Hallå!

Har för drygt ett år sen kört med Nexa dimmer 433mhz, har fungerat klockrent fram tills idag.. Under dagen har den fungerat som den ska men på kvällen märkte jag att den inte ville släcka varken via appen eller Google home. Testade runt lite och tillslut la jag märke till att den enbart tändes och släcktes när jag höll min mobil bredvid strömbrytaren där pucken är infälld.

Blev jäkligt fundersam då min uppfattning varit att appen skickar signalen till bryggan, därefter till min 433mhz-enhet. Oberoende var jag befinner mig ska inte telefonen ha inverkan då det styrs via wifi? Eller har jag tänkt helt fel?

Tack på förhand!
/David

Appen/mobil skickar inga 433 MHz-signaler, dom kommer från din controller.
Låter som ett typiskt radio/täckningsfenomen.
Testa att ändra läge/antennposition för din controller.
Även läget för pucken i dosan och kablarna runt pucken är faktorer som kan orsaka mottagningsproblem.

E etompau skrev:
Appen/mobil skickar inga 433 MHz-signaler, dom kommer från din controller.
Låter som ett typiskt radio/täckningsfenomen.
Testa att ändra läge/antennposition för din controller.
Även läget för pucken i dosan och kablarna runt pucken är faktorer som kan orsaka mottagningsproblem.
Okej, tack för snabbt svar och hjälp!
Är medveten om att telefonen inte skickar ut radiosignaler, men min nyfikna fråga är då: varför fungerar endast enheten när jag står bredvid den om det ändå är controllern som skickar ut signalen?
\David

Din närvaro påverkar radiosignalerna. Det är svaga signaler och enkla mottagare som lätt kan påverkas, positivt och negativt, av föremål i dess närhet.

E etompau skrev:
Din närvaro påverkar radiosignalerna. Det är svaga signaler och enkla mottagare som lätt kan påverkas, positivt och negativt, av föremål i dess närhet.
Tack för din hjälp, ska försöka trixa lite ikväll med dina idéer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.