Behöver byta från Halogen klot 28 W E27 230V till Dimbar Led ca 5 W i en taklampa. Taklampan har plats för 5 lampor och styrs av en Dimmer.

När jag kollar runt på nätet efter förslag så verkar det vara ett lotteri om man får en Led lampa och dimmer som fungerar bra ihop med avseende på flimmer, regleringsområde, ljud/surr. Framkantsstyrning hävdar en del andra föreslår bakkantsstyrning.

Någon som har erfarenhet / förslag på en Dimmer, vridbar, som fungerar bra ihop med fem Led dimbar klot lampor på ca 5w, 230V med bra regleringsområde. Önskvärt att slippa flimmer och störande ljud från lampa och dimmer. Namn/tillverkare på dimmer och led lampa önskas.

Tack för tipset

Testa en Plejd. Mina har funkat på alla möjliga lampor.

Klarar en dimmer med 1w -100w av fem Led lampor på 5-6w (30W) 230v E27? Läser på forumet att Led har hög start ström och därigenom kanske det påverkar valet av dimmer.

Skicka bild på lampan

Det är en vanlig taklampa där fem halogenlampor skall bytas ut mot fem Led. Samt dimmer med framkantsstyrning skall inhandlas för dessa lampor på runt 5w styck.
Taklampa med fem tända halogenlampor på en guldfärgad armatur mot vit takbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle satsa på Philips hue 5 st dimbara enkla lampor. De är perfekta för ändamålet du vet du får en flimmerfri dimning

K Knight skrev:
Jag skulle satsa på Philips hue 5 st dimbara enkla lampor. De är perfekta för ändamålet du vet du får en flimmerfri dimnin
Ja, det är ett intressant alternativ. Aningen dyrt.
Använder klotlampor. Vanliga glödlampor sticker upp ovanför kupan. Antar att Philips hue E27 lampor är i samma längd som en vanlig glödlampa. Skall kolla upp Philips hue lite närmare.

Men är det någon som kan ge svar på om en dimmer med 1w -100w av fem Led lampor på 5-6w (30W) 230v E27? Läser på forumet att Led har hög start ström och därigenom kanske det påverkar valet av dimmer.

Marginalen på 70 W ska fungera med led-ljuskällorna.

Ok.
Tack för hjälpen. (Såg även din Brasklapp)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.