Belysning
MoggeW: Tack för svar! Precis nånting i den stilen var det jag var ute efter. Dock för halogen, men man får väl tänka om hur man ska ha det, kan ju vara effektfullt och kunna dimmra ner ljuset också.
BigGitt: Om du verkligen menar ej nykter, låt elen vara ifred onykter. Jag gissar att du saknar JFB /gammal central. Saknar du den, kan det hela sluta illa.
Elinfo: Dagens sämsta svar från HideAlite.... jag fråga om dom inte har några varmvita GU10 reflektorlampor, då jag fick svar att deras varmvita är 3000-3200K, att ens kalla detta varmvit är skratt retande. Varför skaffar ni er inte 2700K som Philips ? svar: du får nog anpassa dig till det kallvita då det är det som vi kommer satsa på... tack gode gud att Desinglight snart har hemma sina
Rrrrr: Finns speciella "förgreningsdosor" som du ansluter till sekundärsidan på trafon, där du sen kan plugga in de kontakter som sitter på sladdarna från spottarna. För dessa trafos är maxlängden 2m kabel från trafo till spotten längst bort.
Johan Gunverth: [citat] Stämmer det. Det var väl någon gång på 70-talet man slutade med "°" framför "K". Det är lätt att glömma och det förändrar uttydelsen rejält. ;) För övrigt tycker jag inte att kallvit utomhusbelysning tillsammans med varmvit inomhusbelysning har något med god stil att göra. Däremot i hög grad personlig smak. Det ser för jävligt ut helt enkelt. Som om man gjort en
ioannis: Hej, någon som har tips på utanpåliggande armaturer för badrum? IP44, 12 volt i ledningarna (trafon placerad ovanför på vinden). De ska sitta på snedtak och bör antingen vara vinklingsbara eller vägglampor som lyser längs väggen. mvh/Ioannis
ioannis: Hej, någon som har tips spottar eller vägglampor som drivs med 12 volt, har separat transformator och klarar IP44? Kanske tips om hur man kan göra om en spot som är avsedd för inbyggnad till en utanpåliggande men då måste den gå att vinkla 45 grader? Det ska va max 20W halogen i badrum så jag tror att om man gör om en inbyggnads till en utanpåliggande så behövs det kanske ca 20mm
Toppit: Finns massor av bra LED downlight, välj bara de som är vit varm, d.v.s. under 3 200 K. Varför skulle man behöva fler LED downlight än "vanliga" downlight, ser inte att det skulle vara någon annan skillnad än att LED drar mindre ström. Tänk bara på att om du vill dimmra, SKALL du använda dimmers som är anpassad för LED. Köp allt från samma leverantör, men se upp, finns mycket
hempularen: Det beror ju oerhört mycket på vad det är för spottar. Hur mycket de lyser. Och tänk på att välja spottar med relativt stor spridning, för det är ju inte en punktbelysning man vill ha.
Tuxie: Just det, och den bör fästas på en aluminiumlist utan tjock (och isolerande) dubbelhäftande tejp emellan om den ska få någon livslängd att tala om. Iallafall den som är jättestark, 300+ lumen/meter. Den svagare (och vanligare) på runt 100 lumen/meter eller mindre klarar sig antagligen utan men kan bli för ljussvag.
fredrik95: Hide-A-Lite's 4200 är jäkligt snygga tycker jag personligen. Köpte mina via El-butik för dryga 100 spänn stycket. edit: Sorry, såg att du sökte 230V, tror 4200 bara stödjer 12V. Fast jag kan varmt rekommendera deras HEX-trafo så har du 20meters ledningslängder.
Elinfo: Ett tips, jag har handlat lite LED produkter från www.eldirekt.se dom har utförsäljning till oslagbara priser.. d^_^b
Frodda: Det är inte bokat än, men är nere på 2-3 ljuskällor Återkommer när allt är klart !
Berka81: tackar för länkarna, stenen jag lagt är just från St:Eriks den som heter rustik duo. Håller på att kolla med återförsäljarna vad man får betala för ca 30 stenar med inkluderad belysning. Ingen annan som har bra tips på längre slingor med markspotlights som man installerar själv i stenen (borrar). återigen tack på förhand!
Glufsglufs: På mina föräldrars hus (byggt -56) så är det bara en gjutgärnspinne med lampsockel och glasglob
b2b2: Kolla på armaturer med lågenergilampor som är dimbara.(swith dim) belid har en del som går att få med detta.
KungAnka: Rusta har lysrörsarmaturer som är helt OK. Mycket platta och intetsägande, dom försvinner lätt in i bakgrunden. Kostar nästan ingenting och tänder fort. Håller med om att de vanliga på Bauhaus, Jula osv är fula, spoltäta, javisst, men det är knappast nåt man behöver i sin bostad. Edit: Var in på Rustas hemsida nyss, dom verkar ha övergått till samma skitfula IP65-lampor som alla
Glufsglufs: Dom spotar som är gjorda för dosor är just gjorda för dosor, alla andra är det inte helt enkelt.
Glufsglufs: Till strömbrytare (i alla fall ELKO) så finns det ramar som är bredare än orginalet och dom täcker ett 80:s hål. Däremot kan det bli lite jobbigare att få till med uttaget men montera så det täcker sidor och ovankant så mycket som möjligt och sen lägge i latex i underkant så syns det inte om man inte vet om det.
Skerno: Hej Tack för alla tips och länkar. Min oändligt långa lampjakt har äntligen resulterat i en Luceplan Titania. Jag tror att det kommer att bli riktigt bra. http://www.luceplan.com/Prodotti/1/2/t/85/Suspension
yinyang: Spottarna är monterade! Det visade sig att takstolarna fick bestämma, så det blev till slut 4 spottar - och det blev riktigt bra faktiskt! Asymmetrin var bra på så vis att det alltid finns minst en lampa som lyser in i varje fack, utan att man skuggar sig själv.
altanbyggaren: Kolla Karlskrona lampfabriks lampor - svensktillverkade klassiker - dom är utan tvekan av bättre kvalitet än dom italienska varianterna som man köper hos ex. gysinge, tycker i alla fall jag...
el_richard: Tycker dock denna armatur ser ut dom en standard downlights, ta med en befintlig och jämför på någon lampgrossist. eller likn.