Behöver tips och råd hur vi skall hantera markplaneringsritningen i vårt bygglov. Tomten vi skall bebygga har ca 1,5 m fall på 37 m. Där vårt hus ligger som närmst till grannen är avståndet 4 meter och fallet jämfört höjden på plattan 1,20 m. Kommunen tvingar oss i nuläget att ordna så att dagvatten tas omhand på den egna tomten. Slänter tillåts ej in mot granne, slänt inom tomt tillåts bara om det är motlut mot grannen. Vårt enda alternativ verkar vara en stödmur på som mest 1,5 m! Arkitekten är förfasad, huset är ritat för att smälta in i slänten och minst av allt vill vi ha en kinesisk mur in till grannen (och vad kommer grannen att säga för dom måste ju godkänna byggnation i tomtgräns). Om kommunen nu sålt oss tomter i en sluttning kan man inte begära att vi faktiskt skall få bygga så att vi följer landskapet istället för att skapa våra egna små risfält?

Vad har ni för erfarenheter kring detta, har det ställts krav på obefintligt fall mot grannar?

Har kommunen krävt en viss höjd på grunden jämfört gatan?

Man kan göra motveck, dvs diken eller liknande vattenfällor. Att dte inte får luta in mot grannen innebär ju inte att det måste vara plant på er tomt.
Arkitekten m´borde ha tagit hänsyn till detta redan när de ritade huset. Dessutom krävs det att ni kan ta er till er ytterdörr utan att det är trappsteg ivägen. Numera ställs det även handikappkrav på tomterna.

Kommunen kom med krav efter vi ansökt om bygglov, plattan måste upp yttliggare 20 cm fastän krav saknades i detaljplanen. Grannen har provat att lämna in en markplaneringsritning med "dike" och dagvattenbrunn men fick avslag. I nuläget vet vi inte vad som krävs för godkännande.

När kommunen går igenom ditt bygglovsärende så räknar dom ut en medelmarknivå och sen räknar dom ut hur högt ditt hus är, man vill inte gärna att allt vatten från ditt hus ska rinna rätt ner mot grannen. Även om grannen säger nej till stödmuren kan kommunen säga ja.

Du skrev även att erat hus ligger 4 meter från grannen, har de godkänt detta? Brukar vara 4,5 meter, kan gå om det klassas som mindre avvikelse.

Jag har väldigt svårt att ge ett bra svar när jag inte kan se din nybyggnadskarta osv, om du vill kan du pröva att maila grejerna till mig så kan jag ögna igenom dom lite snabbt och se vad jag kan ge för förslag!

MVH!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.