2 669 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Fråga om inkoppling av trådlös dimmer
Jag tänkte på fenomenet där man bryter spänningen till ett uttag etc men lyckas kortsluta N och jord och jordfelsbrytaren löser ut. Kan vara lurigt då man inte tror att detta skulle kunna ske.L Leif i Skåne skrev:
Det är helt rätt.E etompau skrev:
Men ännu klurigare är det i miljonprojektet särskilt innan uttrycket myntades på 60-talet. I TS lägenhet är dosorna i gjutjärn och då kan det räcka med att nolla rör vid dosan.
Omvänt med en modern installation, jag skulle dema fenomenet för lägenhetsägaren och inget hände vid sammankoppling av nolla o jord!
För några sekunder blev man helt ställd ”va nu” sen gick jag och tände en byggstrålkastare på 500 W och då fungerade JFB .
När det var obelastat fick jag ingen felström på 30 mA trots jordfel.
Klicka här för att svara
