du kan mycket väl ha rätt, det är precis detta med antal gips lager/tjocklek spackel jag inte får klart för mig, observera dock att vi har cc300 och min utgångspunkt är att det då redan vid 22mm spån är tillräckligt avseende böjstyvheten (obs, trodde jag).

att spackel kan spricka pga rörelse under är en risk jag inte tänkt på...så det blir väl dubbelgips (och en förskräcklig massa limmande...)

P
Enligt Maxit så håller det att spackla direkt på spångolvet -att det skall armeras är bara BKR's rekommendation.

Gällande böjstyvheten så har man skärpt kraven som det står att läsa i PDF:en jag länkade till;

"Enligt reglernas krav ska böjstyvheten minst motsvara en 22 mm golvspånskiva på regelavstånd max. c 300. Med skärpning av kraven gäller att förstärkning enligt något av ovanstående alternativ ska göras på samtliga träbjälklagskonstruktioner med c-avstånd 600 eller mindre."

"Enligt reglernas krav ska böjstyvheten minst motsvara en 22 mm golvspånskiva på regelavstånd max. c 300. Med skärpning av kraven gäller att förstärkning enligt något av ovanstående alternativ ska göras på samtliga träbjälklagskonstruktioner med c-avstånd 600 eller mindre."
Det där tycker jag verkar luddigt. Skall man göra det på allt med mindre än 600 men inte där man har större än 600 ?. Hade det varit så att man alltid skall göra det oavsett avstånd borde det ju bara stått "på samtliga träbjälklagskonstruktioner".
Som jag tolkar detta säger reglarna, om man har 1 meter mellan reglarna behöver man inte förstärka konstruktionen, medan om man har 15 cm mellan reglarna måste man förstärka.

Kan någon som förstår utveckla detta, eller är det ett skrivfel i .pdf:en ?

Ringde till BKR,

De tycker också att texten är lite konstigt skriven, men det är som kakelmaster säger, även om man har cc30 så måste man förstärka enligt ngt av de två alternativen.

ok, bra då är detta utrett. utmärkt.

fös oss gäller då gips som förstärkning eftersom flytspackel inte är något alternativ på spårade golvskivor (vändskivorna är ju öppna hål i t.ex)

då kommer fler frågor:
- limningen av gips - är det ardex s48 som gäller eller finns andra lika bra, men billigare alternativ?
- i ett stort badrum skall man göra lokalfall med hjälp av ett andra lager gips eller flyta hela badrummet på det första lagret gips, vilket blir billigast - limma andra lagret eller flytspackel?

dvs:
kostnad per kvm för flytspackel inkl. arbete?
kostnad per kvm för limning av gips (förutsätter eget arbete)?

ok, bra då är detta utrett. utmärkt.

fös oss gäller då gips som förstärkning eftersom flytspackel inte är något alternativ på spårade golvskivor (vändskivorna är ju öppna hål i t.ex)

då kommer fler frågor:
- limningen av gips - är det ardex s48 som gäller eller finns andra lika bra, men billigare alternativ?
- i ett stort badrum skall man göra lokalfall med hjälp av ett andra lager gips eller flyta hela badrummet på det första lagret gips, vilket blir billigast - limma andra lagret eller flytspackel?

dvs:
kostnad per kvm för flytspackel inkl. arbete?
kostnad per kvm för limning av gips (förutsätter eget arbete)?
Precis det jag vill ha svar på också. Såhär rent spontant känns det som att gipsalternativet är billigare och känns (i alla fall för en oerfaren). framförallt enklare.

Låt säga man skulle lägga Dubbla golvgips, fast bara enkel vid golvbrunnen och så spacklar så man får fall där, har för mig att det skall vara 1/100 lutning. Vill man inte ha lite lutning i övriga rummet också, ? I sådana fall hur får man till det ? Flytspackel där med ?

P
Skall man limma ett andra lager gips, och inte spackla någonting, så är gipsningen sannolikt en billigare lösning. Oftast skall det läggas en elgolvvärme ovanpå spånet och denna måste spacklas in -då är det en enklare och billigare lösning att enbart spackla och hoppa över golvgipsen.

Maxit har tagit fram ett lim som skall vara motsvarigheten till S48, fast till ett lägre pris. Jag minns inte modellbeteckningen, men sök här på forumet det har skrivits om det.

Fall på golvgipsen åstakommer man genom olika tjocklek på fixet (S48) och det kan säkerställas genom att t.ex. först fästa masoniteremsor i spånet. Fler remsor på hög ju längre bort från brunnen. Dessa vilar sedan gipsen på tills fixet har brunnit.

Fallet skall vara 1:50 i duschen/vid badkaret och 1:100 på resterande yta.

Glöm inte heller att golvbrunnen ska vara i nivå med färdigt golv. Alltså inget kronfall runt golvbrunnen för då är risken att brunnsduken spricker eller att klämringen lossnar.

ByggaNytt skrev:
Lte inspiration till Diziz nedan (egen golvvärmelösning dock):

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Inte bara till Diziz till mig med ;)
Tack för det

Nu klarnar det mer och mer,

Fall på golvgipsen åstakommer man genom olika tjocklek på fixet (S48) och det kan säkerställas genom att t.ex. först fästa masoniteremsor i spånet. Fler remsor på hög ju längre bort från brunnen. Dessa vilar sedan gipsen på tills fixet har brunnit.
Förstår inte riktigt, Masonitremsor, vad menar du, typ 1cm smala remsor ca eller ?
Och de kommer ligga kvar även efter fixat har brunnit ?

Om det är så du menar så är jag med i matchen.

Då blir det så här :

1. Limma 13mm gips runt hela, lämna 4cm vid golvbrunnarna (Skall jag använda S48 här också) ?
2. För andra lagret gips, som skall avslutas ca 50 cm(?) ifrån GB,bygg upp med små remsor "måttstockar" hur tjockt med Ardex S48 jag skall lägga. Slabba på S48, längst ifrån golvbrunnen (2m) kommer det att vara ca 1,5 cm tjockt för att uppnå minst 1:100 fall. Sedan lägger jag på Gipset på detta.
3. Flytspackla resterande fall 50cm runt golvbrunn med annan flytspackel

Verkar det vettigt ? ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.