Belysning
etompau: Som exempel använder (användes?) 400 Hz i flygplan för att få ner vikten på transformatorer,
leby: Om du nu tittar wifi grejer så gillar jag shelly väldigt billiga och integrerade med Google home. De finns även en grattis app att styra dem med så du behöver inte använda något annat om du inte vill. Det går dessutom enkelt att flasha firmware till vad man nu gillar, verkar som flera flashar med tasmota även om jag inte ser varför då det redan finns inbyggt stöd för MQTT om man vill
Tosse: Ja, det är alltid (?) ett litet kopplinsschema bak på brytaren. Matande fas heter ofta L. Sen brukar det vara pil ut för tändtråd.
Ninni_1969: [citat] Ja, det skulle ju kunna vara ett alternativ. Tack!(y)
Robert-san01: Ja, Design light jubileum. Några är varmvit och några kallvit. Skulle jag välja idag skulle jag gå på den kallare på alla.
jesper33: Lite fel tanke, du ska ha kontaktor, ja in på A1 och A2 på kontaktorn i stället för till lampan sen att gå med noll via brytaren kan vara bra. Det blir som en arbetsbrytare för kontaktorn om du behöver byta den, annars blir det att bryta säkringen
Larssonanton: Du kan ha en helt vanlig trappbrytare med fas in på L och tändtråd ut till "push L". Sedan behöver du en impulsfjäder för att göra brytaren återfjädrande. Ser lite konstigt ut att du har rkub (svart och röd) på 1-10v ingången och blå och brun fk på + - matningen ut till spottarna.. Men det kanske är gjort så Varför vill du byta ut vriddimmern emot en vanlig brytare??
Julle71: Undrar om någon har Nordlux Front 26 eller 36 cm som utebelysning och vad den ger för sken (varmt/kallt) och om den ger lite spridning åt sidorna?
lopec: [citat] Kanske blir till att kolla efter ett sådant då. Allt är för övrigt ojordat :/
alm82: Det går att behålla en gammal trappkoppling och bara sätta fjädrar i brytarna. ev kan man få skifta mellantrådarna på en av brytarna för att impulsstyrningen ska vara låg i viloläge.
Kenjo75: Om du provar säga Ok google sync my devices så syncar den devices efter detta brukar dom bli tillgängliga i google home. Kan va värt å prova funkade för mig. Kan dock ta ett tag innan det dyker upp av någon annledning även efter du syncat
Giddelito: Vad bra. Annars har jag satt ihop ett schema här. Eftersom det är svårt att få plats med två eller fler kablar i samma hål så har jag använt mig av skarvar utanför för dessa.
Mickedahl: Du kan skära ut en gipsskiva och hålsåga för spottarna. Sedan limmar du dit den, och spacklar + målar sedan igen. Kabeldragningen är en annan sak och beroende på vart du har strömkällan
tttomten: Köpte en osram sist, funkar att dimma. Belastar 6 eller 7w. Har lite olika men mina dimmers går från 4 eller 6 w så inom marginalen på flera.
etompau: Allt är möjligt, det hänger bara på hur mycket tid du vill lägga på detta. Kablarna ska in i väggen, fräsa ut spår för slang kanske, dosa monteras i vägg.
platon1980: [citat] Läste du inte? "Köpte liknande bänkbelysning till tvättstugan nu (på Jula)" Finns naturligtvis i andra butiker också..
Palmis: Under antagandet att du ska ha en spegel över handfatet: allt utom A. Du vill inte bara ha belysning bakifrån om du vill använda spegeln.
Lärospånet: [citat] Du samlar? Jag samlar (i liten skala).
Thomas': Lux... man lär sig något nytt varje dag. Tack för alla svar, mycket uppskattat!
Johan Gunverth: Hittade en utförsäljning på kompletta sockeln (E7500015) för 69:- och högg dem. Problemet löst.
etompau: Uppenbart fungerade det för TS.
Bo.Siltberg: [citat] Du behöver ta reda på vad ditt drivdon är av för typ och hur det kan dimmas, det är avgörande för om du ska välja Plejd DIM-01 eller CTR-01.
Johan456: [citat] I Sverige för bara säljas och installeras uttag, inkl. Lamputtag som är godkända. Dvs finns med i av ESV åberopad standard. Ojordade lampproppar och uttag av den äldre typen kommer fortsätta säljas, dock inte jordade. Denna info kommer direkt från SEK, även om ESV uttalat sig på liknande vis.
HasseTeknik: Enklast är väl att koppla förbi dimmern, så har man ju isolerat problemet, speciellt om du provat med ett fungerande drivdon.
etompau: Jag har ej sett någon vettig solcellslampa som ger bra med ljus även under höst och vinter. De jag har stött på ger mager med ljus och styrs via rörelsedetektor för att begränsa brinntiden.
Tx410: Förmodligen är väl problemet löst vid detta laget men bumpar tråden ändå. Det finns ramar för vanliga 60x60 paneler för att montera dessa infällda i exempelvis gipstak. Finns även ram där panelen monteras förhöjt och på så sätt skapar känslan av en ljusbrunn. Skicka PM vid intresse
tomasjo: [citat] Jag förstår, då återkommer jag om jag hittar någon jag kan rekommendera. Tack för svar!
Johan456: [citat] Det handlar ju mycket om tycke och smak. Men sätt armaturerna bredvid varandra så ser du skillnaden. Sen kanske vi har olika kunskap om ljus.