C
CarMan: Karet har en lampmodul monterat i karet, det blir altså kvar glaset m.m. i karet, lampan byts bakifrån, inte inefrån vatten sidan. men kineerna har medfilt eller av mistag haft på lite silicon på lampan så den sitter fast, lite knepigt att få losden från siliconet.
6 svar · 1,1k läst
R
Rayban: [citat] Kan - ja (med vissa restriktioner), Bör - nej! Dra fram ett eget tomrör så har du lite mer utrymme och därmed flexibilitet inför framtiden. [/quote] Tack dalle Jag drar nog ett eget rör till den verkar säkrast och bäst så ! ;)
3 svar · 2,3k läst
·
T
Tedde: Någon som har ett älvsbyhus med hörnbadkar? Räcker varmvattnet till för att fylla det? Är där varmvatten kvar efter så man kan ducha också?
0 svar · 1,1k läst
B
bimbosorken: är det någon som byggt eller har sett bilder ? så man kan få lite ideer och insperation ?
0 svar · 2,9k läst
A
ante100: Skulle ha en bänkskiva i granit till köket tänkte jag. Pratade med HTH som levererar köket och dom ville ha 12000 för en skiva på 1x1.5 m. Tyckte det lät dyrt så jag åkte 2 mil till närmsta stenhuggeri. Som tur var hade dom exakt samma sorts granit som HTH. Deras pris blev 7000 - 8000. :) En vinst på över 4000 :)
2 svar · 3,5k läst
B
Blomman77: Vilken bra idé! Tack för tipset! [citat] Så enkelt är det nog inte. Naturstenars egenskaper skiftar beroende på var och hur dom formades och variationer är stora. Mitt råd: Spara några bitar av överblivet golvmaterial så kan du testa rengöringsmedel på dom bitar innan du använder medlet i stor skala. Ta fex några droppar Kalkbort och låt verka 10-15 min. Om det blir bestående
15 svar · 12,1k läst
morsan
morsan: Det lönar sig att vara enveten 8-)
23 svar · 4,3k läst
R
rokie_76: någon som har ett bra tips om man vill få bort fog i porös mosaik? har satt en svartmosaik mwed grå fog, det är ett väldigt nötande
0 svar · 1,7k läst
B
byggare_Bob: Kul med snabba svar! Jag har el-slingor och det är flytspacklat 15 mm nu coh det är till efterjusteringarna som min fråga ställs. Det betyder som jag tolkar det att jag har två val: Prima och fixa till det med våtrumsspackel eller låta mattläggaren justera upp misstagen. Eller är detta en för vågad tolkning?
2 svar · 2,0k läst
K
kakelmaster: Spackla med våtrumsspackel eller byggspackel typ abs 4200 dock ej sandspackel. [citat] [/quote] Men man får spackla med vad man vill under fuktspärren?[/quote]
6 svar · 6,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Det är vanligt gammalt trägolv och det ska inte in någon golvvärme. Vatten finns i rummet redan. Min svåger kommer göra allt jobb utom möjligtvis att våtrumssäkra rummet. Mest intresserad av materialkostnader till själva rummet, utan någon dusch och liknande.
3 svar · 1,0k läst
·
S
Snickar_Palle: :D fick med några kuddar som skulle fästas på spegeln och jädrar i nådan va dom satt... sen bara klatch på vägga..
10 svar · 22,0k läst
thomas33
thomas33: Enklast är att använda ett halvblock av glasbetong och där rören går lägga igen med någon form av rostfri platta eller fylla i med murbruk.
1 svar · 4,3k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Kolla: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2867/11#11 :)
1 svar · 3,1k läst
U
Anonymiserad 23608: Betongslipmaskin/ytfräs. Det finns några olika modeller/varianter på marknaden, så lyssna med maskinuthyraren vad han rekommenderar. Och hyr en dammsugare också!
1 svar · 4,3k läst
E
esox: [citat] För att...?
6 svar · 1,4k läst
F
fredl: Enklast och mest ekonomiskt är att ha ett täcklock på jacuzzin när den inte används, då kan man klara sig med en lite enklare avfuktare i rummet annars får man nog titta på en liknande lösning som man använder vid inomhuspoolbyggen.
1 svar · 1,2k läst
Fasting65
Fasting65: Mosaik kan vara snyggt... och fult. Det där såg mest ut som pölsa. Bisazza har ju kul grejor annars: www.bisazza.it
6 svar · 3,7k läst
·
A
ama: Olika typer av bubbel: Vattenjetar: bara vattenpump, ordentlig massage genom munstyckena, hyfsat tyst. Luftbubblor: (vattenpump) och luftkompressor (bubblet kommer genom små hål i botten). Luftmassagen är väldigt mjuk, kittlas mera, går inte på djupet i musklerna. Luftkompressorn låter som en högljudd dammsugare. I många kar kan vatten och luftsystemet kombineras så att massagen genom
1 svar · 4,5k läst
J
Anonymiserad 23608: Syftet med burkarna är att erhålla rätt minimumavstånd till brännbart material. Dom är mao större än hålet och måste därför monteras innan gipsen skruvas upp (om man inte kommer åt från ovansidan förstås). Olika spotar har olika krav på avstånd till brännbart material. Spotar för badrum skall vara klassade för detta ändamål, IP44, och är då tätade mot fukt. Det finns
8 svar · 2,6k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7/0]El[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,4k läst
N
Niq: Jag har i ett rum billiga ganska billiga klinkers från Bauhaus och i ett annat så har jag ganska dyra kakel och klinkers från italienska elios. Bauhaus plattorna är 20*20 och elios plattorna är 15*15 och båda är gjorda med ojämna kanter. Bauhaus plattorna varierar lite i storlek Eliosplattorna varierar i storlek och så är dom inte plana så dom har varit ganska besvärliga att få på
1 svar · 3,4k läst
J
jenfor: Vi kommer att bygga in ett vanligt badkar med måtten 180x80. Man måste ju dock bygga med inspektionslucka samt möjlighet att lyfta ut hela karet precis som Hoffsan nämner. Golvet under måste ju fuktspärras precis som vanligt, vilket innebär att hela badkarskonstruktionen blir ett löst "tillbehör" till badrummet. Vid ev. läcka lyfter man helt sonika ur badkaret och blir man less river
2 svar · 5,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41407/0]Byggnadsmaterial & byggteknik[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,2k läst
K
kakelmaster: Prata med en plattsättningsfirma i byggvaruhusen är det hutlösa priser. [citat]
1 svar · 996 läst
J
Anonymiserad 23608: Prisläget kan inte jämföras med Gustavsbergs övriga produkter så ladda den stora pluskan! Dornbracht kostar allt ifrån dyrt till löjligt mycket pengar... För några år sedan kunde en större duschsil med stång och handdusch (utan blandare) kosta så mycket som 40 stora.
11 svar · 8,0k läst
·
H
Hoffsan: [citat] Tänkte på möbeln vid badkaret. Tittade på hela huset nu och allt är ju kanon ! Köket är väldigt likt mitt  :) synd på köksmöbeln där bara...[/quote] Inrednngen där är också från Swedbergs. Ha ha menar du att mitt furubord i köket är fult ;D Usch ja jag vet att det inte passar in. Fick det av min mormor när hon flyttade in på "hemmet". Ska byta ut det så fort jag får
13 svar · 3,3k läst
D
drx: Hmm jag handlade duschhörna för 3 år sedan när Tylö i Halmstad hade fabriksutförsäljning. De har det 1 gång per år och det är i mars eller april. Minns att det fanns ett relativt stort utbud av s.k spa-kabiner som såldes för typ 1/4 av nypriset. En kille som jag träffade på parkeringen hade fyndat en dubbelkabin med radio, ångbastu, massage osv. nypris var ca 70 000 kr i butik och
1 svar · 1,3k läst
H
hireliath: OK, tack så mkt.
4 svar · 5,0k läst
S
svh9633: Jag tycker att det är en hårfin skillnad mellan härligt spa rum och mejeri/mjölkrum vilket kan hända om man väljer för blankt och vita kakel. Halvblankt eller halvmatt är mitt förslag. /Sam
6 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.