2 457 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Använda samma ritning 2 ggr?
Hej!
Min kusin har byggt en mindre stuga (60 kvm), och jag undrar nu ifall jag får bygga en likadan stuga efter hans godkända ritning.
Är det så att hans ritning bara gäller för hans stuga och ska man bygga en till så måste samma ritning godkännas på nytt etc?
Min kusin har byggt en mindre stuga (60 kvm), och jag undrar nu ifall jag får bygga en likadan stuga efter hans godkända ritning.
Är det så att hans ritning bara gäller för hans stuga och ska man bygga en till så måste samma ritning godkännas på nytt etc?
Jag antar att du ska bygga stugan på en annan plats än din kusin, så ja självklart är det en ny förutsättning som måste godkännas om byggnaden kräver bygglov.
Oj, det var snabbt svar
Jodå, det kommer att bli på en helt annan plats. Men det var själva husritningen jag funderade på, eller är det så att bygglov och ritningen går under samma process?
Jag kan ingenting om detta men jag antog att en ritning först måste godkännas (att byggnaden är säker, etc) och därefter ansöker man om bygglov på specifik plats med ritningen som ovan.
Jag har för mig att han sa att ritningen var rätt dyr att få till, det är därför det skulle kännas gött att slippa den utgiften när det blir dax.
Jag kan ingenting om detta men jag antog att en ritning först måste godkännas (att byggnaden är säker, etc) och därefter ansöker man om bygglov på specifik plats med ritningen som ovan.
Jag har för mig att han sa att ritningen var rätt dyr att få till, det är därför det skulle kännas gött att slippa den utgiften när det blir dax.
Det här kan jag ju inte, men jag tänker ändå spontant på två saker.
1. Om förutsättningar som står till grund för dimensionering och sånt har ändrats så blir det fel att återanvända ritning.
Exempel: Annan snözon, annan vindlast, sämre bärighet i mark, fritidshus resp bostadshus, detaljplan.
2. Att någon äger rättigheterna till ritningen och ej medger att den används till mer än det tänkta objektet.
1. Om förutsättningar som står till grund för dimensionering och sånt har ändrats så blir det fel att återanvända ritning.
Exempel: Annan snözon, annan vindlast, sämre bärighet i mark, fritidshus resp bostadshus, detaljplan.
2. Att någon äger rättigheterna till ritningen och ej medger att den används till mer än det tänkta objektet.
Rent spontant om förutsättningarna är de samma så kan du använda hans ritning, förutsatt att han äger rättigheterna till denna. Men du måste söka bygglov och bygganmälan som vanligt. Byggnadsnämnden kommer att betrakta den som en ny ritning. Så det blir en helt ny process men du kan bygga ett likadant hus. (om det godkänns)
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är i själva verket ungefär precis tvärtom.reka skrev:
Först söker man bygglov, då godkänns byggnadens utformning i förhållande till tomten. Tomten har oftast begränsningar som beskrivs i detaljplanen (finns fler varianter på planer, inte alla områden är detaljplanerade). Begränsningen kan gälla yta, höjd osv.
Därefter gör man en bygganmälan, resultatet av den blir ett samrådsmöte. Där en tjänsteman går igenom vilka krav samhället ställer på just ditt bygge, det kan vara ex. att konstruktionen med hållfasthets beräkningar skall presenteras, att planlösningen uppfyller handikappsnormer osv. Vid samrådsmötet skall även en av dig föreslagen kvalitetsansvarig vara med (vid enkla byggen som en altan, eller en carport kan man godkännas själv, men egentligen måste det vara en byggnadsingenjör med speciell utbildn. som KA). Denne person är sedan ansvarig för att alla de krav som ställs vid samrådsmötet blir uppfyllda. Bygglovsmyndigheten utför i normalfallet inga ytterligare kontroller, din KA måste efter bygget intyga att kraven har uppfyllts.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
I normalfallet så tillåter inte arkitekten att du använder en ritning mer än till det hus den är beställd för. Arkitekten behåller upphovsrätten till ritningen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Om det inte är några problem med upphovsrätten så borde det inte vara några problem.reka skrev:
Skicka in den i bygglovsansökan och bygg efter den.
Är det en snålt tilltagen kosntruktion och du tex ändrar snözon så kan du behöva dimensionera upp tex takstolar, men det kommer bli ett byggsamråd där du kan ta upp sådana saker.
Är det ett självbygge och huset är avsett för fritidsbruk så kan du själv ansöka om att bli KA, annars kan du hyra in en och då kan du ju ta upp detta med denne också...
/K
Ok, då får jag tacka för alla informativa svar 
Upphovsrätt hoppas och tror jag det inte ska bli ngra problem (arkitekten är kompis till kusinens granne).
Och snözon etc bör också gå vägen, hade tänkt mig en tomt c:a 6 km från hans stuga.
Upphovsrätt hoppas och tror jag det inte ska bli ngra problem (arkitekten är kompis till kusinens granne).
Och snözon etc bör också gå vägen, hade tänkt mig en tomt c:a 6 km från hans stuga.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Klicka här för att svara