Hej, har precis bytt från strömbrytare till dimmer. Dimmern fungerar men ej det underliggande eluttaget. Misstänker att de 2 bruna sladdarna måste kopplas ihop (med wago?), men vill gärna ha input först då jag är novis.

Bild 1: tidigare koppling (svart till pil upp, brun1 till L, brun2 till omarkerad koppling till höger om L)

Bild 2: dimmerkoppling (svart till våg, brun1 till L1, brun2 till L2)

• Strömbrytarens insida med märkningar - svart kabel till 'S', två bruna kablar till 'L' och omarkerad koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med installerad dimmer, två bruna sladdar är anslutna till L1 och L2, namn och anvisningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De båda bruna ledarna ska var hopkopplade och anslutna till L1 eller L2 på din dimmer.
Sammankopplingen blir bäst om en Wago-klämma används.

• Gilla
Mackan56 och 1 till
  • Laddar…
Det var det jag misstänkte, får köpa en sån. Tack för svar!

Hålen i din gamla brytare som du har märkt med B1 och B2 är internt hopkopplade.
Samma sak gäller för de två hålen som du har märkt med S.

• Gilla
Mackan56
  • Laddar…
I så fall borde det funka om det är kopplat enligt beskrivningen i första inlägget?
Ta en bild som visar hur kablarna sitter fast.

Kan lägga upp bild strax, men eluttaget fungerar inte när brun1 är kopplad till L1, resp brun2 till L2

Det slog mig just att jag inte har en tredje sladd för att koppla wago till L1. Kan man köpa det på Clas ohlson?

M Mackan56 skrev:
Kan lägga upp bild strax, men eluttaget fungerar inte när brun1 är kopplad till L1, resp brun2 till L2
Nej L1 och L2 är nog inte ihopkopplade i dimmern utan används vid trappkoppling. En extern hopkoppling med Wago och en sladdstump blir bra.

M Mackan56 skrev:
Fanns såklart inte i lager i närbutik...
Eller åk till Ahlsell eller annan grossist med en bullpåse och "hoppa på" första bästa "elkille" på parkeringen och föreslå ett byte. En dm FK för en bullpåse. Blir garanterat affär direkt.

Tror för övrigt Bauhaus och säkert andra även säljer FK på lösvikt. Onödigt med 10 meter när du bara behöver runt en procent. Inte heller jätteviktigt med färgen när vi pratar om en stump på sisådär en dm. Bara den inte är gulgrön och helst inte blå bara.

• Gilla
Mackan56
  • Laddar…
Jo, det var mer att jag var på Clas ohlson när jag skrev. De hade en blå, men tänker att det är dumt att joxa med olika färger ifall någon tittar på det senare. Köper imorgon istället :) men visst tänker jag rätt med att wagon ska ha 3 uttag?

M Mackan56 skrev:
men visst tänker jag rätt med att wagon ska ha 3 uttag?
Ja minst. Råkar du ramla över en med fem gör det inget heller men är lite onödigt och tar aningen mer plats.

• Gilla
Mackan56
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.