Hej... har fått bygglov och hade första byggmötet i förra veckan. Dom vill ha en energiberäkning och en uträkning på bärande takbjälkar (enkelt fritidshus i timmer). Finns det något enkelt program som man kan fixa detta själv eller ett förslag på en konstruktör som inte kostar skjortan. Tackar på förhand.

Hela poängen är att du kan visa fram beräkningar utförda av en certifierad människa/firma.

Du behöver inte ha en certifierad människa eller firma för att räkna ut detta. Du får göra detta själv!

Energiberäkningarna är det enklaste att ta kontakt med de som skall sälja din värmepanna eller vad du nu skall ha för uppvärmning och be dem räkna ut det. Det bör ingå vid köpet utav pannan.

Om du tänker bygga stommen i limträ-balkar så kan du använda nedanstående länk för beräkningar.
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Byggvaror/Limtra/lagerbalksprogram/

//Anders

Mikael_L
Takbjälkar skriver du...
Är det inte takstolar alltså?

Om det är takstolar, vilken spännvidd kommer dom i så fall ha?

aedwall skrev:
Du behöver inte ha en certifierad människa eller firma för att räkna ut detta. Du får göra detta själv!
Fel.

haavard skrev:
Fel.
Oerhört intressant, kan du peka på var i PBL detta står alternativt var i boverketsregler det står... Tror det är många som är intresserade av detta.

Jag vill bestämt minnas att det är KA´s ansvar att se till så dimensionering osv stämmer. Vet i katten om man i samband med samråd ens kan kräva in K-ritningar på ett fritidshus. Jag ställer mig mycket tveksam till det. Bara man har en KA som intygar i kontrollplanen att allt följs.

//Anders

Redigerat:
Jag grundar mitt svar på ren logik.
Om jag avkrävs beräkningar på mitt kommande hus kan jag så klart inte skriva ned en beräkning med godkänt siffra längst ned och få det godkänt, om jag inte samtidigt kan visa att jag vet vad jag gör. (För i så fall är det ju bara att hitta en formel som ser trovärdig ut och fylla i några tillfälligt valda siffror som ger godkänt slutresultat.)

haavard skrev:
Jag grundar mitt svar på ren logik.
Om jag avkrävs beräkningar på mitt kommande hus kan jag så klart inte skriva ned en beräkning med godkänt siffra längst ned och få det godkänt, om jag inte samtidigt kan visa att jag vet vad jag gör. (För i så fall är det ju bara att hitta en formel som ser trovärdig ut och fylla i några tillfälligt valda siffror som ger godkänt slutresultat.)
Med andra ord, du drog till med något som inte var sant och efter att tillräckligt många läst det och ingen ifrågsatt det så blir det en sanning? Sådant kan sluta oerhört olyckligt!

Med andra ord är det precis som jag tidigare beskrev, beräkningarna kan vem som helst få göra. Den som har ansvaret för att de stämmer är din KA, ingen annan!

//Anders

Visst får du räkna på det själv, jag har i alla fall räknat på det bärande i min utbyggnad.
Detta var inget problem vid bygglov och byggsamråd.
Jag kunde iof. hävda att jag hade grundläggande kunskaper i hållfasthetslära genom min utbildning som (maskin) ingenjör.

Jag håller dock med om att man inte bör skriva sina antaganden som om de vore aboluta sanningar här på forumet, då är det bättre att inte skriva alls.

Jag tror fortfarande du har fel. KA är inte nödvändigtvis konstruktör och kan gå i god för beräkningarna. Du vill jag ska säga var det står att det måste vara en kvalifierad person som utför beräkningarna, jag ber dig säga var det står att vem som helst kan göra det.

Jag garanterar inte att jag har rätt, men för framtiden skulle jag vilja vara helt säker på vad som gäller.

Mikael_L
haavard skrev:
Du vill jag ska säga var det står att det måste vara en kvalifierad person som utför beräkningarna, jag ber dig säga var det står att vem som helst kan göra det.
Kan du berätta var det står att en enbent snickare får resa stommen?
var det står att den som kör ut betongen även får hälla den i formen?
var det står att KA får bo på annan ort?

osv osv.

I lagtext står det vad som är förbjudet alternativt vad som är krav, allt annat är tillåtet.

haavard skrev:
Jag tror fortfarande du har fel. KA är inte nödvändigtvis konstruktör och kan gå i god för beräkningarna. Du vill jag ska säga var det står att det måste vara en kvalifierad person som utför beräkningarna, jag ber dig säga var det står att vem som helst kan göra det.

Jag garanterar inte att jag har rätt, men för framtiden skulle jag vilja vara helt säker på vad som gäller.
Nu börjar du hamna längre och längre ut på tunn is. Självklart är inte en KA alltid en kontruktör. Kravet för att bli KA är förutom diverse kurser samt prov, även att du har en relevant utbildning och erfarenhet. Tex byggnadsingejör eller liknande. I PBL
9 kap §9 och §13 går det att väldigt enkelt läsa sig till vad en KA skall göra. Förenklat så är en KA en byggherres expert och ansvarar för att man följer byggregler, byggnormer, arbetsmiljön, energikraven osv... You name it. Det betyder att precis som det står i PBL att han har ansvaret att samordna dessa delar. Vilket då självklart betyder att är han inte expert på dimensionering så skall han ta in en expert, eftersom han själv som KA är ansvarig.

Återigen kom med fakta istället för godtyckliga påstående när du diskuterar sådana här saker! Det finns faktiskt många som läser på forumet och vet man inte med säkerhet vad som är rätt eller fel, så är det bättre att inte skriva något alls...

//Anders

SMACK! (Och så satt du i rävsaxen...)

Först sa du att vem som helst fick göra det, nu säger du plötsligt att KA måste ta in en expert om han inte själv är det.

1-0 till mig...:cool:

Mikael_L skrev:
Kan du berätta var det står att en enbent snickare får resa stommen?
var det står att den som kör ut betongen även får hälla den i formen?
var det står att KA får bo på annan ort?

osv osv.

I lagtext står det vad som är förbjudet alternativt vad som är krav, allt annat är tillåtet.
Mm... håller med.

Först och främst beror det på vilken typ av intyg som kommunen kräver. Det finns egenkontrollintyg, dessa kan byggherre eller KA skriva. Det finns sakkunnigintyg, dessa måste en sakkunnig skriva.

Vad jag förstått så har kommunen tillräckligt fria ramar i regelverket för att kunna kräva sakkunnigintyg i vissa fall när de anser att det behövs.

Sen är frågan i vilket beslut det krävs. Är det i bygglovet så är man riktigt rökt; bygglovet beslut baseras ju på de krav som ställs i bygglovet så ett överklagande innebär att hela bygglovsbeslutet måste omprövas. Är det i byggsamrådet så kan man i bästa fall lyckas övertyga handläggaren om att stryka kravet på sakkunnigintyg men det är inte det lättaste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.