BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 250 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 250 inlägg
Välkommen till forumet!
Det beror på hur anslutningen till din taklampa ser ut. I en del fall ska man ansluta just två eller tre sådana ledare direkt in i taklampan medan taklampan har en kontakt i andra fall. Hur ser det ut i ditt fall?
Det beror på hur anslutningen till din taklampa ser ut. I en del fall ska man ansluta just två eller tre sådana ledare direkt in i taklampan medan taklampan har en kontakt i andra fall. Hur ser det ut i ditt fall?
Jag har ännu inte köpt någon.....men hur ska man koppla om det inte är någon kontakt??hur vet man vilken som ska gå vart?BirgitS skrev:
Eller om det nu skulle vara kontakt på kampan hag köper??
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 250 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 250 inlägg
För säkerhets skull ska man mäta vilken ledare som är vad och då ta de två ledare som är fas och nolla (och ev. skyddsjord) samt stoppa in dem i klämmorna i taklampan. Om det är en sladd med kontakt på lampan behöver du köpa ett lamputtag för tak för rätt antal ledare, typ https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/lamputtag som du kan stoppa in kontakten i.
Men egentligen tycker jag att elektrikern borde ha satt dit ett sånt lamputtag och inte lämnat det så där. Vad beställde du av elektrikern egentligen?
Men egentligen tycker jag att elektrikern borde ha satt dit ett sånt lamputtag och inte lämnat det så där. Vad beställde du av elektrikern egentligen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får en elektriker över huvud taget lämna ett uttag för en takarmatur så där?
Finns det någon väggströmbrytare före, eller varifrån tas elen?
Finns det någon väggströmbrytare före, eller varifrån tas elen?
Det är inget uttag. Det är en öppen rörände. Elektrikern skulle kunnat montera ett utanpåliggande uttag på röränden. Men jag tror inte att det skulle uppskattas av så många.
Klicka här för att svara