E
Elkhorn: [citat] Det kanske skiljer lite mellan olika kommuner men normalt anger man byggnadstyp (bostad, garage, förråd etc). Det är mycket sällan som en friggebod placeras ovanpå ett garage och då behövs inget extra brandskydd.
8 svar · 3,1k läst
B
byggankan: Det låter ju bra att vi inte blir tvingade att riva det vi redan har. Då vågar vi kontakta kommunen och höra lite närmare.
2 svar · 3,2k läst
J
Jan-Å: Jag skulle kolla med mina grannar om dom tycker det är ok att jag bygger som jag vill. Grannsämjan är viktigare än alla knäppregler som säger att nån på ett kommunalt kontor vet bättre än jag vad som är bäst för mitt eget hus. Sen skulle jag ha byggt boden :cool:
7 svar · 1,5k läst
I
injonil: Du får sätta dig vid ritbordet! Ganska logiskt, va?! ;)
1 svar · 2,6k läst
A
aedwall: [citat] Det har även att göra med om personerna som vistas i lokalen har kännedom om den eller inte. Det handlar annars i kommersiella lokaler om att max ha 30 m till närmsta utrymmningsväg (brandcell som är klassad som utrymmninsväg), alternativt det leder ut i det fria. Finns det inte 2 oberoende utrymmningsvägar så är det avståndet 15 meter. Det betyder att i en vanlig villa kan man
9 svar · 5,0k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: [citat] haha, tanken har föresvävat, tro mig. men det är att sjunka till samma nivå.
13 svar · 1,7k läst
B
b8q: Ja, en komplementbyggnad kan vara en gäststuga, dock inte en ytterligare byggnad för stadigvarande bostadsändamål (skulle jag gissa utan att ha läst detaljplanebestämmelserna - det vanliga är att planen bara tillåter ett bostadshus per fastighet). Men fråga mig inte om exakt var skillnaden går mellan gäststuga och bostadshus! (kök? wc+dusch?)
5 svar · 10,0k läst
Y
yllwa: http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-bygganmalan/ kanske de finns lite nyttigt o läsa här?
4 svar · 4,5k läst
L
lavin: I BÄR 3.1 redovisas att tekniska egenskapskrav ska ställas mot varsamhetskrav enligt BVL. Om huset endast kan anpassas genom att förstöra kulturhistoriska värden så ska man värdera nyttan mot det förlorade värdet, dock med fullgod funktion. I 3.2 så sägs att man ska ta hänsyn till byggnadens förutsättningar. Bla så menar de att det kan vara kulturhistoriskt oförsvarbart att
4 svar · 2,7k läst
B
BigGitt: [citat] Kan instämma. Och grannens godkännande. Det har varit mycket liv i våran by angående detta! SVART PÅ VIT! Sen kan du bygga.
2 svar · 3,6k läst
A
andersmc: Det är olika i olika kommuner. Borlänge kommun har en rätt kass hemsida, men du kan i alla fall hitta telefonnummer till människor som kan veta.
1 svar · 3,4k läst
G
gumman_123: Tack för svaren!! Storleken på garaget som är på ritningen vi skickade in är 8,7 x 6,9, men eftersom vi tänker bygga timmergarage och dom hade storleken 8,1 x 7,2 på deras ritningar, så det är ju fortfarande runt 60 m2.
3 svar · 1,8k läst
fresve
fresve: borde räcka med en bygganmälan då ytan troligtvis redan är inräknad i byggytan...Detta kan givetvis din kommun svara på illa kvickt..
1 svar · 1,4k läst
Krillew
Krillew: Det behöver ju alltid inte vara grannar man vill slippa... Jag har långt till andra boningshus men störs ändå så jag vill ha ett plank eller nått annat högt.. RÅDJUR dom äter allt.. det dom inte äter fejar dom sönder.. Men är det inte bygglov på högt staket så måste jag kolla det bums för då blir det ett sånt.
18 svar · 6,4k läst
E
Elkhorn: [citat] Kan någon svara på om man skiljer på markhöjning och marksänkning i regelverket???
6 svar · 3,3k läst
F
fabiansthlm: [citat] Jag har pratat med kommunen per telefon och mitt ärende ska tas upp av kommunens planeringsgrupp, dock önskar jag få till även ett personligt möte då det alltid är att föredra tycker jag själv. Tomtstorlekar på 800kvm har förut varit regel men nu är de ner mot 700 kvm och trycket på än mindre tomter är stort säger de i sin nya kommunalplan.
2 svar · 8,6k läst
C
cem77: Det gäller väl ekonomibyggnader för driften av gården. Att bygga ett bostadshus kräver ju samma tillstånd oberoende om det är på en gård eller en friliggande tomt. Ibland kan man däremot få tillstånd att bygga om det är trögt genom att säga att det är viktigt för gårdens fortlevnad att nästa generation kan bygga ett hus för att kunna ta över driften.
5 svar · 2,2k läst
J
Jan-Å: Det kan nog skilja från kommun till kommun, fråga dom. Här i stan finns en frågetelefon man kan ringa varje dag och ställa enklare frågor, funkat bra när jag gjort det även om jag inte fick de svar jag ville ha :)
1 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Den jag såg var uppsatt bredvid brevlådan till tomten. Vet inte hur länge den skulle sitta, men det såg ut som den suttit där ganska länge. En tänkbar svaghet är ju att en notorisk motståndare kan riva ned plakatet stup i kvarten och sedan hävda att fastighetsägaren inte anslagit det på ett korrekt sätt.
14 svar · 2,5k läst
M
hokanp: Var ett likadant fall i Halmstad som har pågått i 10 år. En husägare fick igenom en större avvikelse. I detaljplanen stod endast 1 planshus. Han fick bygglov och byggde på sitt hus med ovanvåning. Grannen överklagade hela vägen och fick rätt. Huset ska nu återställas till ursprungligt skick. Kommunen får stå för samtliga kostnader. Dina grannar som har fått igenom en avvikelse ska
6 svar · 4,0k läst
E
Elkhorn: [citat] Du bör göra det innan du börjar bygga. Inte roligt om det kommer en överklagan mitt i bygget. Om dessutom den som klagar får rätt så sitter ni i smeten. [citat] Men så tänker de flesta "dom bygger ju enligt detaljplanen" eftersom kommunen godkänt bygglovet. Detaljplaner kan tolkas och tolkningar kan variera i olika instanser. Om en högre instans tolkar planen annorlunda än
9 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Vad gäller närheten till tomtgränsen så måste du ha godkännande, helst skriftligt från grannen. Om grannen vägrar så kan du söka bygglov, bygglovsmyndigheten kan då köra över grannens nej, vilket troligen skulle bli fallet iom. att det finns en befintlig byggnad. Så se till att inte riva innan tillstånden är klara. Om den befintliga byggnaden är byggd med bygglov så undrar jag
1 svar · 978 läst
B
byggarätt: Lika lite som ni kan förfoga över grannfastigheter kan grannar förfoga över eran... Dessvärre används detta av skickliga säljare som först bygger fastigheter i attraktiva lägen och sedan bygger för dessa. Det enda som ni kan påtala i detta fallet är förutom generell olägenhet som aldrig beaktas..är att ni kan föra talan mot säljaren om ni kan bevisa att denne har haft vetskap om
23 svar · 4,0k läst
E
emalin: Tack för svaret! Skall göra så!
2 svar · 1,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ewa Holmqvist Sundman på Geo Markservice i Bromma har gjort VA-utredningar åt oss och åt flera grannar. Vad man gör konkret är att hon tittar på marken (innan har hon väl antagligen tittat på geologiska kartor) och området.Bedömer avrinning, närhet till vattendrag, sjöar, grannar, vattenbrunnar och andra avloppsanläggningar. Hon kollar förstås också med kommunen och tar reda på
1 svar · 2,0k läst
J
jimmyboy_666: Finns även en väl fungerande granneintyg på vår kommuns hemsida. www.gotene.se
7 svar · 6,2k läst
Buster1
Buster1: Regeringen vill förenkla processen för den som söker bygglov. Bland annat ska besked om bygglov ges inom tio veckor, uppgav miljöminister Andreas Carlgren i dag på en pressträff http://www.privataaffarer.se/bostad/201003/bygglov-ska-forenklas-med-nya-lag/index.xml
0 svar · 2,3k läst
E
Evi: Om det finns regler i lag eller föreskrifter i detaljplan skall man hålla sig till dem. Om det inte passar får man köpa en annan tomt alt. större tomt alt. i annat område med andra regler. Det jag vänder mig emot är att man väl medveten om vad som gäller trotsar detta. Det är nonchalant och egoistiskt. I vårt fall försvann hela vår eftermiddags/kvällssol när en granne byggde
10 svar · 4,4k läst
Suhagg
Suhagg: Tänkte bara om det är bäst att tänka till från början. Så man inte skriver fel så att säga. Åker på massa byggregler och annat för en stuga vi ska använda i något år.
3 svar · 1,2k läst
T
Taras: Tack. Det visade sig vara att jag måste borra en brunn och se till att vattnet räcker till, sedan ansöka om bygglov.
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.