4 056 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Inför ev köp: bygglov för hus på strand/sjötomt Sthlm, vad gäller?
Har ett mindre fritidshus i Stockholms skärgård som vi bor ganska permanent i men det börjar nu bli lite för trångbott och börjar se oss om efter ett lite större ställe.
Då vi idag har sjöglimt men bor lite för långt från vattnet har vi som krav att nästa ställe blir ett med rejäl sjöutsikt.
Om detta innebär en liten allmänning mellan tomt och vatten är det ju självklart att man inte kan bygga där men vad gäller egentligen för sjötomt/strandtomt?
Ok, såklart svårt att säga innan man sett planbestämmelserna på den fastighet vi ännu inte hittat, men går det att säga något generellt?
Om jag äger en fastighet med tillhörande vattenområde, kommer fortfarande strandskyddet att sätta käppar i hjulet för en eventuell utbyggnad?
Då vi idag har sjöglimt men bor lite för långt från vattnet har vi som krav att nästa ställe blir ett med rejäl sjöutsikt.
Om detta innebär en liten allmänning mellan tomt och vatten är det ju självklart att man inte kan bygga där men vad gäller egentligen för sjötomt/strandtomt?
Ok, såklart svårt att säga innan man sett planbestämmelserna på den fastighet vi ännu inte hittat, men går det att säga något generellt?
Om jag äger en fastighet med tillhörande vattenområde, kommer fortfarande strandskyddet att sätta käppar i hjulet för en eventuell utbyggnad?
Kravet är en tomt med rejäl sjöutsikt i Stockholms skärgård? Det låter kaxigt. Eller som en kaxig plånbok, i alla fall.
Rent generellt är det väldigt svårt att få bygglov nära vatten. Men det kan ju finnas undantag. Ni måste kolla just den plats ni vill bygga. Första problemet blir väl att hitta en tomt.
Rent generellt är det väldigt svårt att få bygglov nära vatten. Men det kan ju finnas undantag. Ni måste kolla just den plats ni vill bygga. Första problemet blir väl att hitta en tomt.
Om det står ett bostadshus på platsen så är det förhållandevis lätt att få strandskyddsdispens för att bygga ut den förutsatt att tomten rymmer huset. Platsen räknas då som ianspråkstagen. Det är inte heller svårt att få lov att bygga ett helt nytt hus men på platsen för det gamla. Står inget hus på platsen eller bara en sjöbod är det mycket svårare.
Tja, kaxigt vet jag inte. Vi har ett hus idag i skärgården men inte precis i vattnet och det får vi ju uten del pengar på. Och fritidshus med sjöutsikt börjar på 3 milj och det är ju förvisso mycket pengar men inga fantasisummor.
Jag tycker det är svårt att veta vad som gäller på en viss fastighet. Mäklaren redovisar ju sällan detta utan man måste kolla i detaljplanen om det finns en sådan. Och det kan ju gå snabbt med budgivning och affärer om man väl hittar något objekt man vill ha och då kanske man inte har tid att kolla upp allting.
Jag tycker det är svårt att veta vad som gäller på en viss fastighet. Mäklaren redovisar ju sällan detta utan man måste kolla i detaljplanen om det finns en sådan. Och det kan ju gå snabbt med budgivning och affärer om man väl hittar något objekt man vill ha och då kanske man inte har tid att kolla upp allting.
Har man stålar verkar inget vara omöjligt. Vår granne på sommarstället i sthlms innerskärgård fick tydligen slå upp ett hus PÅ sin nybyggda brygga/hamn? Att den skymde vår sjöutsikt över hans tomt spelade ingen som helst roll, vi blev inte ens tillfrågade om saken...
Klicka här för att svara