Hej,

i vårt nybyggda hus har vi problem med bakfall i badrummet. Vår byggare har gett oss två förslag till lösning:

1) Ett extra lager klinker läggs på ovanpå det gamla och ett nytt fall skapas m.h.a detta
2) Vi får en ny dusch som håller kvar vattnet i duschområdet (samt bygger en tröskel till bastun så att vatten inte tar sig in där).

Vi hade ju helst sett att lösningen varit att man gjort om om golvet helt, dvs rivit upp det gamla och lagt ett nytt. Kan man göra detta utan att förstöra tätskiktet i skarven mot väggen?

Några frågor om alternativ 1:
Om vi väljer att lägga ett nytt lager klinker då kommer ju ändå vattnet att rinna genom detta samt det gamla klinkerlagret och ner till tätskiktet. Detta tätskikt har ju fortfarande kvar ett bakfall, kommer det kunna orsaka problem?

Vi har även golvvärme, om vi väljer att lägga på ett nytt lager klinker, kommer värmen sprida sig uppåt till det nya lagret klinkers?

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

jag hade krävt att de gör om de... Du har 10 års garanti på ett korrekt utfört arbete.. annars kan man ju alltid se till att de blir en vattenskada o även då gäller ju garantin.. 8-) 8-) 8-)

Tack för svaret!

Tror dock att det kan blir svårt att förespråka ett totalt omarbete (vilket då även inkluderar rivning av ett inbyggt badkar med dyr mosaik på...), om jag inte kan argumentera för varför de erbjudna lösningarna inte är bra nog.

Vi har hittills tvingats gå med på sådana här kompromisser (dock mindre viktiga sådana) eftersom det tydigen verkar vara så att om byggaren erbjuder en lösning som inte påverkar värdet på huset (och inte är direkt felaktigt) så får man bara vackert tacka för "fixen"... Ett exempel är ett hål borrat för blandaren i vår stenskiva som sitter ca 1 cm snett. Eftersom detta inte påverkar marknadsvärdet så påtar sig inte byggaren att byta ut stenskivan. Samma gäller för ett missat uttag i kaklet ovanför köksbänken, istället erbjöds vi ett uttag under skåpet istället.

Alltså, om vi vill ha en annan lösning än den han erbjuder, måste vi tala om varför de erbjudna lösningarna innebär ett felaktigt utfört arbete som medför risk för fuktskador eller annat.

Resonerar jag rätt, eller är jag alldeles för vek mot vår byggare?

Tjaa.. Om fallet är felaktigt så kvittar de ju om de lägger på ett lager till o justerar med fixet... Som du själv skrev.. Vattnet går ju ignom i fogarna o ner till de felaktiga golvet... då måste de ju som jag ser de.. Flytspackla hela golvet lägga nytt våtmembran o sen nytt klinkers... Det bygger ju dock på ännu mer på höjden av golvet.. skulle jag inte acceptera i ett nytt hus..Sen är det ju som så att de skall vara fackmanna mässigt utfört... och följa gällande branchregler.. o det gör de ju knappast då de ska vara 1 cm fall per meter golv o 2 cm per meter i en tänkt cirkel med en radie om 50 cm från golvbrunnen..O andra sidan om det är fackmannamässigt utfört är jag glad att jag gjort de själv..

Jag håller med Stefan_h, arbetet är inte fackmannamässigt utfört från början. Aldrig att jag skulle acceptera några konstlade halvmesyrer bara för att det ska bli billigare för byggaren.
Han har ju tydligen tabbat sig på fler ställen och det drar han nytta av nu. :P
Stå på dig du har rätten på din sida. :)

Har du prtata med din byggare ännu??? Vi e ju nyfikna på hur de löser sig...

Har pratat med byggaren och sa att han måste ta fram garantier från branschorganisationen (PER) samt försäkringsbolag att hans föreslagna alternativ kan anses som ett korrekt utfört arbete.

Återkommer!

Har du fått svar ännu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.