....har haft elektriker hemma?!...som lämnade takuttaget så här....lådan är kopplad till en fjärrkontroll för att kunna tända,Hur??ska jag koppla in en vanlig taklampa i detta???snälla hjäääälp!!//

• Oordnat takuttag med oskyddade kablar och kopplingsbox som hänger från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det beror på hur anslutningen till din taklampa ser ut. I en del fall ska man ansluta just två eller tre sådana ledare direkt in i taklampan medan taklampan har en kontakt i andra fall. Hur ser det ut i ditt fall?

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det beror på hur anslutningen till din taklampa ser ut. I en del fall ska man ansluta just två eller tre sådana ledare direkt in i taklampan medan taklampan har en kontakt i andra fall. Hur ser det ut i ditt fall?
Jag har ännu inte köpt någon.....men hur ska man koppla om det inte är någon kontakt??hur vet man vilken som ska gå vart?

Eller om det nu skulle vara kontakt på kampan hag köper??

BirgitS
För säkerhets skull ska man mäta vilken ledare som är vad och då ta de två ledare som är fas och nolla (och ev. skyddsjord) samt stoppa in dem i klämmorna i taklampan. Om det är en sladd med kontakt på lampan behöver du köpa ett lamputtag för tak för rätt antal ledare, typ https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/lamputtag som du kan stoppa in kontakten i.

Men egentligen tycker jag att elektrikern borde ha satt dit ett sånt lamputtag och inte lämnat det så där. Vad beställde du av elektrikern egentligen?

Får en elektriker över huvud taget lämna ett uttag för en takarmatur så där?
Finns det någon väggströmbrytare före, eller varifrån tas elen?

Det är inget uttag. Det är en öppen rörände. Elektrikern skulle kunnat montera ett utanpåliggande uttag på röränden. Men jag tror inte att det skulle uppskattas av så många.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Det sitter en Nexa WMR-252 i serie med fasledaren. Din lampa ska anslutas till kopplingsklämmorna.
De vita styrledarna från från enheten ser ut att hänga fritt. De får ej kopplas til nätspänningen.

Hur är det med skyddsjord, finns det?

E etompau skrev:
Det sitter en Nexa WMR-252 i serie med fasledaren.
Det är alltså du som har varit på platsen och kopplat?

• Haha
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.