Jag kommer bygga på en bit avstyckad mark. (Söker förhandsbesked nu)
Fram till denna tomt finns en väg så när som på sista 100m som jag kommer bygga själv. Den andra delen av vägen vet jag det finns några olika servitut på.

Vad gäller kring servitut? Om jag frågar dessa personer som använder vägen räcker det med ett nej av 5 inblandade så kommer jag inte få använda vägen? Eller vad gäller har de några skyldigheter eller kan det vara helt kört så att säga?

Vägen går inte till några bostadshus eller så utan vägen är till för bönder som tar sig till sin mark så jag hoppas de ser fördelarna med att jag underhåller vägen.

För att lantmätaren skall stycka av tomten, krävs det normalt att han/hon fixar infart till din tomt. Samma infart som stamfastigheten, och sedan nytt servitut på den till din gräns är väl troligt.

Om vägen finns där i kraft av servitut, så ger servituten bara rätt till de som nu nyttjar vägen. Du måste själv skaffa servitut får att få nyttja vägen, de nuvarande nyttjarna har inte med att göra om du också får rätt eller ej.

Om vägen hade varit upplåten till en vägsamfällighet eller liknande så skulle det bara handlat om att få komma in i samfälligheten.

Redigerat:
Det gäller med andra ord att motivera sig väl varför jag ska få vara med och använda vägen till nuvarande användare av vägen.

Får väl motviera med att jag grusar upp och gör iordning vägen det första jag gör.

Frgåa lantmätaren vad han/hon tänkt sig.

-MH- skrev:
Frgåa lantmätaren vad han/hon tänkt sig.
Jo men jag tänkte vara steget före.
Åka och prata med grannar som "äger" har servitut på vägen. Ser bättre ut när de vet vem som söker än att det kommer ett papper från Lantmäteriet/komunen. Bra att veta om man har några rättigheter eller om det bara är att gå ner på knä och be snällt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.