17 675 läst ·
21 svar
18k läst
21 svar
Våtrumsmatta under klinkers
Jag har satt kakel på befintlig pegolan vägg och golv, som då är helsvetsad i skarverna och som suttit där i 10år innan, utan problem under dessa 12 år som gått sedan dess. Detta var i en kompis hus så de skaffade själv material, fogmassan var 2-komp. Men att något fix skulle lösa upp mattan, tvivlar jag på, då du kan använda bensin eller annat till att tvätta bort märken på mattan. För att sätta upp en matta på väggen fordras ett visst underarbete= spackling, som kanske inte är så noga med ett vanligt tätskikt som rollas på. Själv vill jag nog slå ett slag för 2-komp fogar som hindrar vatten att komma under kakelplattor, och med tiden samla bakterier där.
Det bästa är nog ändå en duschkabin med botten, för att bli av med kommande problem.
Det bästa är nog ändå en duschkabin med botten, för att bli av med kommande problem.
Det spelar ingen roll vad du har för fog för de flesta kakel släpper igenom fukt. Ang. matta under klinkers så har jag faktiskt bilat upp golv där mattan var i princip borta. I början av 90 talet las det in speciella mattor under klinkers men de försvann eftersom de inte höll måttet. Nu försöker mattbranchen utnyttja plattsättarnas fusk genom att pumpa in milijoner för att komma in i badrummen igen. Problemet för hela byggbranchen är tidsplanerna och torktider. Vi kommer in en vecka för sent tid som vi inte får tillbaka. Vi fuktspärrar badrummen sedan kommer flera yrkesgrupper och klampar in mellan varven och sabbar tätskikten, vi får köra med fläktar för att dra ner torktider mm listan kan göras lång. Något måste göras men det händer inget för alla är så kåta på pengar.
saturnus2 skrev:Jag har satt kakel på befintlig pegolan vägg och golv, som då är helsvetsad i skarverna och som suttit där i 10år innan, utan problem under dessa 12 år som gått sedan dess. Detta var i en kompis hus så de skaffade själv material, fogmassan var 2-komp. Men att något fix skulle lösa upp mattan, tvivlar jag på, då du kan använda bensin eller annat till att tvätta bort märken på mattan. För att sätta upp en matta på väggen fordras ett visst underarbete= spackling, som kanske inte är så noga med ett vanligt tätskikt som rollas på. Själv vill jag nog slå ett slag för 2-komp fogar som hindrar vatten att komma under kakelplattor, och med tiden samla bakterier där.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har lite funderingar om att lägga klinkers på befintlig plastmatta (om man får det) Mattan är ca 10år. Anledningen till att jag inte vill riva upp golvet är att jag är nöjd med det kakel som sitter på väggarna. Jag tänkte även stryka på ett lager med fuktspärr ovanpå mattan. Är det ok att göra så? Hur bör man sedan göra med golvbrunnen?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Sannolikt så är det inte OK. Den mattan är troligen inte tillverkad för att fungera med fix av idag. Det finns risk för att plasten bryts ned av fixet.
Dessutom så beror det ju lite på om mattan är 10 år eller några år äldre, Om badrummet är sedan före -92 (har jag för mig) så måste du byta golvbrunnen.
Dessutom så beror det ju lite på om mattan är 10 år eller några år äldre, Om badrummet är sedan före -92 (har jag för mig) så måste du byta golvbrunnen.
Inläggen visar stor rädsla för att fixet ska "äta" upp mattan. Om man rollar på ett tätskikt på den är ju det problemet borta? Vad finns det mera för invändningar? Allt som har med byggande att göra så kan man inte alltid lita på byggråden utan man måste se till sunt förnuft också. Hur många officiella byggråd har inte givit problem under åren? Det som är helt riktigt och rätt ena året är helt förkastligt nästa år osv.
Om du hittar ett tätskikt som är godkänt på plastmatta så borde det fungera. Men jag är tveksam till att det finns sådana tätskikt. Gummimassorna är väldigt knussliga med materialet på underlaget och fäster inte bra på vad som helst. Gammal plastmatta har ju synnerligen dåliga vidhäftningsegenskaper.Kurtivan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden