hej,
Kanske dum fråga? Men står inget i beskrivningen. Endast dimmer 1-10V samt Push- dimmer tas upp.
Har en Jolly 350mA rund trafo, dimbar. Vill koppla denna till några hide-a-light 12V LED spotlights UTAN att använda en dimmer. Dvs endast men vanlig enpolig brytare ”on/off)?
På trafo Finns utgångar +\- för ”1...10V” samt ”SEC”.
På trafo Finns ingångar för ”L”, ”N” samt ”Push L”.
Jag har tillgång till ”L”, ”N” samt ”T” (tändkabel vit) i dosan vid trafon.
—————-
Tester utförda:
1.
Kopplat T till ingång L på trafo.
Samt N till ingång N på trafo
Mäter då 12V på utgång ”1...10V på trafo (utan LED kopplad). 240 V över ingångarna.
Mäter 0V över utgång ”SEC” på trafo.
Kopplar jag in 1st LED till utgång ”1...10V” på trafo så går spänningen ner till 2,4V, dvs lampan lyser väldigt svagt. Kopplar jag bort LED-lampan får jag 12V igen.
Släcker jag vid brytaren får jag 0V.
2.
Kopplar jag L till L, N till N samt T till ”Push L” på ingångarna, mäter jag 28V vid tänd lampa över ”SEC” utgången.
——-
Den enda lösning jag själv ser är att brygga ”L och ”Push L” på ingången.
MEN.Då får jag 28V på utgång ”SEC”.
Är detta ok?
Kanske dum fråga? Men står inget i beskrivningen. Endast dimmer 1-10V samt Push- dimmer tas upp.
Har en Jolly 350mA rund trafo, dimbar. Vill koppla denna till några hide-a-light 12V LED spotlights UTAN att använda en dimmer. Dvs endast men vanlig enpolig brytare ”on/off)?
På trafo Finns utgångar +\- för ”1...10V” samt ”SEC”.
På trafo Finns ingångar för ”L”, ”N” samt ”Push L”.
Jag har tillgång till ”L”, ”N” samt ”T” (tändkabel vit) i dosan vid trafon.
—————-
Tester utförda:
1.
Kopplat T till ingång L på trafo.
Samt N till ingång N på trafo
Mäter då 12V på utgång ”1...10V på trafo (utan LED kopplad). 240 V över ingångarna.
Mäter 0V över utgång ”SEC” på trafo.
Kopplar jag in 1st LED till utgång ”1...10V” på trafo så går spänningen ner till 2,4V, dvs lampan lyser väldigt svagt. Kopplar jag bort LED-lampan får jag 12V igen.
Släcker jag vid brytaren får jag 0V.
2.
Kopplar jag L till L, N till N samt T till ”Push L” på ingångarna, mäter jag 28V vid tänd lampa över ”SEC” utgången.
——-
Den enda lösning jag själv ser är att brygga ”L och ”Push L” på ingången.
MEN.Då får jag 28V på utgång ”SEC”.
Är detta ok?
1-10 V är ingen utgång där du ansluter dina spottar utan en styringång för dimmerfunktionen.
Du skriver att det är en 350 mA-trafo, det skulle betyda att den är avsedd för konstanströmsdioder. Du skriver sedan att du vill ansluta 12 V LED-spottar (konstantspänning?). Detta går inte ihop.
Ange länk eller typ för ditt drivdon.
Du skriver att det är en 350 mA-trafo, det skulle betyda att den är avsedd för konstanströmsdioder. Du skriver sedan att du vill ansluta 12 V LED-spottar (konstantspänning?). Detta går inte ihop.
Hej. Tack för svar.E etompau skrev:1-10 V är ingen utgång där du ansluter dina spottar utan en styringång för dimmerfunktionen.
Belysningen är:
Hide-a-light Downlight ”Core Smart” 15deg.
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights/minispotlights/core-smart-15--_-667176
Trafon är:
Jolly Round 350
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/drivdon/konstantstrom-dimbara/jolly-round-_-56741
OK, det är konstantströmsgrejor du har, så det är korrekt. Tänk på att dioderna ska seriekopplas.
Dimmern ska styras med en återfjädrande brytare, så du får montera en fjäder på nuvarande brytare. Dimmerfunktion får du på köpet.
Möjligtvis går det att kringgå detta genom att istället låta bryta fasledaren till dimmern.
Dimmern ska styras med en återfjädrande brytare, så du får montera en fjäder på nuvarande brytare. Dimmerfunktion får du på köpet.
Möjligtvis går det att kringgå detta genom att istället låta bryta fasledaren till dimmern.
Tack för svar! Fungerade att bryta fasledaren på ingången och koppla på ”SEC” på ”utgången”.E etompau skrev:OK, det är konstantströmsgrejor du har, så det är korrekt. Tänk på att dioderna ska seriekopplas.
[bild]
Notera att det var så jag kopplade systemet i mitt ”Test 1”. Dock förundrad över att jag mätte 0V över +\- på ”SEC” utgången?!
Nu funkar det i alla fall bra. Det är huvudsaken!
Tack
Klicka här för att svara