Badrum
BII: TACK ! Nu kanske vi kan börja fixa utan och riva upp golvet. mvh Bii
Hemmakatten: I vårt förra hus fanns ett inbyggt badkar (utan fötter) från 60-talet som slängdes ut vid renovering. Där hade man murat upp en ställning av tegel och lättbetong som karet vilade på/i. Något liknande borde väl passa ditt badkar.
triumph: Åhhå ! Visste inte det fanns såna hörn... trodde det var själva listen. Det skulle man vetat om då man behövde :'(
Moelk: Tack för tipset. Då ska jag bara få tummen ur och bila upp golvet för att lägga nytt avlopp. Sedan blir det till att åka och handla ca 40 kvadrat kakel och sätta igång.
Myrin: Hej Läste (Ardex hemsida tror jag att det var) att du bör ta bort skruvarna sefter limmet har härdat så att de inte råkar komma upp och förstöra spärrskicktet. enligt dem så behövdes det inte ens några skruvar utan det räkte med att tryck ner golvgipset ordentligt och ev lägga på några tyngder. /Zeb
nallebjorn: Håller på att försöka få det sista kaklet på plats.. Har dock ett litet problem, och det är att jag ska kakla in en liten cylinder med radie ca 2dm och omkrets på ca 3,14 dm. I överkant på denna skulle jag behöva en list för att få kaklet snyggt. Har i butik sett bilder på böjbara lister som ska gå att böja tajt, dock finner jag ej sådanna lister någonstans. Helst vill jag ha
triumph: Har du räknat så att du inte får en liten sk-springa kvar vid nästa hörn ? Det är ju inte snyggt om det bara blir nån eller ett par centimeter där. Fördela plattorna jämnt istället. Har för mej att "man ska" sätta plattorna flytande, som med golv, biten man kapar bort fortsätter man med på nästa plats. Så får man känslan av att det är samma storlek överallt. Hörnlist är det
Myrin: Hej Har någon beställt badrumsmäbler från Polen via nätat? Jag här läst mängder av trådar om folk som åkt till Polen men jag hoppas att det går attbeställa via nätet. Jag antar att IFÖ, Gustavsberg och andra leverantörer finns i Polen också?` /Zeb
Strixx: Tack för dessa tipps. Fler mottages med glädje. [citat] Vilket blir som billigast 6307kr. Hyggligt billigt faktiskt. [citat] Inte speciellt tilltalande möbler, och faktiskt inte alls så speciellt billigt om man ser till vad man får.
klister: men hur vet jag hållfasteheten? hur mycket klarar lux skivorna egentligen?
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18512/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
Anonymiserad 23608: Limma fast skivorna med silikon istället för LUX-limmet så går det att få bort senare. En kolllega provlimmade bitar med med LUX-lim, PL200, fix och silikon. Allt höll i princip lika bra.
dalle: Såga i 45 grader, busenkelt och det blir snyggt (iallafall med plastlist som jag använde).
Stefan_h: Kolla med Förs bolaget.. Vi ska göra samma sak om några år när de är dags att renovera gäst toaletten, Folksam kräver våtrumsmembran på golv och 3 dm upp på väggarna... Även om man inte har en golvbrunn utan ett 50 rör upp genom golvet som tvättmaskinen ansluts till..
Angelven: Tack så jättemycket! Alltså: Totalt:1.6x1.9 m 0,7x1.2 fri yta för rullstol och 0,8 meter dörr samt 1.3 m för vändning Så en fri passage in med dörr 0.9 och fritt 0,7 meter fram i 1,3 bredd bör alltså fungera. Eller tvärtom - 0.9 dörr + 0.9 bredd fram i 1,3 m. Säg 1.35 så man får med tvättställsavstånd. Det bör fungera med nuvarande tillgänglig yta. Än en gång tack!
dadid: Jag skulle vilja se några inspirationsbilder på frächa badrum utan kakel och klinker. Vi överväger detta till stugan om det går att göra något snyggt. Alla tips på bilder, länkar, produkter mottages tacksamt! /Dadid
Wester: Jag har marmor golv och marmor väggar i badrummet. 30 * 60 plattor, är väll inget speciellt med läggningen vad jag vet förutom att man som med all sten ska lägga ut alla plattorna så man vet hur de ser ut innan man sätter fast dem. Detta för att man ska få ett så naturligt golv som möjligt och ev hitta de plattor som aviker mest. Kanterna på plattorna är fasade lite grann så vassa
Kamilla: Tack så jättemycket för hjälpen. Vet ej varför de valt att ha kvar gjutjärnsbrunnen...men går det att fixa såhär så blir det husköp! :) Tack igen! //Kamilla
Fasting65: Kolla annars med din lokala glasmästare. Glasmästarn kan nog köpa beslag från GSAB-MBAU och således bygga en duschdörr precis som du vill ha den. Se även http://www.gsab-mabu.se/ Bläddra igenom produktkatalogen. Där finner du duschsystem (Aqua). Vill du ha en cool skena till duschdörren finns http://www.klardesign.se. Klicka på "skjutdörr" i menyn. Klardesign har också lite andra
@nnas: Vi är i färd med att inreda vårt badrum på övre våningen och det har väl en hel del potential till att bli något riktigt bra. Därför tänkte vi komma i kontakt med en inredare som kan rita upp en skiss (eller 3-d i datorn) på hur man kan göra det snyggt för att sedan göra själva jobbet själva och köpa in saker i vår takt. Är det någon som har tips på bra badrumsinredare
Wester: Satte handfaten på 92 köksbänken 97 och 70 djup istället för 60. Tycker standarden är fel, men den höjs ju som sagt hela tiden, var inte länge sedan standardhöjden för kök var ca 80. Men som sagts tidiagare,, testa själv
Johan Gunverth: [citat] 75mm på duschavlopp 15mm rördimension är bra. Det rejält med vatten när man så önskar.
olni65: Hej, vi ska helrenovera vårt badrum. Har tittat inledningsvis på porslin, då främst tvättställ. Vi har antagligen fastnat för den nya trenden, med dubbla kranar så man kan stå två samtidigt. Det som verkar troligast just nu är antingen IDO Wave (http://www.tabyror.se/?use=shop2&cmd=showProduct&pid=4485&category=15) eller Svedbergs Vågen
drx: [citat] Känner inte jag igen från min inredning iallafall. Annars instämmer jag i ditt svar.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5969/0]El[/link] [move by] MathiasS.
wiknil: Standard spottar kan bli trickit att fitta. Kolla med belysning som man använder i en pool. Har tyvärr ingen aning om var man köper sådana.
smidifix: Vet ej om man måste, men man kan ju alltid sätta 6mm renoverings gips å kakla på det!!! MVH