3 715 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Alla lysrör slocknade samtidigt
Hej.
Har tre lysrör i ett förråd. Alltså tre separate lampor som vardera har två lysrör i sig. Helt plötsligt slutade alla tre att fungera. Proppen har inte gått.
Vad kan felet vara? Är de seriekopplade? Vad Ska jag börja leta efter? Aldrig varit med om att alla har slutat fungera samtidigt.
Har tre lysrör i ett förråd. Alltså tre separate lampor som vardera har två lysrör i sig. Helt plötsligt slutade alla tre att fungera. Proppen har inte gått.
Vad kan felet vara? Är de seriekopplade? Vad Ska jag börja leta efter? Aldrig varit med om att alla har slutat fungera samtidigt.
En tråd har släppt på den gemensamma delen.
Nej inte elektriskt. Däremot är det möjligt/troligt att de "fysiskt" är seriekopplade så att "lampa ett" matas från brytaren, "lampa två" från "lampa ett" och "lampa tre" från "lampa två".E etompau skrev:
Är det så finns i så fall felet rimligen före eller i "lampa ett", vilket eventuellt kan underlätta felsökningen. Är det utanpåliggande kabel borde det vara enkelt att förstå hur det är kopplat. Jag skulle nog börja med att mäta att det finns spänning fram till strömbrytaren.
Om alla tre slocknade samtidigt är det ingen chans att det hjälper med rörbyte.Johan1975z skrev:
De är inte seriekopplade på det sättet att strömmen går genom det första lysröret.
Du måste mäta om du har spänning vid strömbrytaren.
Har du gamla diazeder (porslinsproppar). Hur vet du i så fall att ingen propp gått? Ofta stannar "pluppen" kvar så det är inte säkert att det syns om "proppen gått". Vet du vilken säkring som är aktuell kan du prova att byta den även om den ser hel ut. Bäst är som sagt att mäta.Johan1975z skrev:
Gissar som någon annan skrev att strömbrytaren är en trolig felkälla om nu säkringen verkligen är hel.
Klicka här för att svara