Belysning
The_Andy_Pandy: Ja, verkar vara någon form av temperatur intervall men tittar man på de nya så har de inte samma typ av märkning. Men men, antagligen funkar det. Vi lär märka. Lol Är ett lysrör. Har funderat på led. Är en riktigt gammal armatur. Var är det jag ska köpa?
svenbertil: Det fungerar. Efter reset släckte jag och kopplade ner. När jag kopplade på igen kunde jag stega upp från svagt till starkt, där jag slutade och kopplade ner och avlägsnade strömbrytaren. När jag sedan anslöt armaturen startade den på max. Tack för all hjälp! Bertil
Fotografen: Men jesus vilken konstruktion...jag det där ska tillverkaren/återförsäljaren ta, och dessutom är min åsikt att det ska modifieras så att sladden inte skadas. Den både böjs i för liten radie, och riskerar att klämmas av gångjärnet.
Bjurran: [citat] Jag har sedan länge köpt hem en lampa från Granngården som jag ännu inte hunnit montera. Jag kontaktade då tillverkaren och fick veta att man kan skruva i den precis som den är utan att koppla om något men man kan spara lite energi och bygga bort en felkälla om man kopplar bort drosseln. Jag ska snart få hit en skylift eller kranbil och försöka att ta mig upp dit för att
Ntek: Skulle du byta alla lampor hade jag sagt 470 lm. Som läget är nu skulle jag sätta lika garage för att få någorlunda symmetri. Dvs 345 lm. Utomhus brukar man sikta på att få led-belysning (led=ledsaga, ej tekniken). Man kan se vart man går och se konturer av prylar och saker. Men du kan inte läsa en tidning. För den typen av belysning krävs inte många lumen, håller el-förbrukningen
sjostenjoel: [citat] Blev bra till slut, värmepistol gjorde susen! Fick hjälp av en kollega som sa att vi kunde limma upp de nya men efter mycket om och men så ringde jag en elektriker som kom och skruvade upp dem med rejäla plugg..
hempularen: Om vi antar att den har ett mekaniskt relä (du hör om det klickar), så är sådana ofta specade att tåla 10 - 30% av max resistiv last, om lasten är kapacitiv. Nu är det lite missvisande, för det handlar egentligen om hur stor kapacitans som lasten har, inte om hur stor ström lasten drar vid drift. Kondensatorn drar (teoretiskt) oändligt mycket ström när strömmen slås på, strömmen
Gammastralning: [citat] [citat] Ja, iden var ju att använda just denna typ stickpropp och dess kabel från vägguttaget till detta utanpåliggande uttaget. Men jo, antagligen går det inte. Skulle vilja slippa montera bara kroken men det blir väl då ända möjligheten...
byggarebosse: [citat] Nja, 4 x 5 lampor, dvs 20 st. Min förhoppning var att om man behöver trafo utanför dimmer-knappen, dvs trafo i närheten av lampan / i sockeln av lampan, så är LED trafos lite mindre än den här runda jättepucken. Men jag har inte måttat så jag är inte säker. Bra input =)
Fixarlasse Dalarna: Du verkar inte ha tillräcklig kännedom om el och skall inte hålla på med att koppla el. Om du haft det så skulle du inte köpt fel brytare eller blandat delar som inte passar ihop och kunnat öppna en enkel strömbrytare på rätt sätt. Läs själv i Elsäkerhetspocketen som säger att man får BYTA strömbrytare och vägguttag om man innehar nödig kännedom annars kontaktar man en
Leif i Skåne: Den sitter troligen uppe med 2 fjäderbyglar. Stick in en tunn kniv under yttre ringen och bänd försiktigt.
hempularen: Men är det verkligen en dimmer i lampan? Hur styr du den i så fall? Det kan ju vara en helt vanlig glappkontakt som ställer till det. Är den ny, eller har köpt begagnat?
Bo.Siltberg: Först o främst bör man syna kablaget i lampan noga så att lampsladden där är frisk. Utförandet kan vara så att armaturen endast får användas i rum med ojordade uttag. Ska den hänga i rum med skyddsjordade uttag behöver den synas närmare. Duger den som den är kanske det går att skarva på en stump sladd [bild] + [bild]
hempularen: Enklast, som är rätt vanligt är att trafon göms i något hörn inne i skåpet. Annars går ledningarna troligen ut i bakkanten av skåpet och uppåt. En sådan trafo är ofta rektangulär 10 - 15 cm x 5 -7 cm och 15 - 20 mm tjock. Men det finns andra varianter. Vad är det för lampor i armaturerna, om någon har bytt till LED från halogen, så drar de ofta för lite ström. En sådan
Demmpa: [citat] Använd kabel till 230V sidan på trafon, se även till att kabeln är dragavlastad i trafon. Sitter trafon fastansluten eller via lamppropp/lamputtag? Om den är fastansluten så måste 230V-kabeln vara minst 1,5mm^2.
Anonymiserad 182623: [citat] Hej, Ja, exakt. Det är ett rör och tre trådar. Får väl upp och kolla på vinden då :) Men brukar inte rören ligga under plasten. Känns ju rätt äckligt att gräva med händerna ner under isoleringen i all musskit.
Härryda2015: Ja, det ska gå att byta din Eltako rakt av mot denna, men jag får erkänna att jag har dålig koll på ZigBee så jag hoppas att någon med mer koll ger sig in i tråden för att ge dig tips...
jonaserik: Vill du sätta upp lampor som en vanlig innegran, så köp byggbelysning, finns i olika längder och finns från 6 w och uppåt, sök på B22 lampor
Myckling: Jo, jag gillar dessa men tyvärr är de som du säger, för stora för våra dosor.
udihow: För att ge en lösning till andra som råkar hitta denna tråd; Kretsarna i mitt fall heter visst WS2811. Söker man på det så är det ganska lätt att hitta passande kontrollenheter, både till dessa och liknande kretsar.
sy97jgu: [citat] Ja de är fina, så sant att det inte fanns belysning i trädgården på samma sätt förr, det gäller att hitta något som passar in i stilen som är modernt tillverkat. Skulle helst hitta ca 1 m höga stolpar med lampklot men det blir nog svårt.
Bo.Siltberg: [citat] Förlusteffekten bör vara ungefär densamma. Visst finns det skillnader i verkningsgrad både mellan 12 V och 230 V och mellan olika fabrikat, men inte så betydande att det skulle krävas olika storlek på pottor. Det som gäller är att du följer tillverkarens installationsanvisning för armaturen och den maxeffekt de har på ljuskällan. När det gäller standardsocklar som GU10
Gammastralning: Man vet inte hur IKEA kunder tänker eftersom IKEA inte har kommentarfältet. Varför finns det inte? Vad har IKEA att dölja här?
Andreas_jti: [citat] Visst är det fantastiskt att tillverkaren av drivern inte ens kan stava till Model. (Kolla bilden på Malmbergs hemsida.) Den drivern verkar finnas under många olika varumärken. Jag känner inte till den själv, den kan vara helt ok, men jag skulle själv hellre valt en driver från en känd tillverkare. De flesta DALI drivers har en fördröjning vid start även om det här låter
magda136: Hur gick det med Blink, hur monterade du belysningen? Jag står själv i begrepp att skaffa Blink till en mur som ska byggas inom några veckor.
Bo.Siltberg: Har de skydd av ett takutsprång så kan IPX3 räcka, annars krävs minst IPX4. Viktigt är också att det är armaturer avsedda för utomhusbruk. Vidare att tänka på är hur de ansluts, om de tillåter en fast anslutning av en installationskabel, och medger vidarekoppling till nästa, eller om det krävs en anslutningsdosa vid varje spot och en kort anslutningskabel. En klenspänningssystem