3 476 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kontrollströmställare
Hej!
Har en brytare idag som slår på en lampa i mitt uterum, 1-polig brytare, bara två sladdar där in i dagens brytrare. Såg att det finns kontrollströmställare med signallampa som lyser när strömställaren är "till". Det vore praktiskt så jag ser innefrån ifall lampan lyser där ute. Men denna var 2-polig. Kommer det att fungera att koppla så jag får både lyse ute och signal inne då om jag köper hem en sådan?
Har en brytare idag som slår på en lampa i mitt uterum, 1-polig brytare, bara två sladdar där in i dagens brytrare. Såg att det finns kontrollströmställare med signallampa som lyser när strömställaren är "till". Det vore praktiskt så jag ser innefrån ifall lampan lyser där ute. Men denna var 2-polig. Kommer det att fungera att koppla så jag får både lyse ute och signal inne då om jag köper hem en sådan?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej, den brytaren kräver nolla för att kontrollampan ska kunna lysa, du behöver inte bryta nollan till lampan ute.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är lika säkert som att spela roulett.
Protte
Protte
Det skulle väl fungera att använda någon sorts glimlampa parallellt över strömbrytaren. Men då kanske lampan där ute glimmar lite också..
Min tanka är som i trapphus med trappautomater och glimlampor.....
Min tanka är som i trapphus med trappautomater och glimlampor.....
Klicka här för att svara