Börjar med att be om ursäkt då frågorna helt säkert har varit uppe tidigare men jag är fortfarande är osäker efter att ha skummat forumet.

Har tänkt att sätta in downlights i hallen och förutsättningarna är följande: Innertak i gips och sedan 15 cm luftspalt upp till spånskiva. Ingen isolering. Har tänkt mig spottar på 35W. Det jag funderar över är:

Behöver jag pottor då det ej är isolering?
12 eller 230V, när ska man välja vad?
Gärna förslag på vinklingsbara downlights som klarar djupet på 15cm och som är enkla att hitta i butik, typ bauhaus.

ski3r skrev:
Börjar med att be om ursäkt då frågorna helt säkert har varit uppe tidigare men jag är fortfarande är osäker efter att ha skummat forumet.

Har tänkt att sätta in downlights i hallen och förutsättningarna är följande: Innertak i gips och sedan 15 cm luftspalt upp till spånskiva. Ingen isolering. Har tänkt mig spottar på 35W. Det jag funderar över är:

Behöver jag pottor då det ej är isolering?

Beror på vad tillverkarens anvisningar säger om avstånd till brännbart föremål.

12 eller 230V, när ska man välja vad?

Upp till dig själv men 12V bygger inte lika mycket i höjd som 230V (generellt) samt att du spar en del energi på 12V men du har då genom att använda trafo ett extra ställe där ev fel kan uppkomma och du måste alltid hålla reda på att det är 12V där så du inte kopplar på något annat osv, ja, du kan tänka dig själv lite.

Gärna förslag på vinklingsbara downlights som klarar djupet på 15cm och som är enkla att hitta i butik, typ bauhaus.

Då 230V generellt bygger mer än 12V så är det vanligaste att dom inte kräver mer än 10cm i höjd men som sagt, kolla också minsta avstånd till brännbart föremål. Bauhaus och liknande har div olika modeller så det enklaste är att du tittar och känner själv. Som elektriker undviker jag allt som oftast produkter från dessa ställen men där jag köper ifrån är ju då inte lätt för dig att köpa och skulle det gå så blir det ju inte lika billigt som om en elektriker köper.
Lycka till!

Redigerat:
Det som elektriker köper finns på nätbutiker, lampbutiker och diverse elkedjan butiker.

ski3r skrev:
Tack för svar! Då blev man lite klokare =)
Lutar åt dessa: [länk]
Antar att jag inte behöver några pottor då?
Det där är bra grejer, jag använder mig av det fabrikatet jag med och jag kan med nästan 100% säkerhet säga att du inte behöver pottor till dom om du har hela 15cm till taket.

Glöm inte att köpa trafo som klarar watten på alla lampor.

En kanske dum fråga men är man dömd att byta hela taket eller finns det reparationsskivor för tak?

ski3r skrev:
En kanske dum fråga men är man dömd att byta hela taket eller finns det reparationsskivor för tak?
Hur menar du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.