6 351 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Bygglovsärende
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har en strandtomt på nästan 8000 kvm där 1/3-del av tomten ligger ovanför en allmän väg och 2/3-delar ligger ner mot vattnet. Huvudbyggnaden ligger på tomtsnutten ovanför vägen. Nu vill jag bygga ett nytt hus som är större än huvudbyggnaden nedanför vägen. Till saken hör att oavsett var jag bygger nytt är det närmare än 100 meter till vattnet. Tomten ligger på ett glesbyggt område oplanerat. Nu till frågan: Hur får jag största möjliga changs att få igenom ett bygglov? Ska jag stycka av tomtdelen för huvudbyggnaden innan jag ansöker för att på så vis få en obebyggd sk lucktomt ner mot vattnet eller spelar detta ingen roll?
Jag har en strandtomt på nästan 8000 kvm där 1/3-del av tomten ligger ovanför en allmän väg och 2/3-delar ligger ner mot vattnet. Huvudbyggnaden ligger på tomtsnutten ovanför vägen. Nu vill jag bygga ett nytt hus som är större än huvudbyggnaden nedanför vägen. Till saken hör att oavsett var jag bygger nytt är det närmare än 100 meter till vattnet. Tomten ligger på ett glesbyggt område oplanerat. Nu till frågan: Hur får jag största möjliga changs att få igenom ett bygglov? Ska jag stycka av tomtdelen för huvudbyggnaden innan jag ansöker för att på så vis få en obebyggd sk lucktomt ner mot vattnet eller spelar detta ingen roll?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tror att det överhuvudtaget är svårt att få "flytta" bebyggelsen närmare vattnet.
En faktor som jag tror kan påverka positivt är om ni visar att ni inte försvårar för allmänheten att komma fram till vattnet, eller passera förbi längs stranden (om där nu finns någon strad att passera på). Om ex. er nuvarande bebyggelse är sådan att det går att hävda allemansrätt vid stranden, men er nya bebyggelse hamnar så att allemansrätten inte längre går att hävda så tror jag att det blir väldigt svårt att få igenom ett bygge.
En faktor som jag tror kan påverka positivt är om ni visar att ni inte försvårar för allmänheten att komma fram till vattnet, eller passera förbi längs stranden (om där nu finns någon strad att passera på). Om ex. er nuvarande bebyggelse är sådan att det går att hävda allemansrätt vid stranden, men er nya bebyggelse hamnar så att allemansrätten inte längre går att hävda så tror jag att det blir väldigt svårt att få igenom ett bygge.
Tack för svar hempularen men ditt svar är tyvärr ett sk förbisvar där min ursprungliga fråga kvarstår. Vad du sedan tror i saken när det gäller att få bygglov är förvisso intressant men undrar om du vet vad lucktomt är och att detta faktiskt är en anledning att bryta strandskyddet i viss fall. SÅ: någon insatt som kan råda i om en avstyckning skulle öka möjligheten för bygglov i mitt fall? Till saken hör att grannen fått bygglov 35 m från vattnet för snart 2 år sedan så omöjligt är det inte.
Det finns konsulter som är rätt vassa på att få till sånna här knepiga önskningar. Jag har inget namn me´n Googla på strandskyddsdispens så hittar du säkert nån.
Grannen i Haninge hade kommunen emot sig men med kunskap och ett par överklagande så ordande det sig till slut.
Ska kolla vad konsulten hette...
Lycka till
Grannen i Haninge hade kommunen emot sig men med kunskap och ett par överklagande så ordande det sig till slut.
Ska kolla vad konsulten hette...
Lycka till
Jag tror att du måste ansöka om ett förhandsbesked och strandskyddsdispens innan du kan ansökan om avstyckning hos Lantmäteriet. Det är inte troligt att Lantmäteriet avstyckar din tomt bara för att du vill det. Om du inte får bygglov efter avstyckning så har du en "värdelös" tomt och detta vill inte Lantmäteriet medverka till. Gå upp till kommunen och be att få titta på din grannes bygglovhandlingar, det är allmänna handlingar och vem som helst får titta. Prata också med dem om dina möjligheter till att få bygglov. Varje bygglov är unikt och bara för att din granne har fått ok så är det inte säkert att samma gäller för dig tyvärr.
Lycka till!
Lycka till!
Bra synpunkter, rätt att jag måste ansöka om strandskydsdispens innan avstyckning, för kommunen är det ju rätt nytt att bevilja dispens och efter den senaste massmediala uppmärksamheten kanske det blir mer restriktivt. Omöjligt tror jag inte eftersom allmänheten aldrig rör sig på tomten då det ligger hus på båda sidorna och min mellanliggande del redan känns som intrång...
Bäst chans att exploatera marken hårdare når du genom att - vid tillfälle - köpa någon av de grannfastigheter, som redan är bebyggda på stranden.
Den obebyggda stranden ligger - enligt vad du själv berättar - så nära andra hus, att allemansrätten redan idag är "uttunnad". Möjligen kan man tunna ut det allmänna intresset av stranden ännu mer, genom att marken på båda sidor om ena gränsen brukas gemensamt. Vilket inte kräver något som helst tillstånd.
Första steget är att ta bort eventuella stängsel som markerar nuvarande tomtgräns. Klipp gräset tvärs över gränsen i samma svep. Plantera borders i samma stil på båda tomterna. Rensa väck sly och skräpträd. Effekten blir att man uppfattar marken som en enda sammanhängande jätteträdgård, om hör till ena strandvillan.
Andra steget blir att slå ihop tomterna formellt. Jag bedömer att det är lättare att få tillstånd för utbygge eller nybygge på en redan bebyggd fastighet än på en obebyggd, med hänvisning till "pågående markanvändning".
Tredje steget är att stycka marken till tre tomter när den är bebyggd med tre hus (en ny strandvilla, grannens gamla plus din egen nuvarande villa ovanför vägen).
Visserligen skulle du redan idag kunna sköta din trädgård nere vid stranden med öm hand. Men vägområdet mellan denna trädgård och din bostad gör att du knappast kan hävda att strandremsan på en så stor tomt utnyttjas för bostadsändamål, där objudna besökare kränker hemfriden.
Första steget är att ta bort eventuella stängsel som markerar nuvarande tomtgräns. Klipp gräset tvärs över gränsen i samma svep. Plantera borders i samma stil på båda tomterna. Rensa väck sly och skräpträd. Effekten blir att man uppfattar marken som en enda sammanhängande jätteträdgård, om hör till ena strandvillan.
Andra steget blir att slå ihop tomterna formellt. Jag bedömer att det är lättare att få tillstånd för utbygge eller nybygge på en redan bebyggd fastighet än på en obebyggd, med hänvisning till "pågående markanvändning".
Tredje steget är att stycka marken till tre tomter när den är bebyggd med tre hus (en ny strandvilla, grannens gamla plus din egen nuvarande villa ovanför vägen).
Visserligen skulle du redan idag kunna sköta din trädgård nere vid stranden med öm hand. Men vägområdet mellan denna trädgård och din bostad gör att du knappast kan hävda att strandremsan på en så stor tomt utnyttjas för bostadsändamål, där objudna besökare kränker hemfriden.
Hehe, grannen klipper redan gräsmatta den del av min tomt, jag har röjt och avverkat så snatr ser tomten riktigt aptitlig ut. Jag tror dock att vid nybygge på befintlig redan bebyggd fastighet är svårt att få bygglov för ett hus som är större än ursprungsfastigheten. Därför har jag fått för mig att steg 1 är kommunens beviljande av stranskyddsdispens. Om det ska vara någon idé med trädgårdsverksamhet för att påverka detta beslut måste man kanske skicka med bilder då jag knappast tror att dom åker ut och tittar på fastigheten. När dispensen är beviljad bygger man ett hus i ena ändan av standtomten, avstyckar sedan till 2 tomter och då torde det vara ännu lättare att få bygglov för tomt nr 2 då allemansrätten är ännu mer uttunnad...
Du väljer själv taktik: Antingen pang på rödbetan och begär förhandslov med dispens direkt, eller också förbereder du ärendet med trädgårdspyssel.
Bildbevis skadar aldrig. Beroende på hur spektakulär adress stranden har drar sig myndigheten ibland inte alls för hembesök. Vissa länsstyrelser "jagar" båthus från helikopter.
Rörliga friluftslivet kolliderar med lagen om hemfrid. Därför är byggnadernas storlek inte särskilt intressant. Bara hur nära på stranden man kan gå utan att bryta mot hemfridslagen. Däremot kan sanitär standard i praktiken påverka. Bygger man hus där ett dussin personer med lätthet kan bo, plaska runt i bubbelkar och tvätta sin smutsiga byk ställer hälsovården hårdare krav på avloppsrening än om vi resonerar en campingstuga för två personer, som överlever utan dusch.
Bildbevis skadar aldrig. Beroende på hur spektakulär adress stranden har drar sig myndigheten ibland inte alls för hembesök. Vissa länsstyrelser "jagar" båthus från helikopter.
Rörliga friluftslivet kolliderar med lagen om hemfrid. Därför är byggnadernas storlek inte särskilt intressant. Bara hur nära på stranden man kan gå utan att bryta mot hemfridslagen. Däremot kan sanitär standard i praktiken påverka. Bygger man hus där ett dussin personer med lätthet kan bo, plaska runt i bubbelkar och tvätta sin smutsiga byk ställer hälsovården hårdare krav på avloppsrening än om vi resonerar en campingstuga för två personer, som överlever utan dusch.
Eller så börjar jag med att ansöka om att bygga ett båthus för att inskränka allmähetstillgängligheten ytterligare. Här har jag ett bra argument efter som både del i samfällt fiske och vatten hör till fastigheten vilket jag snappat i en annan tråd som argument för att få bygglov för båthus. Vad sägs?