Jag måste kolla upp om någon varit med om något liknande.
I detaljplanen för det område vi har tänkt bygga på står det att huvudbyggnaden ska ligga i förgårdslinjen. Vårt hus ser uppifrån ut som ett liggande T. Vi fick nu avslag från kommunen med det beskedet att minst 50% av ena hussidan måste ligga mot förgårdslinjen??
Får en kommun göra vilka "efterkonstruktioner" som helst?
Någon som vet?

J
Problemet är nog inte vad en kommun får göra utan vad de gör trots att de inte har rätten på sin sina.

Sedan vet de alltid hur mycket jobb det är för den enskilda människan att bråka med dem.

Skulle jag åka en sväng 5 minuter runt där jag bor skulle jag lätt hitta 100 svartbyggen och kommunen vet om de flesta utav dessa men eftersom ingen bråkar om dem så får de vara kvar.

Om jag åker på merkostnader för att kommunen avslagit ett bygglov på felaktiga grunder och Länsstyrelsen backar ärendet till kommunen och jag får rätt. Kan jag då begära skadestånd för mina merkostnaderfrån kommunen?

Nej, du lär inte komma någon vart med civilrättsligt med eventuella merkostnader.

Du bör kolla upp vilka liknande rättsfall som varit uppe i kammarrätt och regeringsrätt. Du kan kontakta Boverket, som är tillsynsmyndighet, och därför kanske känner till något parallellfall..

Det innebär att man t ex kan ställa krav på att husen ligger i linje efter en gata. I ditt fall torde knappast ett T-hus vara det som arkitekten tänkt sig. Man kan ju alltid överklaga ett bygglov i flera instanser men i detta fall tror jag inte det kommer att vara framgångsrikt.

Skadeståndsfrågan förstår jag inte riktigt. Har de beviljat byggnadslov men sedan ändrat sig?

Hur framgångsrikt man överklagar brukar bero på hur väl man grundar sina skäl och förbereder sig. Planmonopolisten har begränsat sin egen befogenhet så snart en detaljplan vunnit laga kraft. Därefter gäller givetvis planbestämmelser såsom de blivit uttryckligen blivit formulerade, med stöd i PBL och dess rättspraxis.

Hur stor idé det blir att överklaga vet man - som sagt - först när man noga studerat andra liknande fall. Vad någon stadsarkitekt "har tänkt sig" är för övrigt mindre intressant än vad byggnadsnämnder och förvaltningsdomstolar faktiskt har beslutat.

Det var tydligen en fråga för byggnadsnämden att ta ställning till.
Eftersom jag muntligt fick godkänt av den person som upprättat detaljplanen och därefter avslag från en handläggare gick jag ett steg vidare. Som tur var bestämde ordförande i byggnadsnämnden att jag blivit felaktigt behandlad och jag ska få genom mitt bygglov. :D

Morgan, skönt när det löser sig så snabbt/enkelt.

Grattis!

Får vi se någon bild på hur det kommer att bli?

//KoW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.