E etompau skrev:
Du får samma fenomen i ett nytt hus.
Nja.
Moderna hus har dosor i plast.
Men hus / lägenheter från 1952 har ofta dosor i gjutjärn eller bläckplåt isolerat med tjärpapper, rören är pansarrör ingjuta i betongen och därmed till viss del jordade.

L Leif i Skåne skrev:
Nja.
Moderna hus har dosor i plast.
Men hus / lägenheter från 1952 har ofta dosor i gjutjärn eller bläckplåt isolerat med tjärpapper, rören är pansarrör ingjuta i betongen och därmed till viss del jordade.
Jag tänkte på fenomenet där man bryter spänningen till ett uttag etc men lyckas kortsluta N och jord och jordfelsbrytaren löser ut. Kan vara lurigt då man inte tror att detta skulle kunna ske.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag tänkte på fenomenet där man bryter spänningen till ett uttag etc men lyckas kortsluta N och jord och jordfelsbrytaren löser ut. Kan vara lurigt då man inte tror att detta skulle kunna ske.
Det är helt rätt.
Men ännu klurigare är det i miljonprojektet särskilt innan uttrycket myntades på 60-talet. I TS lägenhet är dosorna i gjutjärn och då kan det räcka med att nolla rör vid dosan.
Omvänt med en modern installation, jag skulle dema fenomenet för lägenhetsägaren och inget hände vid sammankoppling av nolla o jord!
För några sekunder blev man helt ställd ”va nu” sen gick jag och tände en byggstrålkastare på 500 W och då fungerade JFB .
När det var obelastat fick jag ingen felström på 30 mA trots jordfel.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.