J
Hej!
Håller på med ett bastuprojekt, funderar just bla på belysning. En LED-lösning verkar vara en bra kompromiss vad gäller utseende, funktion och pris.
Som en del i andra (stängda) trådar har jag tittat på

http://www.saunasweden.se/kategorier/Belysning_59

Om jag fattat det här mer IP-klasser, zoner i bastu och badrum rätt så uppfyller dioder och kablage kraven i bastun, återstår dimmern (12v). Den skall enligt uppgift placeras i torrt utrymme, innebär alltså inte i badrummet?!

Eftersom jag bara har en dörr in till bastun - och den går via badrummet, verkar det hyfsat opraktiskt att ha dimmern i ett tredje rum... :p

Undrar därför: gäller IP-klassning även lågvoltssysyem?
Om ja: någon som har koll på en IP-klassad dimmer för 12v LED?

Har du erfarenhet, positiv eller negativ av produkten är det också av intresse.
 
Bastu är ett bra exempel på ställen där LED faktiskt INTE passar så bra. LED vill ha så låg omgivningstemperatur som möjligt för att lysa bra och hålla länge.
 
Glufsglufs: Ja, så där såg zonerna ut. Detta gäller idag;
http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php

Jag tänker direkt på dosdimmer. Håller med Rrrrr om att det blir mer ekonomiskt med en armaturtyp med utbytbara lampor som inte kostar skjortan.
 
Redigerat:
Apprentice skrev:
Glufsglufs: Ja, så där såg zonerna ut. Detta gäller idag;
[länk]

Jag tänker direkt på dosdimmer. Håller med Rrrrr om att det blir mer ekonomiskt med en armaturtyp med utbytbara lampor som inte kostar skjortan.
Jo, förutom nya klassningen för 225 över golv så är det ju detsamma gällande zon 0,1 och resten och TS skulle ju sätta brytare så avstånden är ju detsamm efter väggen i alla fall.
 
Jag har aldrig gjort ett riktigt badrum för en privatperson och har inte direkt haft någon bra koll på zonerna (tills nu när jag kollat lite på de bägge länkarna). Men en fråga dyker upp.

Zon 0 gäller det i badkar och i dusch hela duschområdet där man står upp till 225 cm där det sedan är oklassat område, d.v.s. torrt?

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.