tänkte tipsa om Lampinfo
Där kan man läsa lite mer om utbyteslampor. En del matnyttigt finns det att finna

till stor del bra men den första infon verkar inte ge så väldigt mycket + för glödlampsalternativen. Jag har ett antal 3W lågenergilampor som lyser upp väldigt bra och har hållt länge och ändå bara kostat 25 kr/styck. Jag tycker att de motsvarar minst 15W glödlampa men troligen är detta bara psykologiskt.

Just med lågenergilampor så brukar billiga innehålla mer kvicksilver. Sen är just 3W lågenergi lite dyrare för att de ska motsvara just 15W. Om de lyser mer än 15W som många gör så brukar de inte sälja så mycket.

jacro. jag förstår inte riktigt. Jag visste inte att de billigare innhöll mer kvicksilver. Det är ju inte bra men jag har aldrig sett detta tidigare. 3W lågenergi för 25 kr tycker jag är billigt. skulle de hålla 10 000 timmar så sparar man ca 170 kr på 25 kr investering och slipper dessutom byta glödlampa ett antal gånger.

3W räcker långt som mysbelysning. Jag har normalt ca 3+3+3+5w tänt i huset en normal kväll. Vid läsning eller städning ökr jag på med ca 10 W. Så mycket som 60W tror jag aldrig jag har tänt samtidigt= en gammal vanlig glödlampa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.