Har ställt samma fråga på ett annat ställe här men verkar inte få nåt svar så jag testar här istället... HAr vart runt idag o kollat priser på våtrumsmattor inkl läggning i ett rum på ca 15 kvm... Det billigaste jag hittat var 9000 kr inkl material. Av detta så är 3000 kr material och 6000 kr arbete. Enl firmorna jag pratat med tar det två gubbar en hel dag att lägga in en matta med svetsning o allt vad de ska vara.. Trots att jag ska göra allt underarbete själv.... Är det bara jag som tycker det verkar helt upp åt väggarna???

Stefan_h skrev:
Har ställt samma fråga på ett annat ställe här men verkar inte få nåt svar så jag testar här istället... HAr vart runt idag o kollat priser på våtrumsmattor inkl läggning i ett rum på ca 15 kvm... Det billigaste jag hittat var 9000 kr inkl material. Av detta så är 3000 kr material och 6000 kr arbete. Enl firmorna jag pratat med tar det två gubbar en hel dag att lägga in en matta med svetsning o allt vad de ska vara.. Trots att jag ska göra allt underarbete själv.... Är det bara jag som tycker det verkar helt upp åt väggarna???

nu har jag en nära bekant som är mattläggare & han gör alla jobb själv, aldrig 2 man.
sen kan det säkert ta en bra stund att göra jobbet. vi pratar väll båda golv & väggar eller hur!

jag kan också till lägga att det nästan alltid tillkomer spackling m.m. för kunderna kan istortsett aldrig göra tillräckligt bra underarbete!
kan ju var så att dom även räknat in detta, dom tar ditt underarbete med en nypa salt & har garderat sig, istället för att komma med till lägg.

Detta gäller enbart golv.. ska vikas upp 10 cm på vägg det är det ända... Mycket möjligt att de räknar lite på underlaget men säger jag att jag vill ha ett pris på enbart att limma mattan så är det just de jag vill inget annat. .. i dett fall får det mig att välja klinkers istället... De kan jag lägga själv...

Kan ju lägga till att det inte kommer va nån golvbrunn utan bara ett 50 rör för avlopp och ett vattenrör..Alltså inget fall som ska göras...

Om du kan lägga klinker sj så skulle inte jag fundera. :)
Tycker att det låter dyrt bara för att lägga matta. :-? Däremot är det nog som carman säger, att dom har räknat med underarbete i ditt pris. Det är lika dant för en lackerare kunden säger att dom gör underarbetet ,men det är ändå bara halvfärdigt. Så lackeraren får ändå slipa och spackla för att resultatet ska bli bra. Kan tänka mig att mattläggare tänker likadant.

om det bara är golv så låter det dyrt tycker jag.

om dom nu räknat med underarbeten så kan man ju prata med varandra, det är inte svårare än att säga:
det brukar ändå vara en del jobb med underarbetet för att det ska bli bra, så vi tror att vi måste göra lite ändå 6 då blir prisett xxx, om inte blir priset xxx

Vi la in matta i vår tvättstuga på 3 kvadrat. Den är L-formad och hade 5 rörgenomförningar och 1 golvbrunn. Detta tog mattläggaren 2700.- för inklusive mattan. Tror att mattan kostade ca 1500:- av det. Han gjorde jobbet på en förmiddag och gjorde det ensam. Inget underarbete för det hade vi gjort själv.

Vi lade in golvmatta och väggmatta i en toa/dusch på 3kvm. 3st rörgenomföringar i golv + toa + golvbrunn. Allt förarbete var klart, men de kompletterade med lite spackel på ett par ställen.
4 mil enkel resa hem till oss.
Två gubbar skickade de som jobbade ca 5 timmar.
Kalaset gick på ca 6500kr exklusive materialet.
Material ca 3000 kr

Bäst är nog att ta en offert innan. I vårt fall skulle detta kostat pengar p.g.a. resvägen.

Tack för all input... Det har nu visat sig att en av fruns kusiner har en god vän som ät mattläggare... Ska få ett pris därifrån till helgen... Då ska vi ta ställning till om det blir matta eller klinkers...

Ni som haft 2 killar hema hoss er, va gör dom eftersom det går åt 2 man?
man står ju bara på varan.

Jag fick golv + väggmatta till 10 kvm badrum för 15 500:- och allt var vitt
Underarbetet gjorde jag själv mattläggaren hade en lärling med sig men det var framförallt för väggmattan då de rullade ut hela mattan på väggen = ingen skarv. 8-)

Ja jag tror att anledningen till att de gärna kommer två st är (förutom dubbel timdebitering) att det nog kan vara lite bökigt att rulla ut en 2m bred vägmatta runt om hela badrummet och få det rakt samtidigt som man ska limma fast den slätt utan skrynklingar.
På det gamla sättet med lodräta tapetvåder behövs det bara en gubbe.

Jag har i helgen pratat med fruns kusins kompis som är mattläggare... Enl honom så tar det en gubbe max 5 timmar att lägga in en matta i ett rum som vi har, ca 15 kvm helt fyrkantigt utan några konstigheter.. Firman som var billigast bland de jag pratat med Deb 390 kr / tim.. 390 X 5 = 1950 kr...
Men han så också det att iregel får de göra justeringar på underlaget när kunden gjort det själv. Men om man frågar efter ett pris på inläggning av mattan så ska de inte räkna på underarbete.. Men berätta att i 8 fall av 10 måste de göra justeringar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.