Så fick vi vår nybyggnadskarta, och där inser vi att vi gjort vår första blunder. Nämligen att vi trodde att det fanns rim och reson och vett i dessa bestämmelser.
Vi har en hörntomt (som det är planerat, men nu vettesjutton om det blir något hus överhuvudtaget). Vi har skrivit på för en SMV Villa 2009. Hade planerat den mörkgrå med svart tak och vardagsrum med uteplats vänd mot väst för vi vill ha kvällssol/midnattsol. Men nu när vi läser det finstilta i planbestämmelserna så gäller följande:

Huset MÅSTE vara i ljus färg
Taket MÅSTE vara tegelrött
Huset MÅSTE vara minst 6 meter från ena sidan, vilket innebär att huset bara kan placeras på ett sätt, fel sätt för oss
Uteplatsen får INTE vara vänd mot vägen, vilket betyder att vi inte kan få kvällsol på uteplatsen. Åtminstone som jag tolkar det "Vid -Gatunamn- får inte bostadshus försses med balkong eller uteplats endast mot gatan"

Vilket innebär att alla våra planer grusas. Förstår inte hur det är möjligt att vara så nitiska och detaljstyrda. Rött tak vill vi inte ha, ljus färg vill vi inte ha, och uteplats mot grannen känns inte så roligt heller.
Sen borde vi förstås varit bättre på att ha kollat upp detta men vi var tvungen att skriva på för huset (då det var ett tillfälligt erbjudande) innan vi fick nybyggnadskartan för det var semestertider. Samtidigt så får huset större friheter längre in i kvarteret för där har dom svart tak osv. Så det var inget som slog oss.

Går det med uteplatsen att tolka på annat sätt?
Runtomkring tomten är det också markerat att det är byggnadsförbud, men en häck måste man väl få sätta där? Eller?

OM det nu fortfarande blir aktuellt med husbygge. Bittert att man har betalat handpenning och allt. Men kan bli kontakt med jurist ifall vi vill gå ur.

Kan ju tillägga att uteplatsen, ifall jag förstår bestämmelserna rätt, kommer bli med den vackra utsikten av.... grannens garage..

Borde väl tillägga också att vi har diskuterat både färg och placering med smålandsvillan (då det är deras tomter) och då har vi inte hört annat än att huset måste vara 4 meter från tomtgräns. Men inga andra restriktioner. I slutlig beställning har vi till och med färgerna insatta som vi inte får ha enligt planbestämmelserna.

Thomas59
Du skriver att ni var TVUNGNA att skriva på. På vilket sätt var ni tvungna?

Verkar märkligt, i mina ögon, att skriva på ett affärsavtal i den storleksklassen som ett husbygge innebär, utan att ha alla fakta om vad nybyggnadskartan säger.

Gissar att ni inte alls var tvungna utan helt enkelt föll för säljarens snack, så man kan ju tycka att ni får skylla er själva.

Regelmässigt är det så dyrt att bryta ett avtal att det är bättre att bygga klart och SEDAN sälja.

Om du inte har citerat fel så undrar jag hur du kan tolka "Vid -Gatunamn- får inte bostadshus försses med balkong eller uteplats endast mot gatan" som att uteplats INTE får förläggas mot gatan. Det står ju ENDAST mot gatan vilket med en bokstavlig tolkning betyder just att uteplats inte fårförläggas endast mot gatan. Har du även en uteplats på baksidan så borde det vara ok med uteplats mot gatan.

Skrivningen verkar dock så märklig att jag misstänker att det är ett felcitat från din sida.

Känns så tråkigt bara då vi har varit så himla nöjda och glada hittills, allt har flytit på smidigt och fint och har god kontakt både med SMV och myresjöhus (då det var dom vi hade kontakt med först, sen gick vi in på SMV).
Så det har som varit en chockartad dag för oss. Men vi ska ha ett möte sen med SMV och det lät som säljaren verkligen ville lösa det på ett bra sätt. Så jag hoppas det kan ordnas på ett bra sätt. Men ser verkligen inte hur det ska gå till.

Thomas59 skrev:
Du skriver att ni var TVUNGNA att skriva på. På vilket sätt var ni tvungna?

Verkar märkligt, i mina ögon, att skriva på ett affärsavtal i den storleksklassen som ett husbygge innebär, utan att ha alla fakta om vad nybyggnadskartan säger.

Gissar att ni inte alls var tvungna utan helt enkelt föll för säljarens snack, så man kan ju tycka att ni får skylla er själva.

Regelmässigt är det så dyrt att bryta ett avtal att det är bättre att bygga klart och SEDAN sälja.

Om du inte har citerat fel så undrar jag hur du kan tolka "Vid -Gatunamn- får inte bostadshus försses med balkong eller uteplats endast mot gatan" som att uteplats INTE får förläggas mot gatan. Det står ju ENDAST mot gatan vilket med en bokstavlig tolkning betyder just att uteplats inte fårförläggas endast mot gatan. Har du även en uteplats på baksidan så borde det vara ok med uteplats mot gatan.

Skrivningen verkar dock så märklig att jag misstänker att det är ett felcitat från din sida.
Ja jag uttrycker mig väl konstigt när jag säger "tvungna". Men dagen efter så skulle 2009 inte finnas att köpa längre då det var ett tillfälligt hus dom hade. Och det är på det sättet jag menar att vi var tvungna att skriva då.
Sen hade vi egentligen inte bestämt oss för den här tomten då heller, vi var bara säkra på att det var huset vi ville ha. Med tanken att vi skulle bygga på det området.

Citatet är helt korrekt, ned till sista ordet. Men jag håller med dig, det är konstigt uttryckt.

Vi är ju helt nöjda med huset som sådant. Det är bara att bestämmelserna kring just denna tomt blev ett slag i ansiktet. Hus i närheten har inte samma bestämmelser.

Nu har vi ju inte skrivit på för tomten, så där finns ju möjligheter att byta/vänta och kunna få rätt färg på taket iaf. Men då får vi inte kvällssol osv.

Thomas59
Fredrik&Karl skrev:
Ja jag uttrycker mig väl konstigt när jag säger "tvungna". Men dagen efter så skulle 2009 inte finnas att köpa längre då det var ett tillfälligt hus dom hade. Och det är på det sättet jag menar att vi var tvungna att skriva då.
Sen hade vi egentligen inte bestämt oss för den här tomten då heller, vi var bara säkra på att det var huset vi ville ha. Med tanken att vi skulle bygga på det området.

Citatet är helt korrekt, ned till sista ordet. Men jag håller med dig, det är konstigt uttryckt.

Vi är ju helt nöjda med huset som sådant. Det är bara att bestämmelserna kring just denna tomt blev ett slag i ansiktet. Hus i närheten har inte samma bestämmelser.
Ok. Det var en märkligt skrivning. Har ni uteplats mot gatan måste ni således även ha en ytterligare uteplats. Det kan bara inte stämma?

Det där med att 2009-Huset inte skulle finnas dagen efter kan vi nog klassa som säljsnack.

Frågade ni om nybyggnadskartan? Om nej, upplyste SÄLJAREN om att nybyggnadskartan inte existerade ännu och att den kunde komma att påverka era planer? Om ja, vad svarade säljaren? Diskuterade ni alls frågan om hur ni skulle agera om nybyggnadskartan inte skulle tillåta de val ni önskade?

Tråkigt läge. Prata med säljaren. Han/hon kan givetvis riva avtalet om han/hon vill, eller medge tomtbyte, men jag gissar att det inte är troligt. Hussäljare brukar inte vara av den snälla, förstående typen.

Kan ni byta tomt?

Thomas59 skrev:
Ok. Det var en märkligt skrivning. Har ni uteplats mot gatan måste ni således även ha en ytterligare uteplats. Det kan bara inte stämma?

Det där med att 2009-Huset inte skulle finnas dagen efter kan vi nog klassa som säljsnack.

Frågade ni om nybyggnadskartan? Om nej, upplyste SÄLJAREN om att nybyggnadskartan inte existerade ännu och att den kunde komma att påverka era planer? Om ja, vad svarade säljaren? Diskuterade ni alls frågan om hur ni skulle agera om nybyggnadskartan inte skulle tillåta de val ni önskade?

Tråkigt läge. Prata med säljaren. Han/hon kan givetvis riva avtalet om han/hon vill, eller medge tomtbyte, men jag gissar att det inte är troligt. Hussäljare brukar inte vara av den snälla, förstående typen.

Kan ni byta tomt?
Ja visst låter det knäppt? Hela listan på regler tycker vi är knäpp men den där var väl den tokigaste

Tomt får vi byta, det har han sagt. Så där tror jag inte det är nåt problem. Möjligt vi kan få byta hus också men det känns inte aktuellt. Säljaren känns bra så det är inget mot honom eller mot SMV i sig jag menar. Snarare kommunen :). Och sen lite på oss själva också.

2009-huset finns inte längre :)

Frågade ni om nybyggnadskartan?
Vi har väntat på den ett tag, semestertider sägs vara orsaken.
Vi frågade nog inte om en sådan vid det tillfället. Vi visste bara vilket område vi ville ha huset på, inte exakt vilken tomt. Dumma som vi var trodde vi att alla bestämmelser gällde för hela området. Andra hus har ju svarta tak osv.

Om nej, upplyste SÄLJAREN om att nybyggnadskartan inte existerade ännu och att den kunde komma att påverka era planer?
Nej, det blev vi inte upplysta om. Enbart 4-meter från tomtgränsen fick vi höra.

Om ja, vad svarade säljaren? Diskuterade ni alls frågan om hur ni skulle agera om nybyggnadskartan inte skulle tillåta de val ni önskade?
Nej, då lät det bara som att huset skulle vara 4 meter från tomtgräns och det var inga problem för oss.

Thomas59
Att en husmodell skulle gå att beställa ena dagen men inte nästa verkar inte sannorlikt. Att husmodellen ej skulle vara möjlig att beställa efter en tid är dock helt rimligt.

Så länge säljaren är juste är det väl lugnt.

Thomas59 skrev:
Att en husmodell skulle gå att beställa ena dagen men inte nästa verkar inte sannorlikt. Att husmodellen ej skulle vara möjlig att beställa efter en tid är dock helt rimligt.
Den var kvar på hemsidan nån vecka till sen togs den bort. På prislistan stod det att den gällde bara fram till ett datum. Om jag inte kommer ihåg tokigt. Men som sagt, själva huset är vi nöjda med. Det är bara restriktionerna som dök upp nu som vi lider av :).

Så länge säljaren är juste är det väl lugnt.
Jo det är han. Så det ger ju hopp.

Förresten om det står att detär byggförbud inom vissa områden, så får man väl ändå anlägga häck och plantera träd?

Ja, byggnadsförbud ("prickmark") innebär att du inte får uppföra någon byggnad där (även om det ofta går att få dispens för typ växthus och carport och sånt...), men häckar, träd, staket etc. går utmärkt.

Ofta är prickmarken till för att säkerställa brandgator mellan byggnader, eller områden för att dra ledningar i. Mot gatan är det vanligt med byggnadsförbud av trafiksäkerhetsskäl (husen ska inte skymma korsningar och utfarter).

Sedan kan jag ju tillägga att även om du fått vänta på nybyggnadskartan så kunde du ju ha kontaktat kommunen för att få se gällande detaljplanebestämmelser för området. De borde de kunna lämna ut direkt.

Formuleringen med uteplats och balkong skulle jag tolka som att det är OK om din uteplats "går runt hörnet", så att den inte ENBART vetter mot vägen. Jag misstänker att kommunen har gjort det där tillägget för att inte riskera att någon fastighetsägare ska komma senare och klaga på att "det bullrar för mycket från vägen när jag sitter på altanen/balkongen, jag kräver att kommunen uppför ett bullerplank!"

Redigerat:
Om ni har lust att strida lite med kommunen så tror jag det finns hopp. Det är vanligt att kommuner skriver detaljplaner som är betydligt mer detaljerade, när det gäller tycke och smak, än vad de har rätt till.

Exempel från vårt område: detaljplanen föreskrev "teglad karaktär i gul eller röd nyans". Den första som skulle bygga i området ville ha vit puts. Efter en sväng i länsrätten konstaterades att det inte går att förbjuda vit puts i ett blandat småhusområde. Tror nog att man är tvungen att acceptera en mörkgrå nyans också.

Uteplatsen förstår jag inte alls: det är inte bygglovspliktigt att bygga ett lågt trädäck eller lägga sten, alltså kan ni ha uteplats var ni vill.

Fredrik&Karl skrev:
Rött tak vill vi inte ha, ljus färg vill vi inte ha, och uteplats mot grannen känns inte så roligt heller...
Tja, en detaljplan är till för att efterlevas, så jag tror inte ni har något för att sparka er trötta där.
Det finns bara två lägen. Antingen tänka om och bygga ett hus som uppfyller planens krav, eller leta efter ny tomt.
Smålandsvillan borde dock hjälpt er att ta fram detaljplanen innan ni bestämde er för stil, placering och färger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.