H
hempularen: Attan också, jag har ofta föreslagit just att bryta all ström en stund i de här trådarna om ”trasiga” dimmers eller transformatorer. Men fick för mig att det redan var gjort här. Det är ett överbelastningsskador som finns i dimmers och elektroniska trafos som behöver återställas på det viset.
8 svar · 4,1k läst
·
J
Jönas: Jag har en Ikea badrumsplafond med e27 i garaget, glaskupa opaliserad. Funkar toppen nu efter fyra år. Vet ej om den finns kvar men det är kvalite till rimlig pris tycket jag
3 svar · 1,4k läst
T
tobbbias: Tänk om du dragit den där extra kabeln från början istället för att försöka hemmapula så hade du besparat dig själv en hel dag :) Hur som, du säger att det får plats 4 kablar i ditt rör. Idag borde det gå två kablar i det röret (tändkabel och nolla). Då borde du kunna få dit en fas också.. ?
15 svar · 6,1k läst
·
putte22
putte22: Jag kör med Nexas egna kronbrytare/sändare. Dom passar i elko och schneider Exxact ramar du får med olika vita knappar till sändaren så det passar färgmässigt. Sen som mottagare har jag en nexa puck till spottar som dimmras. Ser snyggt o stilrent ut med en tvåfacksram.
4 svar · 2,3k läst
Matteandersen
Matteandersen: [citat] Aah! Tänkte mer att det skulle bli coola effekter eller vad man ska kalla det med släpljus, ljust på vissa ställen och skuggor på vissa, men kanske tänker fel haha. Det var ett bra tips. Det tar vi och prövar och ser vad han tycker bäst om. Om någon har fler tips så välkomnas det gärna! Eller om ni har några bilder på stenväggar upplysta med spottar. :D
2 svar · 2,3k läst
·
E
etompau: Ett tips: använd en LED-ficklampa för att testa ljusbilden alt. gör en testuppkoppling med en av de tilltänkta spottarna innan du börjar såga.
1 svar · 2,8k läst
·
A
A-Man_08: Det gick lätt att få ut dem. Hade en liten sugpropp hemma typ sådan man byter displayer med på iphones. Tänkte byta ut dom mot ledlampor, måste bara hitta några. [bild] [bild]
2 svar · 7,6k läst
·
H
Henke123: Stort tack för input! Känns mycket bra att få en secon opinion.
2 svar · 1,6k läst
·
J
jarker: Ok, ja, jag har ju lossat på alla inblandade tåtar och dragit åt ordentligt, konstigt att det bara visar sig efter såpass många år.
18 svar · 5,8k läst
A
Anderseh: Tack(y)
4 svar · 827 läst
·
A
4 svar · 827 läst
·
E
etompau: [citat] Nej. Dom har elektrisk kontakt där dom sitter (i var sitt hål under samma klämma).
13 svar · 2,3k läst
·
pdov
pdov: Etman har, jag har skrivit lite om det i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/dcl-lampkontakt-lamppropp-stickpropp.336518/#post-3223886
2 svar · 3,1k läst
C
cpalm: Det är inte enligt regelboken, men det är väl tyvärr inte ovanligt att det ser ut så där. Det är från början en "klass 0"-armatur som varken är jordad eller dubbelisolerad (inte tillåtet nuförtiden), sen har någon skruvat dit en jordad stickpropp, vilket är fel. Den skulle behöva en renovering av elen för att uppfylla aktuella säkerhetskrav.
2 svar · 2,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Monterade förra året hide-a-lite led lister infällt i överskåp i tvättstugan, det blev bra men var rätt dyrt. Detta blir ju samma sak men man från klistra fast ledtejpen i alu listen själv osv. Värt ett försök och eftersom det är i gagarget blir det inget bjäfsande med dolt mo tage etc fokus på funktion.
2 svar · 2,4k läst
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Tack snälla för ett utförligt svar :)
2 svar · 1,8k läst
J
Johan456: Håller med RoffeN. Sikta på 120cm och 60cm från väggar. Det är mkt ljud i en sådan armatur.
3 svar · 5,4k läst
·
H
Hjulbent: Ja du teori är en sak samt praktiken annan, beror på vem som gjort vad, men rätt tänk av dig, men som synes på schemat ska inte L-fas gå till fläkten utan till omkopplaren direkt
5 svar · 3,5k läst
·
T
tapaza: Har hittat dom här https://www.bauhaus.se/vagglampa-ecolite-libra-ii-antracit.html Funderar på 4st på framsidan, vad tror ni om ljudbilden, kan det finnas risk på att det "läcker in" mkt ljus in i fönstrerna?
5 svar · 3,1k läst
·
optimum
optimum: Jag har installerat med en ledslinga per trappsteg. Alla är tända med timer och ingår i vanliga belysningen och lyser då det är dags att de ska vara tända. Ingen stegvis tändning utan alla lyser samtidigt. Jag har satt en dimmer för att de blev väl starka.
2 svar · 7,0k läst
J
Johan456: Armaturen du länkar ger 320 lumen. Armaturen är dessutom från malmbergs, vilket motsvarar det nedre spannet rent kvalitetsmässigt. Föreslagen armatur från SG ger 1060 lumen (dubbel). Det är en väsentlig skillnad. Lumen=ljusflöde och kan sägas vara den mängden ljus armaturen ger. Den utvändiga du länkar går såklart bra, klart sämre än SG kvalitets- och ljuskomfortmässigt men
4 svar · 13,6k läst
·
Rosengren00
Rosengren00: [citat] Okej tack för hjälpen ska testa en gång till i helgen
5 svar · 4,9k läst
·
S
Sobotson: [citat] Beror lite på lampans konstruktion också. Om det är en strålkastare som fokuserar ljuset och riktas mot garaget / täcker lite runt om behövs det inte lika mycket kraft som för en "vanlig lampa" som lyser runt om. Men 20m behöver kanske mer än 800 lumen. Skulle nog satsa på nån LED-strålkastare med anpassad vinkel så att den täcker precis det man vill belysa, med minst
2 svar · 6,6k läst
yonna
yonna: Det är snedtak i övervåningen - om detta kan indikera något. Kan jag förutsätta att det övervåningens golv stabiliseras av balkar var sextiondede cm? Och iså fall räknas var sextiondede mellan balkarna eller från balkarnas mitt? Jag vill ogärna få, om än pyttesmå, hål i det obehandlade taket.
2 svar · 1,6k läst
·
Lill72
Lill72: Tack! Då ska vi nog få fart på favoritlampan igen.
14 svar · 2,4k läst
·
H
hempularen: I just det här fallet kan man nog utesluta problem med en säkring, den skulle inte återställas av upprepade tryck på knappen.
7 svar · 1,8k läst
·
E
etompau: Ohmmät över strömbrytarens anslutningar.
39 svar · 16,6k läst
·
H
hempularen: Det beror ju lite på hur du tänker dig det. Om det är OK med synlig kabel från taklampan, så är det relativt enkelt att fixa en lampa till. Ett uttag kan vara nästan lika enkelt, men det beror på. Dels måste det som sagts skyddas av en jordfelsbrytare (uttag var totalförbjudna i badrum innan jordfelsbrytaren "uppfanns"). Dels finns en del placeringsregler. Lite förenklat, gäller att
2 svar · 1,5k läst
N
Noseone: Ja lite lider den väl av det men hatten på armaturen och rasterna som sitter inne i armaturen sprider ljuset helt ok. En vanlig glasglob som "armatur" kan nog bli sämre. Tycker ändå det är bättre att köra med lösa ljuskällor. Föreningen prioriterar inte att byta alla armaturer samtidigt och då finns väl inte den armatur vi kanske skulle köpt å köpa om 4 år när vi skall byta de
84 svar · 46,8k läst
·
Cecilia G
Cecilia G: [citat] Tack! Problem solved!
5 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.