haavard skrev:
SMACK! (Och så satt du i rävsaxen...)

Först sa du att vem som helst fick göra det, nu säger du plötsligt att KA måste ta in en expert om han inte själv är det.

1-0 till mig...:cool:

Suck läs igen vad jag skrev... Jag skrev att för att en KA skall kunna vara säker på att ta sitt ansvar så får han till sin hjälp ta in en expert som kontrollerar beräkningarna som "VEM SOM HELST" har gjort... Dvs vem som helst får upprätta underlaget.

Jag har varit/är KA vid två husbyggen. Utifrån denna erfarenhet kan jag meddela att det ställs inga som helst krav på mig som KA att jag ska verifiera några beräkningar över huvud taget.

Om man ska försöka svara konkret på TS fråga så kan detta säkert variera från byggnadsnämnd till byggnadsnämnd. Du måste höra med din kommun exakt vilka krav de ställer.

Jag vet också att detta inte kan vara så lätt. Ibland vet kommunerna inte själva vilka kraven är. Man får lämna in någonting och först då får man reda på om det dög eller inte.

Jag lyckades bli KA på en större utbyggnad som jag gör nu (ganska trassligt att lyckas med kan jag säga). Det jag tycker är mest skrämmande i dessa sammanhang är okunnigheten hos handläggare/ingenjörer på kommunen. Innan byggsamråd talade jag med en av deras ingenjörer och vi råkade komma in på VVS. Han hävdade med bestämdhet att man inte fick dra VVS själv eller bygga tätskikt utan att vara certifierad. Chefen på bygglovsavdelningen trodde att försäkringsbolagen ställer krav på att badrum är gjorda av yrkesman. :S Sorgligt. Dessutom irrelevant vad försäkringsbolagen har för krav.

Jag fick bl a krav på mig att komma in med intyg på provtryckning av vattenledningar. Vad kommer detta krav ifrån? Jag har inte lust att provtrycka ett prisolrör som går dierkt från en öppen anslutning till ett element... Inte faan provtryckte rörmokaren när han bytte blandare på befintliga stammar; samma sak enligt min uppfattning. Det var som tur var ett egenkontrollintyg som behövdes, så visst ska de få sitt intyg :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.