2 009 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Godkänt bygglov
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Fick precis veta att en grannfastighet har fått ett bygglov på att lägga till en våning, idag en liten stuga som kommer att bli en två-plans stuga... Detta bygge kommer att radera all utsikt från vårat blivande köksfönster ut mot havet. Bygglovet är redan beviljat och helt enligt gällande detaljplan (tydligen?) och därför har inga papper skickats ut till några grannar alls varav vi är närmaste granne och påverkas ganska mycket enligt oss.
Finns det något att göra?
Finns det något att göra?
Du kan överklaga kommunens beslut till länsstyrelsen. Västra Götaland har en handläggningstid på 12 månader (iallafall "min avdelning"). Sitter själv i samma sits fast jag är den som bygger inom/enligt detaljplan i mitt fall. Mina grannar har överklagat vårat av kommunen godkända bygge pga utsikt som försämras. Jag hoppas få länstyrelsens beslut inom 4 veckor. Har väntat över 11månader...
Har många åsikter kring vad detta överklagande har inneburit för mig och min familj men det lämpar sig inte i tryck på nätet.
Har många åsikter kring vad detta överklagande har inneburit för mig och min familj men det lämpar sig inte i tryck på nätet.
Tycker precis som injonil. Varför väntar folk på de olika instanserna, det bara att bygga om man har tort på fötterna vilket man har vid detaljplan. Har själv råkat ut för detta en gång men vi byggde såklart ändå till de klagandes förtret, men det gjorde det hela bara ännu roligare.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Kan förstå att det varit jobbigt MasMats, det gör jag verkligen. Men jag skrev denna tråd några minuter efter att vi fått reda på det, så man tänkte inte helt klart kanske... Men vi får bara (o)gilla läget helt enkelt...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ta åtminstonde och begär ut bygglovet och en kopia på detaljplanen från bygglovsmyndigheten. Kontrollera själv att det verkligen stämmer med detaljplanen.
Som tidigare sagts i tråden man äger inte sin utsikt. Det är tyvärr så illa. Men gör som hempularen tipsade om, begär kopia på handlingarna samt detaljplanen. där efter vet du om du har något att bråka om.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Efter att en annan granne varit och mätt hur befintlig stuga ligger, vilket va 40 cm för nära åt deras håll och 10 cm åt vårat, och även pratat med kommunen/snickaren om att ev. överklaga så la han som vill bygga det hela på is... Gör man det om har rent mjöl i påsen? Sen ska stugan tilläggsisoleras i befintlig del vilket kommer att leda till att stugan kommer hamna ytterligare ca 20 cm närmare tomtgräns... Då är det helt plötsligt inte efter detaljplan längre va...?
Om han nu ha lagt det paa is saa behöver du ju inte oroa dig längre. Men att fundera paa om 20cm extra fasad som skapas daa man tilläggsisolerar paa naagot sätt skulle ge grund för att bygget strider mot detaljplanen, daa missar man verkligen maalet.
Är det inte så att om nybyggnationen ligger närmare granntomt än 4,5 meter så ska grannen tillfrågas innan bygglov beviljas? Jag tror att byggnadsnämnden inte hade full koll på avstånden, eller att det stod fel i deras papper. Och det upptäckte den andra grannen genom att mäta noga.
Jag kan tänka mig att om den byggande grannen driver det vidare så kommer det snart lantmätare för att kolla om den mätande grannen har mätt rätt.
Jag kan tänka mig att om den byggande grannen driver det vidare så kommer det snart lantmätare för att kolla om den mätande grannen har mätt rätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Stolpen möjligtvis... Men om det nu redan ligger för nära så blir ju inte avståndet större precis om han lägger på extra... Och invändig isolering är inget alternativ då stugan redan är så smal, antar jag iaf...sunemangs skrev:
Klicka här för att svara