Har en dosa som just nu bara leder till ett vägguttag. Dosan är alltså bara en skarvning än så länge.
Vill nu koppla in flera lysrörsarmaturer samt en gemensam brytare till dessa. Först och främst är jag osäker på kabeln. EKRK verkar ibland ha biledare, ibland inte. Vad gör denna biledare? Kabeln på bilden verkar sakna sådan. Enligt en tråd här på forumet ska den ha försvunnit från EKRK men jag har ändå svårt att hitta kabel utan biledare, när jag letat på jula/biltema (vill inte beställa utan kunna åka och köpa imorgon). Antar att jag bara kan klippa bort biledaren och helt enkelt inte använda den, men är det tänkbart att ett proffs skulle göra så? Det gör inget om det ser ut som att en elektriker har gjort installationen.
Funderar även på hur jag snyggast (dvs enligt elektrikerstandard) kopplar in de 3-4 armaturerna. Jag tänker så här:
En EKRK går från fasplinten i befintlig dosa till strömbrytaren. Fasen går tillbaka till dosan i den blå kabeln (verkar vara tillåtet i detta fall, utanpåliggande kabel) till en ny kopplingsplint. Från dosan går nu nolla & jord samt den brytbara fasen till en ny dosa, där armaturerna kopplas in. Detta för att få mer plats, plintarna som nu sitter i dosan har ju bara tre platser. Eller är det vanligare/snyggare/proffsigare att bara ha en dosa och koppla direkt till armaturerna (med den "brytbara" fasen") samt till det befintliga vägguttaget, om det bara går att klämma in tillräckligt stora plintar. Nä det första alternativet låter vettigare tycker jag, men alla synpunkter är välkomna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill nu koppla in flera lysrörsarmaturer samt en gemensam brytare till dessa. Först och främst är jag osäker på kabeln. EKRK verkar ibland ha biledare, ibland inte. Vad gör denna biledare? Kabeln på bilden verkar sakna sådan. Enligt en tråd här på forumet ska den ha försvunnit från EKRK men jag har ändå svårt att hitta kabel utan biledare, när jag letat på jula/biltema (vill inte beställa utan kunna åka och köpa imorgon). Antar att jag bara kan klippa bort biledaren och helt enkelt inte använda den, men är det tänkbart att ett proffs skulle göra så? Det gör inget om det ser ut som att en elektriker har gjort installationen.
Funderar även på hur jag snyggast (dvs enligt elektrikerstandard) kopplar in de 3-4 armaturerna. Jag tänker så här:
En EKRK går från fasplinten i befintlig dosa till strömbrytaren. Fasen går tillbaka till dosan i den blå kabeln (verkar vara tillåtet i detta fall, utanpåliggande kabel) till en ny kopplingsplint. Från dosan går nu nolla & jord samt den brytbara fasen till en ny dosa, där armaturerna kopplas in. Detta för att få mer plats, plintarna som nu sitter i dosan har ju bara tre platser. Eller är det vanligare/snyggare/proffsigare att bara ha en dosa och koppla direkt till armaturerna (med den "brytbara" fasen") samt till det befintliga vägguttaget, om det bara går att klämma in tillräckligt stora plintar. Nä det första alternativet låter vettigare tycker jag, men alla synpunkter är välkomna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En eller två dosor, det beror på en massa saker.
Man kan ofta seriekoppla lysrörsarmaturer.
Kopplingsplintar finns med en massa hål.
Är EKRK rätt kabel i din källarmiljö? EKRK är numera ersatt av modernare kabel
Varför är du rädd för biledare?
Protte
Man kan ofta seriekoppla lysrörsarmaturer.
Kopplingsplintar finns med en massa hål.
Är EKRK rätt kabel i din källarmiljö? EKRK är numera ersatt av modernare kabel
Varför är du rädd för biledare?
Protte
Tack för svar!
Inte rädd för biledare, var bara osäker på vad dess funktion var. Så vitt jag förstår så kopplas den till jord i den matande änden för att skärmen ska fungera som tänkt, men är detta nåt att bry sig om när det gäller några lysrör? Ingen hifi-utrustning direkt. Undrar även om man ska bry sig om denna mellan dosa och brytare. Här är ju bara fasen som går till brytare i brun och tillbaka i blå, så hur ska biledaren kopplas då i fall den ska användas?
Rätt kabel ja... lite det jag undrar. Är EKRK godkänt att använda i källaren (taket och till brytaren ca 1500 mm över golv)? Isf är det tillräckligt rätt. Har läst att den ersatts men ändå säljs den. Vad heter ersättaren?
Inte rädd för biledare, var bara osäker på vad dess funktion var. Så vitt jag förstår så kopplas den till jord i den matande änden för att skärmen ska fungera som tänkt, men är detta nåt att bry sig om när det gäller några lysrör? Ingen hifi-utrustning direkt. Undrar även om man ska bry sig om denna mellan dosa och brytare. Här är ju bara fasen som går till brytare i brun och tillbaka i blå, så hur ska biledaren kopplas då i fall den ska användas?
Rätt kabel ja... lite det jag undrar. Är EKRK godkänt att använda i källaren (taket och till brytaren ca 1500 mm över golv)? Isf är det tillräckligt rätt. Har läst att den ersatts men ändå säljs den. Vad heter ersättaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Syftet med biledaren råder det delade meningar om. Kan du jorda den i nån ände så är det tillräckligt.
Det finns idag modernare varianter på EKRK som t.ex EXLQ som t.ex Clas lagerför. Den får användas i alla slags utrymmen utom i mark.
Om du tänkt sätta två dosor bredvid varandra så se först om du inte får plats med allt i samma dosa. Du kan t.ex nyttja den lediga platsen i toppklämman för N för att mata en annan toppklämma i samma dosa. Eller så kan du klippa bort befintliga toppklämmor och använda större. Du kan försöka lirka ut den också genom att vicka/dra.
Det finns idag modernare varianter på EKRK som t.ex EXLQ som t.ex Clas lagerför. Den får användas i alla slags utrymmen utom i mark.
Om du tänkt sätta två dosor bredvid varandra så se först om du inte får plats med allt i samma dosa. Du kan t.ex nyttja den lediga platsen i toppklämman för N för att mata en annan toppklämma i samma dosa. Eller så kan du klippa bort befintliga toppklämmor och använda större. Du kan försöka lirka ut den också genom att vicka/dra.
Klicka här för att svara
