Vi förvärvade vårt hus 2002. Huset ligger 4,5 m till närmsta granne. Vårt hus tidigare ägare uppförde ett skärmtak över en utealtan ca år 1990. Skärmtaket äcker en stor del av utrymmet mellan vårt hus och grannen. Skärmtaket är 6 meter långt och 4 meter brett, dvs det slutar endast ca 0,5 meter från tomtgränsen.

De tidigare ägarna till vårt hus var mycket goda vänner med de som då bodde i grannarnas hus. Detta gjorde att något bygglov aldrig söktes, utan det hela löstes genom muntlig överenskommelse. Denna muntliga överenskommelse från 1990 dokumenterades inte, men kan säkerligen intygas av "bägge sidor" om så skulle behövas.

Grannfastigheten fick nya ägare ca år 2000, dvs strax innan vi flyttade in. Vår grannsämja är inte god, framför allt för att vi väljer att ha en hög Thujahäck (ca 4 m hög) strax invid tomtgränsen. Vår granne har redan anmält häcken till kommunen, men kommunen (helt riktigt) lämnade klagan utan åtgärd. Vår granne har likaså anmält andra av sina grannar för andra saker. Kort sagt - vår granne är väl inläst på bestämmelser och har för vana att använda kommunen som slagträ.

Vad beträffar vårt skärmtak har vår granne påpekat att han vet om att det är ett "svartbygge", och att han möjligen kan tänka sig att anmäla det till kommunen. Jag bedömer det som att vi kan vara helt lugna inför en ev. anmälan, eftersom skärmtaket är äldre än 10 år, och dessutom gjordes med dåvarande grannes godkännande.

Fråga 1: Är mitt antagande korrekt att skärmtaket är "säkert", eftersom det är äldre än 10 år gammalt och uppfört med dåvarande grannes medgivande?

Fråga 2: Är det en bra idé, eller en dålig idé, att nu, 19 år efter uppförandet, inlämna en formell bygglovansökan av skärmtaket? Risker jag något med detta? Jag tror knappast att vår nuvarande granne kommer att tillstyrka ett bygglov.

Fråga 3: Skärmtaket börjar ju givetvis bli moget för renovering, då det är 19 år gammalt. Hur mycket åt gången kan jag plocka ned av taket utan att bryta preskriptionen? Måste jag renovera det "planka för planka", eller kan jag ta ned hela sektioner åt gången, eller rent av hela skärmtaket temporärt under renoveringen?

Fråga 4: Vi kommer sannolikt inom kort att söka bygglov för att bygga på en ytterligare våning på huset. Ligger det oss i fatet att då ha detta skärmtak som är ett "svartbygge"? Jag vet ännu inte om kommunen känner till skärmtaket, men vår granne skulle säkert kunna tipsa dem om de får kännedom om våra tillbyggnadsplaner. Vår tillbyggnad är tänkt att vara inom detaljplanens bestämmelser, men möjligen finns en farhåga om prickmark.

Tacksam för svar!

1: Ja
2: Behövs inte
3:Du kan ta ner hela, dock inte byta konstruktion eller liknande
4:Kan bli problem om er redan byggda yta överstiger vad som redan står i detaljplanen.

Tack för svar!

Ang. Fråga 3.

Hade ett bry med mitt uterum när det skulle renoveras, då stadsarkitekt sa att jag inte fick byta hur som helst.
Inte alla stolpar t.ex. för då skulle dom räkna det som en ny konstruktion.
Fast å andra sidan har samma stadsarkitektkontor först sagt blanknej till platta pannor på taket, sen kanske, för att vid senaste kontakten säga att det var ok utan bygglov. (Ska nog be att få det skriftligt innan jag byter.)

Ringde vårt stadsarkitektkontor, då dåvarande granne påstod att vårt uterum var svartbygge eftersom det inte fanns med på karta.
Eftersom det var en ganska rejäl renovering med bla ommålning av allt trä och byte av takplåt som skull göras ville jag förvissa mig om jag inte skule bli hängd senare.
Visade sig dock att det fanns papper på mitt uterum, så det var grönt.

Ring och kolla med ditt kontor - du behöver ju inte presentera dig med mer än förnamnet och inte uppge adress till en början i alla fall.
Förklara läget att du ska renovera en del och att du inte vill få på f-n senare.
Dom kanske kan rita in det till dig, eftersom det är preskriberat.

Med en sån granne som din, hade jag sett till att hela tiden vara steget före.

mvh
//Daniel

• Gilla
CykelPer
  • Laddar…
Ang. Fråga 4: Taket räknas som skärmtak och såvida det inte är inglasat räknas det inte som byggnadsarea o bruttoarea... dels är det preskriberat så storleken på det spelar ingen roll, som sagt sålänge du inte glasat in det spelar det ingen som helst roll!

Ett skärmtak som är större än 15 kvm räknas visst som byggnadsarea eller mer korrekt som öppenarea. Det räknas in i den totala byggnadsarean för fastigheten. Eftersom det är äldre än 10 år kan inte kommunen begära att du river men som andra skriver kan det stoppa eventuella andra till/ombyggnader du vill göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.