Belysning
Daniel 109: It shall be screwed to the ceiling. It is not suitable to mount on a hook.
RmK_71: [citat] Jag kör Hue Lightstrip på mina bänkskivor. en del är 2m men det finns en 1 meters förlängning med. Sen har jag uttaget och drivdon/PSU inne i köksskåpet. Fräste in en liten ingång för flatkabeln och molexkontakten. Jag fäste listen på en smalare variant av dörrfoder. Som jag sen skruvade upp. Så kan man lätt ta ner den (om man nu skulle vilja göra det). Jag har sedan en
ChrilleF: [citat] Tack! Så klart man måste skarva in det i serien! Med hjälp av förstoringsglas lyckades jag även läsa vilket som var plus och minus på dessa mikroskopiska kablar :) Börjar bli gammal. Nu lyser 13 sköna spots!
H.Olsson: [citat] Centrum armatur på 20cm tycker jag låter kanon!
nevinator: Bytte två LED-lampor mot halogen. Funkade klockrent, allt lyser. Så lärde man sig nåt om spotlight-transformatorer och belastning, tack för det!
alm82: ....och så var reklamen för plejd i den här tråden också.
toolman77: En 12 eller 15mm plywood räcker långt. Du kan säkert förstärka den utanför fläktfästets bredd om du vill få den ännu styvare.
elmont: Man sätter en eller flera kopplingsdosor på insidan och drar därifrån till armaturerna, men allt det här vet din elektriker så prata med elfirman
Weronika123: Tack för svar. Min man verkar vilja hålla fast vid spotlights så vi kör på det....jag kommer nog ha galvlampor också.
Weronika123: hej Vi håller på med renovering och ska sätta in inbyggda spotlights i tak. Hall matplats samt vardagsrumsdel är öppen och vi kommer göra så hallen märks så lite som möjligt. I hallen är bredden 3, 4 och i vardagsrummet 4 meter. Längden är 7.95 meter i hela utrymmet. Hur ska vi sätta spottarna? Vi kommer nog inte få det jämt eftersom vardagsrummet är bredare. Sedan har vi ett rum
PeterApelgren: Aha, det var alltså inte svårare än så! Tack! Jag hade fått för mig att det var nollan man skulle dimra med och inte fasen. Det känns som ett klokt beslut att låta elektrikern ta hand om både rör och sladdar...
Thomas_Blekinge: Jag köpte LED-rör från Harald Nyborg. De var så bra att jag köpte fler och fler. Om du har flera runtom så blir det inga skuggor. Ljusrör är väl ett utdöende släckte och jag hade en del problem med tändare och rör. Dessutom står man där och väntar tills dom behagar tända.
Uffe A: Ok Hur tänker du? Ska du bli installatör och hur mycket praktiska övningar har du gjort? Har ni gått igenom infällda installationer? Det gäller att planera så att rörförläggning och kabeldragning blir så lätt som möjligt. Återkom med dina tankar om detta så ska jag kunna hjälpa dig. Vill inte servera dig lösningen på silverfat, det lär du dig inget på
BirgitS: Hide-a-lite har en bra guide för privatpersoner på sin webbplats, med exempel på placering och spottar som man sen kan slå upp för att se spridningsvinklar och ljusstyrka. Deras rekommendation är en spott per 1,5 kvm golvyta i badrum och att man kan minska ner det om man ersätter spottar med annan belysning, typ spegelbelysning. Men för bra allmänbelysning bör man välja stor
BirgitS: [citat] I många armaturer finns det små klisterlappar om maximalt anta Watt. Går det att klistra in något sånt? [citat] Jovisst, men ett tag till får man nog räkna med att folk har kvar några halogenlampor i förråden och när en LED går sönder tar vad som råkar finnas hemma och som passar.
Don Carlos: Hej , håller på att montera nytt kök Balllingslöv , med följer Led spottar till alla överskåp 11 st. 2 strafo samt 11 Spottar. Om jag nu skulle vilja installera dimmer, räcker det med 1 Leddimmer eller måste det 1 st till varje trafo. Detta är vad de skriver hos Ballingslöv LED spotlight BT Spotlight Dimbar med dimbar trafo. Dimension-totalmått: Ø=69,6 mm, H=10,25 mm. Effekt: 3W per
tap1on: Jag har endast bott här i cirka 3 år men köket har nog några år på nacken. Tack för ditt tips, ska kolla på detta!
BirgitS: [citat] Det är mycket svårt att få ett bra arbetsljus från en LED-list som sitter på väggen en bit ovanför arbetsbänken eftersom du antingen får ett ljus som i huvudsak lyser upp den innersta delen av bänkskivan, och det är ju inte där du har skärbrädan, eller om den är vinklad för att lysa upp främre delen så kommer reflexerna troligen lysa rakt mot dina ögon. Det är därför
under_construction: Det innebär förmodligen att strömbrytaren/lysknappen kommer fungera som av/på. Är det en avancerad fläkt med fjärrkontroll och grejer kanske det är bättre att använda svart istället för vit. Jag bygger detta enbart på antagandet att vit är tändtråd och svart fas. Kan vara helt fel.
Perrekk: Hej, Idag bytte min elektriker min icke dimbara belysning ovanför diskbänken så att den är dimbar. Jag har nu 2st LED drivdon, 1 st Plejd Dim-01, 2 st LED lysrör. Utmaning: Alla dimnivåer mellan minimum och maximum surrar så irriterande högt. Jag har nu ställt in min Plejd på minsta nivån för att undvika surret. Finns det någon som har några förslag på vad det är som gör att det
Tosse: Plejd löser allt det där... Kan ha olika scenarier för olika personer, tidpunkter etc. och man behöver ingen gateway eller liknande. Bara att tuta och köra!
Astrom86: [citat] Då var allt klart, dimmern installerad och fungerar fint :) Tack som tusan för hjälpen.