: Alldeles riktigt; Österbotten ligger i Finland och exakt samma bestämmelser gäller inte där, men lite liknande nog skulle jag tro. På tomten får vi bygga max 300m2, huset är 120m2, så garagets storlek torde inte vara något problem. Då jag pratade med byggnapsinspektören i kommunen så trodde han det var EI60 som gällde, men han lät inte riktigt säker. Jag ska nog prata med
galaxenspresident: Är grannen månne viktig för kommunen näringsliv ;-), angående nyligt blåsväder kring landshövding på stor holme.
JanneMP: Men om summan för bygglov inkl förhandsbesked blir samma som bygglov utan förahandsbesekd, vad är då problemet? Du får väl inte betala för något som inte går igenom? Se kostnaden för förhandsbesekdet som ett förskott.....
jimata: Men byggfelsförsäkring ska ju redovisas (i allafall här) i samband med bygganmälan. Även om en tillbyggnad inte kräver bygglov så kan det behövas en bygganmälan. Kolla med kommunen om de inte blandar ihop bygglov (juridiska frågor) och bygganmälan (tekniska frågor).
Eld: Flytt av köket till ett annat rum måste vara bygglovspliktigt, det är ändrad användning.
larka742: Det kan vara väldans viktigt att ni håller er inom ramarna för en renovering då ert nuvarande hus kan vara godkänt, men som ni vid ett liknande nybygge inte får ett godkänt bygglov för. Tror dock att det är rätt lätt att falla under renoveringskategorin så det ska nog inte vara några problem. Men allt handlar ju om vad de lokala gubbarna säger...
Mäster: På min gata , hemma i stan, står de flesta garagen på tomtgränsen..
Låneslav: Klippt ur PBL: Läs §2 stycke 4 samt det stycket som kommer efter. 2 § /Upphör att gälla U:2009-08-01/ I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs bygglov för att 1. anordna nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar med liftar, kabinbanor, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor, 2. anordna upplag eller materialgårdar, 3.
billy_baver: Byggnadsnämnden har inget självklart laga stöd för sina krav. Och det har egentligen inte heller den bygglovssökande! Alltihop handlar om en tolkning och på vem som råkar ut för bevisbördan. Taktik A i detta läge är att övertyga inspektör och nämnd att byta åskikt, och godkänna huset i det skick du vill ha det. När inte detta funkar, låter du nämnden leverera ett avslag som du
billy_baver: Detta är betydligt mer minerat än man kan tro. Klassikern är ortens etablerade handlare, som med alla till buds stående medel vill hindra ny konkurrens. Byggnadsnämnden kontrollerad av "kompisar". Vissa svenska köpcentrer har kunnat tillkomma bara därför att man agerat via bulvaner och vita lögner. Det finns iallafall NÅGRA gränser för planbeskrivningarnas styrförmåga. Man kan
dajj: Ja, tomten är ju våran och det finns inga officiella planer för området. Så då hoppas vi på att ett vanligt bygglov duger. :) Tusen tack för ditt svar!
Husbonn: Kolla andra bygglov. De är offentliga handlingar, har man sagt ja till Nisse måste man säga ja till Pelle, enligt likabehandlingsprincipen. Åberopar man likabehandlingsprincipen bör man nog göra det under åberopandet av den Europeiska gemenskapsrätten, eftersom den är starkare än svensk nationell rätt. Gå först till Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna
Husbonn: Grannens hus är byggt och klart, det var det även när jag flyttade in i vårt hus. Hans hus byggdes för mindre än 10 år sedan och den dåvarande ägaren hade inge att erinra mot bygget. Det skulle vara mycket intressant att få reda på om man nu skulle kunna överklaga bygglovet! Ägaren är en pamp inom fastighetsvärden och det skulle kosta kommunen flera miljoner om de skulle bli
jimata: Det betyder att avstyckning i regel SKA följa detaljplanens bestämmelser. Tomten får inte bli mindre än det som detaljplanen föreskriver. Men som Anders L skriver så kan undantag göras om den nya fastigheten inte strider mot detaljpanens syfte ( = byggbar). I många detaljplaner så regleras byggytan i förhållande till tomtarealen. Det innebär att ju mindre tomt ju mindre byggrätt är
hempularen: Ja förhandsbesked borde räcka för att få ett beslut som går att överklaga. Observera att jag vet mycket lite om forminnen och hur de hanteras. Men jag tror som sagt att gången är den att de uppmärksammas som en del av bygglovsprocessen (eller förhandsbesked). Riktigt hur riksantikvarieämbetet kommer in i det hela veta jag inte. Men jag antar att länstyrelsen i det här fallet är en
bengan6: Bor man i Maardu län, tror jag inte det är problem med snön. Har aldrig hört att det snöat där. Betr regn tror jag det är ett minimalt problem, beroende på att det är så långt mellan regnskurarna. Betr trådskaparens fråga, är det väl det bästa att fråga kommunen, som någon tipsade om.
jeppeknaster: Är allt fastslaget i och med att ritningen går igenom? Tänker tex på placeringen av en toalett osv. Eller går det att ändra utan att behöva ansöka om nytt bygglov?
JBa: Kolla med kommunen vad som är bygglovspliktigt gällande altaner i just din kommun. Det brukar normalt sett vara höjd ovan mark, närhet till tomtgräns och eventuellt plank som gör att du behöver ett bygglov. Ett samtal kostar inget (inte många ören iaf). Då får du också svar från källan.
Mikael_L: Jag lyfter tråden med vad som skrivs i post #13 - #16 i denna: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/119138-friggebod-pa-lutande-berg-maxhoejd-3m.html Kan det verkligen stämma? Det är kanske bäst att ta synpunkter i den tråden, iställer för den här... :o (En anledning till att jag lyfter i denna är att jag tror fler bygglovskunniga scannar här än i