Bygglov
HansG: Jag ville under 80-talet bygga ett fristående garage på min småhustomt i Stockholm. En byråkrat på stadsbyggnadskontoret tjafsade under två år och ställde nya krav, men bara muntligt, tills jag begärde ett skriftligt avslag så att jag kunde gå vidare till länsstyrelsen och överklaga. Då helt plötsligt släppte alla spärrar och jag skulle få bygglov med smärre acceptabla
Beo777: Hej! Mitt bygglov godkänner byggnadshöjd på 3.6 meter. Planen säger 3.3 meter. Grannen (ej rågranne) har klagat och säger att byggd stuga har för hög byggnadshöjd. Byggnadsingenjören från kommunen kommer och kontrollmäter. Det visar sig att byggnadshöjden är 4 meter. Huset är färdigt och bygglovet är ca 2 år. Ärendet kommer att gå till Byggnadsnämnden, enligt
Joel: Jag har redan godkännande från grannen. (Vilken handläggaren missade) Så då gäller det bara att ha tur och träffa på rätt handläggare. Som vanligt med den svenska byråkratin... Har hört att de godkänner 10% avvikelse. Vilket ändå blir helt ointressant när jag bara fick bygga ut 15m² / Joel
Dublin: [citat] Å andra sidan så är det brukligt att straffa folk som bygger utan lov med dubbel avgift, och är det dessutom en ändring om inte kan godkännas tillkommer ett rivningsföreläggande. Så det finns ju en uppenbar risk att åka på betyligt högre kostnader utan bygglov...
volvo: Om ärendet hanslagts på delegation (dvs av en bygglovshanterare på kommunen) så kan ni begära att ärendet kommer upp i byggnadsnämnden där ni kan komma och presentera er syn på saken. Hör gärna innan med länsantikvarien vilka invändningar de har och visa foton på grannens moderna tillbyggnad. Om inte detta fungerar så ta hellre en dialog med stadsbyggnadskontoret hur en tilltänkt
HEM2121: Det var ju knepigt men det är väl ändå kommunen som kan ge svar om hur många gånger man får bygga ut, var gränserna går. I Göteborg måste man ha bygglov hur litet än man än bygger ut.
billy_baver: Upprätta omedelbart skriftligt avtal om marköverlåtelse med din bror, och sätt som villkor för köpet att avstyckning beviljas och positivt förhandsbesked meddelas. Även om ni idag är både släkt och överens kanske ni i morgon bara är släkt...
BJohan: Har haft samrådsmöte med kommunen idag. De nöjde sig med de undersökningar jag gjort.
billy_baver: Formellt kan bygglovsmyndigheten mycket väl bevilja rivningslov. Men i praktiken kommer man med största sannolikhet att avslå. Eftersom handläggaren bett dig själv kontakta antikvarie kan du kallt räkna med att man kommer att efterfråga svaret. Problemet är klassiskt. En "bevarandevärd" byggnad står och förfaller mer och mer. Ägaren vill riva. Bygglovsmyndigheten vägrar. Visserligen
Hemmakatten: Ja, du behöver bygglov om inte containern understiger 15kvm byggarea och därmed räknas som friggebod och det inte redan finns friggebod(ar) på tomten.
petersk: Till de hus vi köpte för drygt 2år sedan finns ett garage som är placerad precis intill tomtgränsen (på prickad mark). Det är uppfört i samband med att huset byggdes 2002 och grannarna har inget att klaga på och alla är nog överrens om att det står "rätt" och en placering längre bak hade inte sett riktigt klok ut. I område är det prickad mark 8 m från tomtgränsen. Till detta är
rebmic: Hej. Vem kan överklaga ett bygglov/ begära inhibition förutom grannar? MVH Rebmic
billy_baver: Vid nybildning av en fastighet krävs att förrättningen leder till stadigvarande nytta för såväl stamfastigheten som för den nya fastigheten. Därför måste man redan i förväg veta att tomten verkligen blir användbar för bostadsändamål. Det räcker med positivt förhandsbesked från byggnadsnämnden. Man behöver inget komplett bygglov. Men bara för att komma så långt krävs att
billy_baver: VA-frågan måste vara löst för innan bygglov beviljas. Om fastigheten inte ingår i kommunalt VA-område skickar byggnadsnämnden rutinmässigt till hälsovårdsnämnden för yttrande. Därför spar ni tid genom att helt enkelt kontakta hälsovården direkt. Utan deras godkännande blir det nämligen nobben. Visserligen är hälsovårdsnämnden och byggnadsnämnden och kommunens VA-verk alla
sofie_76: nog är dom sega! har fått bygglov men det tog minst 6 månader...lika segt som att få telia digital TV...
mattetvilling: Tanken var att det kanske skulle vara lättare att få bygglov om det räknades som vanligt fönster. Hur är det för andra flyttbara objekt tex markiser kontra skärmtak, bod kontra bod på hjul? Jag bor i en bostadsrätt och föreningen undersöker om det är möjligt att bygga balkonger. Så detta skulle kanske vara en bra backup om det inte finns möjlighet för vanliga balkonger. Angående
jimata: Tyvärr har kommunen planmonopol så ja, dom bestämmer. Ibland gör konsulter detaljplaner på uppdrag av kommunen. Konstigt att de inte nappar på det. Försök igen är mitt enda råd :(
Troberg: Fundera dock verkligen på om du vill bygga hus med en kompis. Det kan bli en tuff åktur. Vem står för extrakostnader? Hur hanterar ni diskussioner om hur det ska göras? Hur gör ni om en flyttar? Nej, min grundregel är att bara äga hus tillsammans med någon som jag har sex med.
Dublin: Ett tips kan vara att kolla med de arkitekter som är verksamma på Värmdö, de har säkerligen erfarenhet både om regelverket men också om hur tjänstemännen handlägger och bedömer ärendena (minst lika viktigt).
Suhagg: Åk hem till honom och ställ frågan. Innan ska du ju kanske ha funderat på hur stort hus, tomt, tillfartsväg är tänkt att fungera.
hempularen: Såvitt jag minns så fick vi betala allt på en gång, men det var olika specificerade poster på fakturan.
hempularen: Ja. I princip så är alla byggnationer eller ändringar av markhöjd som är högre än 0,5/0,6 m (olika i olika kommuner) bygglovspliktiga. Det finns sedan några undantag friggebod är ett undantag, skärmtak är ett annat undantag. Ett skärmtak som är anslutet till huset är bygglovbefriat om det ligger mer än 4,5 meter från gränsen. Och lite övriga villkor som storlek etc. Och det får
mrmorris: Vad gäller din grannes påstående om "gammal hävd" för den 13 år gamla altanen har hon rätt såtillvida att hon inte kan tvingas betala några straffavgifter eller åläggas att riva altanen om den står på hennes tomt. Sånt som står på annans mark kan markägaren alltid ta bort. Det relevanta lagrummet är 10 kap. 27 § plan- och bygglagen (PBL) som lyder: 27 § Har frågan om
J.A: Mathias Är det inte bara om man växlar av takstolar? Räknas också de där bjälkarna mellan takstolarna? Som ni ser, vidare byggkunnig är jag inte... *s* Hemmakatten Tack för tipset om Räddningstjänsten. Kom just på att jag känner en brandmästare så honom ska jag nog slå en signal.
roli: Och du slipper dessutom skada "vägkroppen" om du skall bygga den "nära" vägen. När du gör grundläggningen av stödmuren.
volvo: [citat] Boverkets besikrivning av en byggnad är något med väggar och tak som en person kan gå in i.