Belysning
Patrik_Hed: Fördelar med vriddimmer: - Man kan enkelt och snabbt ställa den ljusnivå man vill ha. Lättförståligt för t.ex. äldre människor. - Man kan enkelt montera i en utan utanpåliggande ram och ersätta en utanpåliggande strömställare. - Strömställare och dimmer i samma produkt. - Vill man dimra både lamputtag och LED-belysning som drivs utav drivdon med inbyggd dimmer så behöver man
Sarg: [citat] Nä det är bara de två brytarna på bilden som jag känner till.
nyvillaägare: Ja man vill inte att kompisen ska hamna i en ofärdig rullande renovering som aldrig blir klar. Eller kostar för mycket pengar att få klar. Om han skulle titta på småorter runtom i Sverige skulle han inte kunna få ett helt nytt hus då för kring miljonen. Han vill inte låna några pengar och lägenhet är uteslutet.
El Tobbe: Du ska inte koppla in något annat än wmr-252 i brytarna. Det är bara en puls som löper igenom pucken. Lägger du fas på någon av de 2 trådarna eldar du upp Nexa prylarna. Sätt en wago på svart och de andra färgerna till varsin nexa puck. Sen åker du och köper 2 st dubbeltrapp och kopplar in pulstrådarna i dom. Då kan du köra med alla 4 tändningarna via wmr-252
Alko: Tackar, kollar upp den kabeln, skarvar i dosa vid vedupplaget under grillen, och drar kabeln till armaturen i inmurat rör, blir bra.
HenksTillman: [citat] Sant men om de är i någon metall borde de nästan hjälpa till att kyla lampan :D
Bo.Siltberg: Schneiderdimmern ska klara 630 VA och då glödlampor är en relativt snäll last ska man inte behöva ha någon marginal där, så vi får nog hänföra detta till dålig kvalite på dimmern. För byte till LED i befintlig armatur, surfa in till de stora tillverkarna av dimmers och 230 V LED-lampor och leta efter tabeller som visar vilka modeller av dimmer och lampa som fungerar ihop. Bl.a
wicol: Det är till diskbänksbelysning så det behöver vara riktigt små/grunda spottar om det ska funka. Men Designlight ser faktiskt ut att ha något alternativ för det, så tack för tipset.
Spoz: Jag har satt upp en Osram submarine med integrerade LED:ar. Funkar fint om man kan stå ut med kallvitt ljus. Rörigt på Amazon. Man väljer "integrierte LED". 150cm, 48W, 4000 lumen, strax under 500kr inkl. frakt. Tror att dom negativa recensionerna är för andra varianter av lampan. https://www.amazon.de/gp/product/B0728DGC52/ Clas Ohlsons variant kanske kan funka annars. 117cm, 40W, 4000
BirgitS: Bra mycket bättre :) Känns lite onödigt med så mycket spottar till höger om köksön, där borta behöver man ju inte samma arbetsbelysning och kan ju bli lite konstig effekt och skuggbildning om någon gäst sitter där och får en spot rakt ovanför huvudet. Blir det en fläkt med egen fläktbelysning? Om inte behövs det en komplettering i det hörnet.
Leif i Skåne: [citat] Ja det funkar, du får 7 Volt över motståndet, men du eldar bort 2,45 Watt i värme/motstånd och kräver var sin driver. Varför inte sätta en gardrobslampa från IKEA med en LED lampa i ? Och sätt spottarna på ett annat trevligt ställe.
etompau: För lampan har det ingen betydelsen, men korrekt är blå till N och brun till L. Din iakttagelse omkring de dubbla hålen är korrekt.
Leif i Skåne: [citat] Är det två separata belysningar? Jag har en kristallkrona som styrs av en ”dum” dimmer,( on/off/håll inne för att dimma.) samt en PLEJD som sköter LED-listen som belyser en limträbalk utan att man ser listen. Den går på astrouret och jag har inte rört den på över ett år! Vill jag ändra så gör jag det från mobilen/paddan eller en återfjädrande knapp innanför
Müssli: Till gul plugg ska du använda 5,5 mm borr. Det blir nog tajt att dra för hand, ta hjälp av en mejsel eller liknande som du trär igenom kroken. (Jag brukar sätta en till krok i skruvdragaren, sen är det bara att kroka i och köra.)
Bo.Siltberg: En 12 V LED innehåller ett drivdon, om än väldigt litet kanske endast i form av ett motstånd. Självklart påverkar det verkningsgraden då en del effekt bränns upp av motståndet utan att bli ljus. En LED drivs i grunden av en konstant DC-ström och man vill ha ett (1) drivdon för omvandling från 230 V AC, inte flera i serie. Det finns som sagt även fördelar (men även några nackdelar)
FieroGT: Vad tror ni om att sätta LED i tak som lutar 45 grader. Räcker det med armaturer som går att tilta 25 grader?
megaman87: [citat] har köpt mina från kinasidor brukar kosta mellan 150-250kr styck. märket på den är Arilux.
tommib: Är du osäker kan du lämna in lampan på en fackbutik för att få den ombyggd. Det är eventuellt inte alls svårt att bygga om lampan till dubbelisolerat utförande men för att veta det måste man se mer av lampan. Kan du lägga upp fler bilder? Det kanske inte är så svårt.
Peter2400: Vi har en sådan här slinga runt vår pool, väldigt trevligt ljus, levereras färdig i beställd längd med stickpropp, dimbar också. https://www.ljustema.se/230v-led-slinga/691-ledstripes-230v-25wm.html#/30-valj_farg-extra_varmvit
KarlXII: Riktigt, riktigt fnt! :)
Stefflo: Den som uppfinner "the magic hole disappear" kommer bli enormt rik när alla ska ta bort sina spotlights i taken utan att behöva byta innertak. Bygger jag nytt skulle jag aldrig använda spotlights.
kahnilainen: Jag har nyss installerat från lightson som jag köpt från krauta. Ville inte lägga någon förmögenhet men heller inte köpa från jula för en säck pantburkar. Är verkligen ingen expert men de känns rejäla och går bygga ut med flera olika lampor. Någon annan som testat lightson kanske?
KnockOnWood: Så här kan man också göra. Men det kanske verkar lite 1800-tal :) [bild]
Uffe A: Du behöver en universal dosdimmer och en impulsfjäder till soppan Med all sannolikhet även nolla ner till dosan Och sist men inte minst, en elektriker som kopplar in den
Vulcan61: Men dra FK kabel från traffon ca 3 meter. Sen sätter man en apparatdosa i centrum av ett av hålen där alla slangar går in. sen leder ner alla kablar i 20mm hålet och koppla samma sen upp med allt i hålet. Måste funkar bra också!? Då behöver man inget hål i väggen heller som jag tänkte först med täcklock.
FredrikR: [citat] Det blir belysning i badrumsskåpet.(y) Körde på 2 rader, 3 i långraden och 2 i korta, en över dusch och en över dörr. Borde inte bli för lite iaf. Och dimmer ska dit.
Peter2400: [citat] Det går högst troligen att fixa fram en nolla, men om du inte vet hur man gör eller vill betala någon som gör det, så är det bara att lämna tillbaka den.